הצעות לשיח רגשי, עיבוד והפעלה
השיר מזמן שיח על כוחות, תקווה ויכולת להתמודד במצבים מאתגרים וקשים. ביכולת למצוא את הטוב, גם כאשר רע. כמו כן, מבסס השיר את הבית כמקור לביטחון ושייכות
שיח בקבוצה
בשיר 4 בתים. קראו יחד עם התלמידים את הבתים, והזמינו אותם לשתף בקבוצה:
1. קראו יחד ובקול רם את הבית הראשון, והתייחסו לשאלות בקבוצה:
"דווקא כשחשוך, כשהכול הפוך
מוצאים שבילים להתגבר
להשתחרר, כל השאלות מתחילות להיפתר
כשכבר חשבתי רגע לוותר
ראיתי את השמש מסנוורת את הרחוב
מכל הרע שבעולם, שיהיה לי טוב
מכל הרע שבעולם, שיהיה לי טוב"
- מהם הרגשות המובעים בבית זה? (למורה: ייאוש, וויתור וחוסר אונים ולעומתם גם תקווה ואופטימיות).
- מתי מרגישים כך, "כשחשוך, כשהכול הפוך"? הציעו דוגמאות למצבים בהם ילדים בגילכם יכולים להרגיש כך.
- לאיזו שאלה הייתם אתם מבקשים לקבל היום תשובה? מה הייתם רוצים לפתור?
- כיצד ניתן להתגבר? מהם השבילים האישיים שלכם המאפשרים לכם להתגבר ולהתמודד?
- האם קרה לכם שהרגשתם שקשה ועצוב, ואז "ראיתם שמש", מצאתם פתרון ותחושתכם ו/או מצב רוחכם השתנה? מה או מי, עזר לכם להגיע לפתרון? שתפו.
2. קראו יחד ובקול רם את הבית השני, והתייחסו לשאלות בקבוצה:
"כל החלונות נפתחים לראות
רוח באה בגגות
ומעיפה ככה בתנופה
את שייבש ולא יחזור
כשכבר חשבתי רגע לעצור
תמיד זרח עוד בוקר להפריח ולשמור
מכל החושך בעולם, תמיד יהיה לי אור
מכל החושך בעולם, תמיד יהיה לי אור".
- מה הייתם מבקשים אתם להעיף/ להוציא/ להשליך מחייכם? ( למורה: כדאי לכוון את התלמידים לשיח על תכונות או התנהגויות שהיו רוצים לשנות מכיוון שאינם מקדמות אותם).
מה הייתם מבקשים להשאיר? - איך מרגישים בחושך?
איך מרגישים באור? - האם קרה למישהו ממשפחתכם, מצב בו נאלץ להתמודד עם תקופה קשה (שיש בה תחושת חושך), ואז הגיע האור, ההטבה, השינוי לטובה? כיצד התמודד? האם הייתם לו לעזר? האם תירצו לשתף את הקבוצה בסיפורכם האישי?
3. קראו יחד ובקול רם את הפזמון והתייחסו לשאלות:
"כל התחלה נושאת איתה תפילה
תפילה שאשמר
כל נפילה אותי רק מעלה
ואני אגבה יותר
מכל מה שבוער למטה
בסוף הרי תמיד רוצים לחזור הביתה"
- מהי התחלה עבורכם? ספרו על משהו שהתחלתם לאחרונה.
- האם קרה לכם שנכשלתם או "נפלתם" וגיליתם בעצמכם כוח להתמודד ולהתחזק?
- כיצד מרגישים כאשר חוזרים הביתה?
- מהו בית עבורכם? מה אתם אוהבים בבית שלכם?
- אנשים רבים אומרים שביתם מעניק להם תחושת חוזק וביטחון. מה דעתכם על כך? האם אתם מזדהים עם אמירה זו?
(למורה: יש לשים לב לילדים שמתקשים לענות על שאלה זו, כמו גם ילדים שישתפו שהבית אינו מעניק להם תחושת ביטחון, במידה ויעלו תגובות שכאלו, יש להמשיך את השיח באופן פרטני עם התלמיד ולא לדובב אותו להמשך שיח במסגרת המליאה הכיתתית). - כיצד אתם מרגישים כשאתם חוזרים הביתה? מה אתם אוהבים לעשות כאשר אתם חוזרים הביתה מהיום שלכם? שתפו.
4. קראו יחד ובקול רם את הבית השלישי , והתייחסו לשאלות בקבוצה:
"כל מי שעבר בנתיב הצר
יודע להודות למרחבים הרטובים
לאופק העוטף את השדות
כשכבר חשבתי שהלב שביר
חזרו אלי עיניים להאיר במבטן
מכל הקור שבעולם, שיהיה לי חם
מכל הקור שבעולם, שיהיה לי חם"
- בית זה מתייחס לתקווה, ולהכרת התודה, ליחס חם ולעזרה של אנשים בעת מצוקה.
היזכרו במקרה בו קיבלתם תמיכה, עזרה או עידוד ממישהו. שתפו בקבוצה מתי זה קרה, מי הגיש לכם עזרה, וכיצד הרגשתם ברגע זה? - האם קרה לכם שהגשתם עזרה או תמיכה למישהו שזקוק לה? כיצד הרגשתם כאשר עזרתם לאותו אדם?
פעילות מסכמת במליאה
תרגיל המצלמה הכיתתית:
השיר מתייחס לאור וחושך, טוב ורע, קשה ואפשרי.
הצטיידו במצלמה דמיונית, אשר לוכדת בעדשה שלה רגעים בהירים וטובים בכיתתכם, וגם רגעים פחות טובים... חישבו על מצבים ורגעים שקרו עד כה, במהלך תקופה מסוימת (למורה: מחצית או שנה וכד'...) רגעים בהם הייתם יחד בשיעור, בהפסקה, בפעילות כיתתית, חברתית, בתוך בית הספר או ממחוצה לו.
ליכדו רגע אחד במצלמה הדמיונית, היזכרו בתמונה אחת טובה, מוארת ויפה, כזו שיש בה רגע כיתתי נעים, כזו שהייתם רוצים להכניס לאלבום הכיתתי, ותמונה כיתתית נוספת, פחות נעימה ופחות יפה, כזו שלא הייתם רוצים להכניס לאלבום התמונות הכיתתי (למורה: אפשר לכוון את התלמידים לחשוב על התנהגויות או מצבים בזמן שיעור או משימה, בפעילויות מחוץ לבית הספר או בהפסקות...).
אספו במליאה את התמונות הטובות והפחות טובות.
התייחסו יחד לשאלות:
- מהם הדברים הטובים שיש בכיתתכם? מהן ההתנהגויות שהייתם רוצים לשמר?
- מהם הדברים הפחות טובים בכיתתכם? מה הייתם מבקשים לשנות? (באווירה, בהתנהגויות, ביחסים...).
- מה צריך לעשות או לקרות, כדי שחלקו של האלבום אשר מציג את התמונות והרגעים הטובים בכיתתכם יתמלא ויגדל?
- שתפו במליאה בתמונות הטובות שהכנסתם לאלבום.