דילוג לתוכן

שיר של יום - שירים מחייכים

הצעות לשיח רגשי, עיבוד והפעלה

השיר מזמן שיח על התחלות חדשות ועל ההזדמנויות שבהן

למורה: קראו יחד עם התלמידים את כותרת השיר. 

 

עבודה במליאה

רשמו על הלוח את צמד המילים "משהו חדש" ובקשו מכל תלמיד לכתוב לעצמו 5 דברים היכולים להירשם תחת כותרת זו (למורה: כוונו את התלמידים לציין ולשתף בחוויות חדשות מתוך עולם החוויות שלהם) 

בקשו מהתלמידים לשתף בדברים שכתבו במליאה. 

 

שיח בזוגות או קבוצות

קראו עם התלמידים את השיר פעם נוספת ובקשו מהם להתייחס לשאלות הבאות בקבוצה או בזוג:

1.בבית הראשון בשיר מתוארים מראות הרחוב ורעשיו.

  • תארו את הרחוב בו אתם גרים. מה אתם אוהבים בו? מה הייתם רוצים עוד שיהיה בו?
  • האם נהוג בשכונתכם/ ברחוב בו אתם גרים לשחק משחקי רחוב? ספרו על משחק אחד או יותר אשר אתם אוהבים לשחק ברחוב/ מחוץ לבית.

2. כיצד מרגיש מי שמתחיל אצלו משהו חדש? אילו רגשות חיוביים ואילו רגשות שליליים עולים בעת התחלות חדשות? ציינו שמות של רגשות ( למורה: שמחה, התרגשות, התלהבות, סקרנות- לצד חשש, בלבול, דאגה, חוסר וודאות...)

3. שתפו בחוויה שארעה בעת שהתחלתם משהו חדש ( מקום חדש אליו הגעתם, חוג חדש, קבוצה חברתית אליה הצטרפתם...). כיצד הרגשתם? מי ומה עזר לכם להשתלב ולהרגיש בנוח?

4. "דברים קורים תמיד בזמן נכון"-  מה דעתכם על משפט זה? שתפו את הקבוצה.

  • האם אתם מסכימים עמו? האם הרגשתם פעם כך? מה קרה לכם בזמן נכון (זמן המדויק לכם)?

5. "ניסים קורים, הכול עוד אפשרי"- מהו נס? האם אתם מכירים מישהו שקרה לו נס? שתפו.

  • איזה נס הייתם מבקשים שיקרה לכם?
  • מה אפשרי עבורכם? האם הרגשתם פעם שהכול עוד אפשרי? שתפו

6. בבית השלישי מתואר הרחוב לעת ערב. 

  • היזכרו ותארו  מראות אשר אתם רואים מחלון חדרכם/ ביתכם לעת ערב? (למורה: במידה והפעילות מתקיימת לאורך מספר ימים, בקשו מהתלמידים לתאר בכתב מה ניבט מחלון ביתם לעת ערב. מה הם רואים? אילו קולות הם שומעים?)
  • מהן הפעילויות האהובות עליכם בערב בבית? שתפו בשתי פעולות שאתם אוהבים לעשות בערב בביתכם. מה לבד? ומה ביחד? 
  • מהן הפעילויות האהובות עליכם לעת ערב מחוץ לבית? שתפו בשתי פעולות שאתם אוהבים לעשות בערב מחוץ לבית. מה לבד? ומה עם בני משפחה נוספים?

7. רגע של שלווה, אני עוד פה לבד 
    זוג צעיר עובר, מחזיק לו יד ביד 
    מעבר לפינה פנים, חיוך רחב 
    משהו חדש מתחיל אצלי עכשיו... 
    מתחיל אצלי עכשיו...

  • מהו רגע של שלוה עבורכם? היזכרו ברגע כזה ותארו אותו במילים (היכן אתם נמצאים, מה אתם עושים ברגע כזה, האם אתם נמצאים ברגע הזה לבד או עם מישהו? עם מי?)
  • כיצד מרגיש לדעתכם הזוג העובר ברחוב ומחזיק יד ביד?
  • כיצד מרגיש מי שמחייכים אליו בחיוך רחב?
  • מי חייך אליכם חיוך רחב לאחרונה? מה הייתה הסיבה לחיוך לדעתכם? כיצד הרגשתם למראה החיוך?
  • שתפו- מיהו האדם אשר אתם אוהבים במיוחד את החיוך שלו/ את פניו המחייכות? 

 

פעילות מסכמת בקבוצה

אירוע מקרה: הסיפור של יואב

קראו יחד את הקטע הבא, וענו על השאלות. 

הציגו את תשובותיכם במליאה.

יואב הינו ילד בגילכם, הלומד בבית ספר, בעיר גדולה ויפה במרכז הארץ. אביו של יואב קיבל תפקיד חדש במסגרת עבודתו, אשר בעקבותיו החליטו הוריו של יואב לעבור לגור יחד עם יואב ואחותו הקטנה בעיר חדשה ומרוחקת בצפון הארץ. יואב נאלץ להיפרד מחבריו הטובים לכיתה, מחבריו לחוג הכדורסל, ולעבור לגור בעיר חדשה, ולהצטרף לכיתה חדשה בה אינו מכיר אף לא ילד אחד או ילדה אחת. 

משהו חדש מתחיל אצל יואב עכשיו..

  • כיצד מרגיש יואב? מהם הרגשות השליליים העולים בו עכשיו? ( למורה: חשש, עצב, געגוע, פחד, דאגה, בושה, בלבול...)
  • האם יואב מרגיש גם רגשות חיוביים עכשיו? מהם? ( למורה: סקרנות, התרגשות, שמחה...)
  • מתי התחלה חדשה או מעבר למקום חדש/כיתה חדשה יכולים להיות מקור לשמחה עבור ילדים?
  • מה הייתם מציעים ליואב לעשות, על מנת להשתלב במקום החדש? הציעו ליואב 5 הצעות.
  • מה הייתם מאחלים ליואב? דמיינו שאתם חבריו החדשים בכתה וכתבו לו הודעת ווטסאפ קבוצתית.

זרקור על תרבות יהודית-ישראלית

חלופות לדיון ושיח כיתתי בשילוב הפעלות

בני האדם מתפתחים, מתחדשים ומשתנים במהלך חייהם. מה הקשר הראוי בין הווה לעבר בתהליך זה? מהי מהות ההתחדשות?

 

מגוון פעילויות לפי קבוצות גיל

כיתות א'-ב'

אוריינות:

בבית הראשון חוזרת המילה משהו ארבע פעמים:

1. חלקו את התלמידים לזוגות, מקדו אותם בשלושת המשפטים הראשונים ובקשו מהם להחליף את המילה משהו בשמות עצם מוחשיים (למשל פרפר, עכבר, נייר, וכו') כך שיצרו ביחד רצף של התחלה חדשה. 

2. בקשו מהתלמידים לצייר את ההתחלות שיצרו.

ערך במבחן:

השיר מתמקד בתיאור של משהו חדש שמתחיל. לאה נאור בשירה "סוף זה תמיד התחלה" מציינת שכאשר משהו נגמר משהו אחר מתחיל: "סוֹף זֶה תָּמִיד הַתְחָלָה שֶׁל מַשֶּׁהוּ אַחֵר".

1. שאלו:

  • מהי התחלה? בקשו דוגמאות ותחושות של התחלה.
  • מהו סוף? בקשו דוגמאות תחושות של סוף.
  • האם תמיד סוף מביא אתו התחלה חדשה? בקשו נימוקים ודוגמאות.

2. סוף והתחלה יוצרים מחזוריות, עודדו את התלמידים לבדוק חוויות שהם מכירים (יום הולדת, ראש השנה, מעבר כיתה) ובקשו מהם לחשוב איזו תנועה מביעה סוף והתחלה גם יחד (תנועות מעגליות למשל).

  • בקבוצות קטנות הורו לתלמידים להביע בגופם או ליצור על נייר תנועה מתאימה המביעה סוף והתחלה. הסתובבו בין הקבוצות בזמן העבודה ועזרו להם ליצור את התנועה.
  • בקשו מהקבוצות להציג את התנועה. אפשר להשמיע את השיר ולנוע לצליליו. 

3. סכמו עם הילדים: בדרך כלל סוף והתחלה יוצרים תנועה מחזורית. ניתן להראות מחזוריות בחיים, בטבע, בלוח השנה. הדגישו שסוף מביא אתו הזדמנות למשהו חדש שעשוי להיות טוב, וחלק חשוב מההצלחה הוא בידיים שלנו.

 

כיתות ג'-ד' 

אוריינות:

השיר מציע התחלה שמורכבת מתמונות קטנות. 

  • הורו לתלמידים לקרוא את השיר ולסמן במילותיו פעלים
  • הזמינו את התלמידים לכתוב עם הפעלים של השיר מתכון להתחלה מוצלחת.

ערך במבחן:

ממה מורכבת התחלה? בבריאת העולם המתוארת בבראשית א' מוסבר שהתחלה מורכבת מחומרים שעוברים תהליך של סדר ושינוי - תהו ובהו, חושך, מים ורוח אלוהים - וכך נברא עולם חדש.

1. בחברותות הורו לתלמידים לקרוא את בראשית א', 1-3 ולענות על השאלה: ממה מורכבת התחלה על פי הפסוקים? 

2. במליאת הכיתה שאלו את התלמידים מה גילו בקריאת הפסוקים.

3. לאחר הדיון החזירו את התלמידים לחברותות ותנו להם ליצור יצירה שמבטאת התחלה (בפלסטלינה, נייר צבעוני או חומרי יצירה אחרים.)

 

כיתות ה'-ו'

אוריינות:

1. בקשו מהתלמידים להיזכר בהתחלה חדשה (מעבר כיתה, דירה חדשה). ממה מורכבת אותה התחלה, בתוכנו ובסביבתנו?

2. קראו את השיר ובקשו מהתלמידים לסמן בשני צבעים: דברים שקורים בסביבה, ודברים שקורים בפנימיותו של המספר.

3. השיר מציין ש"כל הנקודות כבר מתחברות לקו". 
    שאלו: 

  • מה הקשר בין הנקודות לקו?
  • מה התחושה שנוצרת מאמירה זו? (של רצף, הבנת התהליך, שלמות) מה הן הנקודות שהפכו לקו לדעתכם? (למשל בשיר יש פנים וחוץ, איזה קו נוצר בין פנים לחוץ? יש גם רצף של התרחשויות, איזה קו נוצר ביניהן? אילו נקודות שנרמזות בשיר שיכולות להפוך לקו?)
  • בקשו מהתלמידים לבחור בין הנקודות שסימנו בסעיף 2. הורו להם להעתיק את הביטויים על דף 4 A באופן מפוזר, ולמתוח בין הנקודות קו בצורה שיבחרו. 
  • תלו את היצירות בכיתה, תנו לתלמידים להסתובב ביניהם.
  • בקשו מהתלמידים לשאול שאלות על העבודות ולזוגות לענות עליהן.

(למורה: עודדו את התלמידים להתייחס למורכבות ולשוני בצורות שיצרו התלמידים, ולדון בכך שהדרך הנבחרת על ידנו היא שיוצרת את הקו, גם אם האירועים זהים או דומים).

ערך במבחן: 

ספר בראשית מספר על רצף של התחלות. פרשת 'לך לך' היא הפרשה השלישית, בה מסופר על התחלה חדשה, התחלה של העם העברי, על אברהם אבינו ועל דרכו החדשה.

1. קראו עם התלמידים את בראשית י"ב, א'-ד', תוך כדי שיחה על משמעות הפסוקים. שימו לב שהצו האלוהי מורה על פרידה ונטישת העבר כנקודת מוצא לדרך חדשה, גם אם היא לא ידועה. 

2. שאלו את התלמידים:

  • מה נדרש מאברהם כדי להתחיל את השלב החדש בחייו?
  • אילו ערבויות יש לו להצלחה?

3. הורו לתלמידים להתחלק לזוגות ולהעלות שתי שאלות ששאל את עצמו אברהם לפני היציאה לדרך החדשה. בקשו מהם להתבסס על הפסוקים ועל ידע קודם.

4. במליאת הכיתה בקשו מכמה זוגות לשתף. 

5. בקשו מהתלמידים לסכם  בכמה מילים את שלמדו מהעבודה על השיר בנוגע לציפיות, חששות, אתגרים, פחדים ולקיחת אחריות כדי לצאת לדרך חדשה.

 

לסיכום: 

  • בדקנו ממה מורכבת התחלה.
  • הכרנו התחלות שונות ואת המורכבות שמזמנת לנו כל התחלה חדשה.
  • שוחחנו על הקשר בין סוף להתחלה.

סימנייה