דילוג לתוכן

שיר של יום - תפילת האדם

הצעות לשיח רגשי, עיבוד והפעלה

השיר מזמן שיח על אופטימיות, הכרת הטוב והתגברות על קשיים

 

שיח במליאה או בקבוצות

בשיר שישה בתים.

קראו יחד עם התלמידים את השיר, והזמינו אותם לשתף במליאה או את חברי הקבוצה:

1. כתבו לפניכם את המילה "הללויה". רשמו מילים המתעוררות בכם כאשר אתם חושבים על מילה זו (למורה: כדאי להסביר לתלמידים מהו "סיעור מוחין", מדוע הוא נקרא כך, כיצד עורכים סיעור מוחין בקבוצה).

2. המילה "הללויה" מתייחסת לקריאת התפעלות ושבח (במקור שבח לאל). 

חישבו על הדברים שאתם מתפעלים  מהם, שאתם שמחים בהם ושאתם מרוצים  מהם בחייכם, בתחומים השונים: 

  • האישי (הדברים שיש בי):______________________________________________
  • הבחירות שלי______________________________________________________
  • המעשים שלי______________________________________________________
  • החלומות שלי______________________________________________________
  • הלימודי-בית ספרי:__________________________________________________
  • ההישגים שלי______________________________________________________
  • החברתי:________________________________________________ ________
  • המשפחתי:________________________________________________________
  • בתחום התחביבים:___________________________________________________

כתבו בכל תחום דבר אחד שעליו אתם אומרים תודה ושבח. 

הציגו בקבוצה.

 

3. "ועל גבו צרות החול 
     עומסות לו כמגדל".

  • כיצד מרגיש מי ש "צרות החול עומדות לו כמגדל"? ( למורה: תחושת עומס, קושי, עייפות, ייאוש, תסכול, חוסר אונים).
  • שתפו במצב חיים שבו חשתם  עומס, עייפות, תסכול? כיצד התמודדתם עם תחושה זו? מה ומי היה לכם לעזר?
  • האם הכרתם אדם מבוגר, אשר לדעתכם חש כך? ספרו על היכרותכם עמו ומדוע מילות הבית מזכירות לכם אותו.
  • איזו עצה תתנו לאדם אשר מרגיש כך? מה יוכל הוא עצמו לעשות כדי לחוש הקלה? האם תוכלו אתם להיות לו לעזר?
  • שתפו במפגש עם אדם/חבר  שהייתם לו לעזר.

4. "ולפניו רואה פתאום 
    את שתי עיניה של בתו 
    והוא אז שר, והן איתו 
    שרות הללויה".

5. האדם המתואר בשיר, המתמודד עם קשיים ואתגרים בחיי היום יום שלו, פוגש בשתי עיניה של בתו, וחש הקלה, שמחה והכרת תודה. היזכרו גם אתם במקרה שבו חשתם קושי או תסכול, והתגברתם עליו. מה עזר לכם? איזו תכונת אופי סייעה לכם? מה נתן לכם כוח להמשיך ועורר בכם תקווה? מה למדתם על עצמכם מדרך ההתמודדות האישית שלכם?

6. עיני הבת מסמלות לאדם את הדברים החשובים לו באמת בחיים. מהם הדברים החשובים לכם בחיים? ציינו שלושה דברים.

7. בבית השלישי מתוארים חיי היום-יום כבנין קלפים, אשר לעיתים  אינו עומד בנטל וקורס.

  • היזכרו במקרה שבו בניתם משהו, יצרתם משהו, השגתם משהו, והוא נהרס, התקלקל, קרס או אבד. 
    כיצד הרגשתם? על מה חשבתם? כיצד הגבתם? (למורה: זוהי הזדמנות לקיים שיח עם תלמידים על רגש- מחשבה- תגובה והקשר ביניהם).
    האם ניסיתם שוב? מה/מי עזר לכם? האם ויתרתם? מה הרגשתם כאשר ניסיתם שוב? מה הרגשתם כאשר החלטתם לוותר ולא לנסות שוב?

8. "וכל שירי כמו תפילות 
     שולחו למרחקים."

  • מה הייתם מבקשים או למה הייתם מתפללים? לו יכולתם לכתוב על דף נייר משאלה או תפילה, עבור עצמכם או עבור מישהו אחר, ולשלוח אותה למרחקים (למשל בתוך בקבוק בים או בפיה של יונה העפה למרחקים), מה הייתם מבקשים? איזו תפילה או משאלה הייתם שולחים כך בתקווה שתתגשם בחייכם? 

9. הבית האחרון בשיר מעורר תקווה לשיר חדש, צעיר וחי.
איזו תקווה הייתם מציעים להעלות בשיר החדש והחי? מה הייתם מאחלים לאדם בשיר? 

 

פעילות מסכמת בקבוצות ובמליאה

"אבל אל מול חורבן קלפיו 
עולה השמש מעליו".. 

חזרו וקראו יחד את הבית השלישי בשיר.

  • מה מסמלת השמש בבית זה? ( למורה: כוחות, חוזק ועוצמה, תקווה, אופטימיות, זריחה והתחלה חדשה.) 
  • ציירו יחד בקבוצה על גבי דף נייר משותף שמש גדולה בעלת חמש קרניים.

כתבו ליד כל קרן שמש משהו טוב שיש בכיתה שלנו, משהו מעורר שמחה או גאווה בכיתה עצמה ובקבוצת הילדים שבה (למשל: הקשבה אחד לשני , התעניינות בשלומו של מי שחולה או נעדר מבית הספר, ועוד).

הציגו במליאה.

ערכו תערוכת שמשות כיתתית.

הציעו שם לתערוכה.

זרקור על תרבות יהודית-ישראלית

מגוון פעילויות לפי קבוצות גיל

בשיר מהלל האדם את הטוב והרע בחייו; הוא מכיר בכך שלא הכול בשליטתו, אך בדומה לאמרה כי "הַכֹּל צָפוּי וְהָרְשׁוּת נְתוּנָה" (משנה, מסכת אבות, ג, ט"ו), הוא אינו מוותר ובוחר להתמודד עם הקשיים. מה נדרש כדי לפעול כך? 

 

כיתות א׳-ב׳

משפחתיות

אוריינות: 

  • בבית הראשון יש ניגוד בין מצבי-רוח. מצאו והגדירו אותו (עצב/שמחה).
  • חלקו את הכיתה לזוגות ובקשו מכל זוג לבחור ניגוד שאינו מופיע בשיר ולהציגו בפנטומימה. 

ערך במבחן:

1. הנחו את התלמידים להתרכז בבית ובפזמון הראשונים. שאלו: מה משנה את מצב רוחו של האב? איך נסביר זאת? מה יש במבט-עיניים שיכול להקל? 

2. השמיעו את השיר "על שירי ואבא שלה", של הזמר שלמה ארצי. שאלו: ממה מתרגש האב? (דיבור, ריצה, ריקוד, ספירה) בת כמה הבת לדעתכם? אילו רגשות היא מעוררת באביה? (התפעמות, אושר, גאווה) כיצד אתם מבינים את השורות "אני חש שהדברים / הקטנים גדולים"? חשבו על דבר שעשיתם שהוריכם התרגשו ממנו מאוד. 

3. הקריאו את הפיוט "אילן אילן במה אברכך" (תלמוד בבלי, מסכת תענית דף ה, ע"ב( (אפשר להרחיב עם מדרש האגדה כאן). שאלו: מה הברכה לאילן? (שכל העצים שיצמחו מפירותיו יידמו לו), מה הנמשל? (האילן משול לאב והברכה כי כל יוצאי-חלציו יהיו טובים כמותו), האם זו ברכה שהורים ישמחו לקבל? מדוע? 

 

כיתות ג׳-ד׳

הכרת טובה (הכרת תודה)

אוריינות:

  • שאלו: האם אתם יודעים מהי מילת הלל? (מילת שבח), חשבו על מילות הלל נוספות מלבד 'הללויה'? (כל הכבוד, נהדר, המשך כך)
  • הציגו את הביטויים האלה: הכיר טובה (הבין כי נעשה לו טוב), כפוי טובה (לא מכיר בטוב שנעשה לו) ואסיר תודה (חש כי אין באפשרותו להודות מספיק). בקשו מהתלמידים להסבירם.

ערך במבחן:

שאלו: 

1. מה מניע את הדובר לומר 'הללויה'? (ההתגברות והעמידה באתגרים שהחיים מציבים, הכרה בטוב שבחייו)

2. כתבו על הלוח: " אֵיזֶהוּ עָשִׁיר? הַשָּׂמֵחַ בְּחֶלְקוֹ" (משנה מסכת אבות ד, משנה א). שאלו: 

מה הטענה במשנה זו? (עשיר הוא האדם שמסתפק במה שיש לו) כנגד איזו תפיסה היא יוצאת? (עשיר הוא אדם בעל הרבה נכסים). (אפשר להרחיב  את הלימוד עם ביטויים כמו "מרבה נכסים מרבה דאגות", ו"לראות את חצי הכוס המלאה").

3. השמיעו בכיתה את הביצוע של להקת חלב ודבש לשיר "הללויה", שזכה באירוויזיון ב- 1979. שאלו: 

מה ההבדל המרכזי בין ההלל בשני השירים? האם גם בשיר ששמענו כעת יש עליות וירידות בחיי האדם? לאיזה מהשירים אתם מתחברים יותר? מדוע? 

 

כיתות ה׳-ו׳

התגברות, אופטימיות

אוריינות:

  • התרכזו בתחילת הבית השני. שאלו: כיצד אתם מבינים את השוואת החיים לבניין קלפים? איזה תכונות יש לבניין כזה? 
  • הכירו לתלמידים את הפתגמים: "טרף את הקלפים" (שינה את כל התוכנית, את כל הסדר), "להניח את כל הקלפים על השולחן" (לחשוף את המצב האמיתי). לאילו מצבים בחיים הם יכולים להתאים? 

ערך במבחן:

1. הנחו את התלמידים לקרוא את השיר ולאתר את הקשיים בחיי הדובר ואת דרכי ההתמודדות שלו איתם כפי שבאים לידי ביטוי בכל בית של השיר (קשיי פרנסה, קשיים בחיי היום-יום/אהבתו לבתו; גזרות-גורל שאינן תלויות בו ['חורבן קלפיו'] / העובדה כי מחר מתחיל יום חדש והשמש זורחת שוב; מחשבות על מוות / ההכרה בקיומו של דור חדש).

2. ספרו לתלמידים את האגדה על אודות ר' עקיבא, "הכל לטובה". שאלו: איך הגיב ר' עקיבא לאירועי הלילה? מה אפשר ללמוד מכך על אופיו? האם אתם מזדהים עם גישתו? מדוע? האם לדעתכם הדובר בשיר "הללויה" גם כן חושב ש"הכל לטובה"? נמקו.

3. הראו לתלמידים את הסרטון של ד"ר ריי ביטון, המתארת את המכשולים הרבים שעברה בדרך להגשמת חלומה להיות רופאה. שאלו: מדוע היא אומרת תודה לכל מי שזלזל בה, עיכב אותה ועוד? מה קורה לכם כשאתם עומדים מול מכשולים? אתם מתחזקים או נשברים? מדוע? 

 

לסיכום

  • שוחחנו על האופן שבו ילדים משמחים את הוריהם ומסבים להם גאווה, בראי הפיוט "אילן אילן במה אברכך";
  • ראינו כי צניעות וענווה כרוכות בהכרת-טובה ובהבנה ששום דבר אינו מובן מאליו (מסכת אבות).
  • הכרנו סיפורים של אנשים שהתמודדו עם קשיים רבים, אך במקום להתייאש התחזקו והתגברו, דוגמת האגדה על ר' עקיבא.

 

סימנייה