הצעות לשיח רגשי, עיבוד והפעלה
השיר מזמן שיח על היכולת לייצר תחושת שמחה והתלהבות גם בימים של שגרה, על הכרת הטוב והכרת התודה על הקיים בחיינו
מצורף נספח 1
בטרם קריאת השיר עם התלמידים, ערכו "משחק חימום". הציגו את שם השיר, הצטיידו בכדור רך, והתמסרו עם התלמידים בשאלות הבאות (המורה שואל, מוסר את הכדור, והתלמיד/ה עונה. מומלץ להציג את השאלות על גבי הלוח או בשקף מצגת):
1. מהו החג האהוב עליך?
2. מהו מאכל החג האהוב עליך?
3. מהו מנהג החג האהוב עליך?
4. מהו החג שאתה פחות אוהב?
5. מה משמח אותך?
6. מה עלול "לקלקל לך את החגיגה"?
שיח בזוגות או בקבוצה
קראו יחד עם התלמידים את השיר, והזמינו אותם לשתף בזוגות או בקבוצה:
- "אני יכול לשמוח איך שבא לי, וזהו זה החג האמיתי" – הסבירו משפט זה במילים שלכם. מהי הכוונה באמירה "זהו החג האמיתי"? האם קרה לכם שהרגשתם חגיגיים, או שזהו 'יום חג', כך סתם ביום רגיל? מה גרם לכם להרגיש כך?
- "יש לי יום-יום חג, יש לי חג יום-יום.." – מה דעתכם על משפט זה? כיצד מרגיש מי שאומר משפט זה? (למורה: שמחה, אושר, סיפוק, התלהבות, נמרצות, התרגשות.)
- ישנם אנשים/ ילדים אשר חשים שמחה והתלהבות דווקא בימי השגרה היום-יומית, ולא בתקופות של החג וחופשותיו. האם קרה שהרגשתם כך גם אתם?
- מהם הדברים אשר יכולים לגרום לכם להרגיש שמחים ונלהבים בחיי היום-יום שלכם? שתפו בשלושה דברים שגורמים לכם לתחושת חג והתלהבות ביום שגרתי ורגיל.
- בנספח שלפניכם רשימת משפטים. סמנו עד כמה אתם מזדהים עם הנאמר במשפט ושתפו בקבוצה
(למורה: מומלץ לבקש מהתלמידים להגיש פעילות זאת בכתב, כדי לזהות מצוקות ולנהל שיח רגשי-אישי עם התלמיד בעת הצורך).
1. "התינוקות פתאום יודעים ללכת
ובני השש יודעים פתאום לקרוא
והאופה אופה לי את הלחם
וזהו זה החג בהדרו".
- מה המשותף, לדעתכם, לתחושת התינוקות היודעים פתאום ללכת ולבני השש היודעים פתאום לקרוא? כיצד הם מרגישים?
- האם קרה גם לכם שמשהו חדש שהצלחתם לעשות גרם לכם לתחושה דומה? ספרו מהו וכיצד הרגשתם.
2. "הנה היום חלף הלך הגשם
ובמרום חמה גדולה תלויה".
- מהו הקשר בין מזג האוויר המשתנה (מאפרורי וגשום לשמשי) לתחושת שמחה והתרוממות מצב הרוח? האם ישנם מצבים הפוכים, לדעתכם, שבהם מזג אוויר אפרורי וגשום מעורר בקרב אנשים תחושת חג?
- מהו מזג האוויר אשר משמח אתכם?
- כיצד אתם מצליחים לייצר מצב רוח טוב ותחושה טובה גם בימים שבהם מזג האוויר אינו לרוחכם? מה תציעו לחבריכם לעשות במצבים שבהם מזג האוויר הפנימי אינו שמח או חגיגי?
פעילות מסכמת במליאה
"הללויה בגלל דברים כאלה
הללויה אני עדיין שר
הללויה יום-יום ואיזה פלא
הללויה לחג שלא נגמר".
"החג בהדרו" בשיר זה הוא דברים חדשים, הישגים חדשים, שינויים במזג האוויר, אהבה וכל אותם הדברים שאנו אוהבים במיוחד ביום-יום שלנו (כמו טעם הלחם, למשל).
- בקשו מהתלמידים להוסיף לשיר בית אשר יתאים להם באופן אישי ואשר יתאר 'חג שאינו נגמר'.
- בקשו מהתלמידים להציגו בפני הקבוצה או המליאה.