דילוג לתוכן

שיר של יום - שירים מחייכים

זרקור מוזיקלי

מצורפים 3 נספחים

השיר נכתב, הולחן ובוצע ב 1975 ע"י יגאל בשן בהשראת משפט הפתיחה שהציע לו יוסי בנאי. לבתי השיר מילים ואילו הפזמון מושר כולו על הברה אחת "ני". מבנה זה ממחיש את הרעיון המרכזי בשיר, בו הדובר מדמה את עולמו הפנימי ל"ציפור העושה בו מנגינות". הבית מתאר מילולית את "הציפור", והפזמון  את "מנגינתה" המתרוננת ללא מילים. רעיון זה מעובד גם כדיאלוג מוזיקלי של שאלות ותשובות בין משפטים מילוליים מושרים לבין אתנחתות מוזיקליות ללא מילים, אותה ממלאים כלי הנגינה (בעיקר הגיטרה והפסנתר).

 

מגוון פעילויות לפי קבוצות גיל 

כיתות א׳-ב׳

1. בקשו את התלמידים להכין "ראש-ציפור" בכף ידם (על ידי הצמדת כריות האגודל והאצבע זו לזו). שירו את הבית הראשון בקולכם ובקשו להניע את "ציפור היד" באופן חופשי בזמן המשפט המושר, ולהניחה במקום כלשהו בגוף בסיומו של המשפט:

  • מכמה משפטים מורכבת מנגינת הבית? האם הם זהים באורכם?
    המשיכו למנגינת הפזמון, ובקשו מהתלמידים לבחור את התווי הגראפי המתאים לה מנספח 1. התאימו תנועת יד לתווי הגרפי התואם. 
  • השמיעו את הבית הראשון והפזמון של השיר בביצוע יגאל בשן וחזרו על התנועות מפעילות תוך כדי האזנה. מה ממלא את ההפסקות המוזיקליות בסיומי המשפטים (באתנחתות של שירת הזמר)? האזינו שוב וסמנו בתנועה מוסכמת את חילופי "הדוברים" בדיאלוג המוזיקלי בין שירת הזמר לבין הכלי המלודי המשלים (למשל: יד "ראש הציפור" נעה עם שירת הזמר, ויד שנייה נעה אחרת בהישמע המוטיב המשלים בנגינה).  

2. שירו את הבית הראשון בקולכם והנחו את התלמידים 

  • לעקוב אחר המילים ולמלא את השתקים המוזיקליים במחיאות כף עדינות לפי התרשים בנספח 2
  • המשיכו לפזמון ובקשו הצעות לתבניות תיפוף לליווי (ניתן להיעזר בנספח 2. ב). 
  • השמיעו את השיר המלא בביצוע יגאל בשן והצטרפו בתיפוף הגוף הנ"ל.

 

כיתות ג׳-ד׳

1. קראו את הבית הראשון (ללא שירה), ועצרו להפסקה קלה בין משפט למשפט. בזמן ההפסקה סמנו לאחד התלמידים למלא את הפסקת הקריאה שלכם באלתור מוזיקלי כלשהו ללא מלים (שריקה, תיפוף-גוף, קול או נגינת מטלופון), עד לסימן סיום מכם. בקשו מהתלמידים לנסות להתאים את האלתור שלהם לטקסט השיר המוקרא. השמיעו את השיר בביצוע יגאל בשן ושאלו מי מכלי הנגינה משלים את שירת הזמר? (למורה: תחילה רק הגיטרה החשמלית ובהמשך הגיטרה והפסנתר יחד). צפו בביצוע השיר ע"י סיון טלמור בו מומחש הדיאלוג בין הזמרת לגיטרה. 

2. האזינו לשיר והצטרפו בליווי כלי הקשה לפי התזמור שבנספח 3.   

 

כיתות ה׳-ו׳

רשמו על הלוח את מילות הבית הראשון ושירו אותו בקולכם תוך הוספת מחיאת כף בשתק השמינית בתחילת כל משפט. בקשו מתלמיד לסמן בטקסט שבלוח סימן X במיקום המחיאה. שאלו: מה מאפיין את מיקום השתקים בלחן? בכמה משפטים חוזר השתק בדיוק באותו המיקום? באילו משפטים משתנה סדירות הופעת השתק ומהו השינוי?   שירו  את הפזמון: איזה אלמנט מוזיקלי חוזר על עצמו בפזמון? כמה פעמים חוזר, וכיצד נשברת החזרתיות?

1. בקשו מהתלמידים להציע תבניות מקצב חוזרות שיתאימו לליווי הפזמון והצטרפו לשירתו של יגאל בשן. בתיפוף גוף או בדרבוקה. לליווי הבתים הוסיפו  שלישים להקשת פעמות השתק (כפי שסומנו בפעילות 1).

2. תרגלו עם התלמידים שירת סולפז' של סולם פה מז'ור במלואו. 

  • התמקדו בצלילים:  רה - מי - פה – סול – לה,  ואלתרו בקולכם תבניות מלודיות פתוחות. בקשו מהתלמידים להשלים בשירה את צליל פה כטוניקה בסוף כל תבנית. 
  • הדגימו והסבירו מהו משפט מלודי פתוח ומהו משפט סגור.

חלקו את תווי השיר, שירו ובקשו מהתלמידים להקיף את הצליל עליו נחה המנגינה בסוף כל משפט, במלים: לב, מנגינות, חולף, קטנות, מזמורים, עולמות, שירים, חלומות, קטנה, מנגינה: 

  • האם השיר מתאפיין במשפטים סגורים או פתוחים? מהו הקשר האפשרי בין נושא השיר לבין הלחן? (למורה: משפטים פתוחים כדימוי למעוף הציפור, למחשבות והרהורים, לשאלות בדיאלוג פנימי בין אדם לעצמו).
  • חפשו באיזו מילה מופיע צליל הטוניקה ונסו להסביר מדוע? (למורה: הטוניקה מופיעה רק על המילה מנגינה בסוף כל בית, וכן בסיום הפזמון שהוא המנגינה בהווייתה). 

 

מה למדנו?

  • מבנה: 
    • שני חלקים שונים: בית העוסק בציפור ופזמון המייצג את מנגינתה של הציפור.
    • שימוש בשתקים ליצירת פיסוק פנימי.
    • זיהוי מוטיבים מלודיים וריתמיים חוזרים ואופן השתנותם. 
  • זיהוי הדיאלוג המוזיקלי בין שירה לנגינה, בין קול לכלי.
  • הבחנה בין שירה מילולית בבית לבין הקול "ככלי נגינה" בפזמון.
  • מושגים: טוניקה, משפט פתוח/סגור, 'שאלה ותשובה'. 
  • סולפג': ביסוס תחושת יציבות הטוניקה לעומת צלילים מתוחים בסולם.
  • יצירתיות: אלתור קולי/כלי כדאלוג מוזיקלי.

יש לי ציפור קטנה - תווים

תווים

סימנייה