הצעות לשיח רגשי, עיבוד והפעלה
השיר מזמן שיח על חדווה ושמחת חיים ועל הכרת תודה על מה שיש "כאן ועכשיו" בחיינו
שיח בקבוצות
1. מה שהיה תשכח מזה,
מה שיהיה לא משנה,
מה שאבקש בעולם כזה -
תן לי את היום הזה!
- שתפו בקבוצה. ספרו על אירועים אשר קרו לכם בעבר והייתם רוצים לשכוח (למורה: יש לשים לב לתלמידים אשר חוו בעבר קושי או אובדן אשר דורשים התייחסות מיוחדת ורגישה.)
- האם לדעתכם אפשר באמת לשכוח חוויות מן העבר?
מדוע כדאי לזכור? מדוע כדאי לשכוח? מה תמליצו לחבר לשכוח ומתי, מה תמליצו לחבר לזכור ומתי? - מה הייתם מבקשים שיהיה? הביעו משאלה לדבר מה שהייתם רוצים שיקרה לכם השנה בכיתה, בתור קבוצה.
- היום הזה- מה הייתם רוצים שיקרה לכם היום בכיתה? בדרככם הביתה? אחר הצוהריים? (למורה, בקשי מהתלמידים, כל אחד בתורו, לציין דבר אחד שהיה רוצה שיקרה לו במהלך היום).
2. תן לי שמש על הבוקר
ויונה מעל הגג
תן לי תכלת ברקיע
תן לי יום אחד של חג.
- דמיינו את הבית השני אשר קראתם זה עתה יחדיו בקבוצה. ציירו אותו על גבי דף, בצורה וצבע, או תארו אותו במילים. כיצד אתם מרגישים ביום כזה? מה אתם אוהבים לעשות בו ועם מי? היכן אתם ממוקמים בציור?
- מה הייתם מבקשים מהיונה שעל לגג למסור? ציידו את היונה במכתב ובו משאלת ליבכם. לאיזה יעד תשלחו את היונה? למי תבקשו מהיונה למסור את המכתב? (למורה: בקשי מהתלמידים לנסח מכתב בן פסקה אחד בלבד).
- מה אתם אוהבים בחגים? מה אתם אוהבים לעשות בחופשות חג?
- חישבו על חג האהוב עליכם במיוחד. כיצד נהוג במשפחתכם לחגוג חג זה? שתפו.
- איזה חג אתם אוהבים במיוחד לחגוג בכיתה? כיצד נהוג בכיתתכם לחגוג חג זה?
3. תן לי אהבה חולפת
תן לי אהבת עולם
תן לי יד שמלטפת
רק אותי מבין כולם.
- מה ההבדל בין אהבה חולפת לאהבת עולם? מה טוב בכל אחת מהן?
- האם קרה לכם שאהבתם משהו במשך תקופה מסוימת (פעילות מסוימת או חוג, טעם או ריח, תוכנית טלוויזיה או משחק) והאהבה חלפה? תנו דוגמה.
- אילו דברים בחייכם, שהם קבועים ויציבים, אתם אוהבים ?
- מהי "יד מלטפת" עבורכם? מתי אתם זקוקים לליטוף או חיבוק? ממי אתם אוהבים לקבל חיבוק כזה?
- ספרו על שני אנשים בחייכם, מבוגרים או ילדים, בני משפחה או מכרים, משמעותיים וחשובים לכם במיוחד. שתפו בקבוצה מיהם שני האנשים, ומה הם גורמים לכם להרגיש כאשר אתם במחיצתם.
פעילות מסכמת בקבוצה או מליאה
(למורה: מומלץ לכתוב על הלוח את עשר השאלות הבאות, ולבקש מהתלמידים התייחסות במליאה לשאלה או שתיים, על פי רצונם. אפשרות אחרת היא להכין כרטיסיות שאלה לכל קבוצה, להנחות את התלמידים לפזר את הכרטיסיות בגבן לתלמידים, וכל תלמיד בתורו יענה על השאלה הרשומה בקלף שבחר. אפשר גם לפזר את השאלות חשופות ולבקש התייחסות בסבב, לפי רצונם).
- כיצד הרגשת במהלך השיח בקבוצה?
- מה היה הרגע בפעילות המשותפת, שאהבת במיוחד?
- במה היה לך קל לשתף בקבוצה ובמה פחות?
- מה אהבת בשיר?
- מה לא אהבת בשיר?
- איזו שורה אהבת במיוחד בשיר?
- מה היית מוסיף לשיר?
- למי היית מגיש את השיר במתנה ומדוע?
- מה את/ה אוהב/ת ביום הזה?
- מה את/ה רוצה שיקרה עוד ביום הזה?
- כל בית בשיר מציג ארבעה רכיבים של היום המושלם – מהם ארבעת הרכיבים ביום המושלם שלכם?