הצעות לשיח רגשי, עיבוד והפעלה
השיר מזמן שיח על אופטימיות, הכרת הטוב והתגברות על קשיים
שיח במליאה או בקבוצות
בשיר שישה בתים.
קראו יחד עם התלמידים את השיר, והזמינו אותם לשתף במליאה או את חברי הקבוצה:
1. כתבו לפניכם את המילה "הללויה". רשמו מילים המתעוררות בכם כאשר אתם חושבים על מילה זו (למורה: כדאי להסביר לתלמידים מהו "סיעור מוחין", מדוע הוא נקרא כך, כיצד עורכים סיעור מוחין בקבוצה).
2. המילה "הללויה" מתייחסת לקריאת התפעלות ושבח (במקור שבח לאל).
חישבו על הדברים שאתם מתפעלים מהם, שאתם שמחים בהם ושאתם מרוצים מהם בחייכם, בתחומים השונים:
- האישי (הדברים שיש בי):______________________________________________
- הבחירות שלי______________________________________________________
- המעשים שלי______________________________________________________
- החלומות שלי______________________________________________________
- הלימודי-בית ספרי:__________________________________________________
- ההישגים שלי______________________________________________________
- החברתי:________________________________________________ ________
- המשפחתי:________________________________________________________
- בתחום התחביבים:___________________________________________________
כתבו בכל תחום דבר אחד שעליו אתם אומרים תודה ושבח.
הציגו בקבוצה.
3. "ועל גבו צרות החול
עומסות לו כמגדל".
- כיצד מרגיש מי ש "צרות החול עומדות לו כמגדל"? ( למורה: תחושת עומס, קושי, עייפות, ייאוש, תסכול, חוסר אונים).
- שתפו במצב חיים שבו חשתם עומס, עייפות, תסכול? כיצד התמודדתם עם תחושה זו? מה ומי היה לכם לעזר?
- האם הכרתם אדם מבוגר, אשר לדעתכם חש כך? ספרו על היכרותכם עמו ומדוע מילות הבית מזכירות לכם אותו.
- איזו עצה תתנו לאדם אשר מרגיש כך? מה יוכל הוא עצמו לעשות כדי לחוש הקלה? האם תוכלו אתם להיות לו לעזר?
- שתפו במפגש עם אדם/חבר שהייתם לו לעזר.
4. "ולפניו רואה פתאום
את שתי עיניה של בתו
והוא אז שר, והן איתו
שרות הללויה".
5. האדם המתואר בשיר, המתמודד עם קשיים ואתגרים בחיי היום יום שלו, פוגש בשתי עיניה של בתו, וחש הקלה, שמחה והכרת תודה. היזכרו גם אתם במקרה שבו חשתם קושי או תסכול, והתגברתם עליו. מה עזר לכם? איזו תכונת אופי סייעה לכם? מה נתן לכם כוח להמשיך ועורר בכם תקווה? מה למדתם על עצמכם מדרך ההתמודדות האישית שלכם?
6. עיני הבת מסמלות לאדם את הדברים החשובים לו באמת בחיים. מהם הדברים החשובים לכם בחיים? ציינו שלושה דברים.
7. בבית השלישי מתוארים חיי היום-יום כבנין קלפים, אשר לעיתים אינו עומד בנטל וקורס.
- היזכרו במקרה שבו בניתם משהו, יצרתם משהו, השגתם משהו, והוא נהרס, התקלקל, קרס או אבד.
כיצד הרגשתם? על מה חשבתם? כיצד הגבתם? (למורה: זוהי הזדמנות לקיים שיח עם תלמידים על רגש- מחשבה- תגובה והקשר ביניהם).
האם ניסיתם שוב? מה/מי עזר לכם? האם ויתרתם? מה הרגשתם כאשר ניסיתם שוב? מה הרגשתם כאשר החלטתם לוותר ולא לנסות שוב?
8. "וכל שירי כמו תפילות
שולחו למרחקים."
- מה הייתם מבקשים או למה הייתם מתפללים? לו יכולתם לכתוב על דף נייר משאלה או תפילה, עבור עצמכם או עבור מישהו אחר, ולשלוח אותה למרחקים (למשל בתוך בקבוק בים או בפיה של יונה העפה למרחקים), מה הייתם מבקשים? איזו תפילה או משאלה הייתם שולחים כך בתקווה שתתגשם בחייכם?
9. הבית האחרון בשיר מעורר תקווה לשיר חדש, צעיר וחי.
איזו תקווה הייתם מציעים להעלות בשיר החדש והחי? מה הייתם מאחלים לאדם בשיר?
פעילות מסכמת בקבוצות ובמליאה
"אבל אל מול חורבן קלפיו
עולה השמש מעליו"..
חזרו וקראו יחד את הבית השלישי בשיר.
- מה מסמלת השמש בבית זה? ( למורה: כוחות, חוזק ועוצמה, תקווה, אופטימיות, זריחה והתחלה חדשה.)
- ציירו יחד בקבוצה על גבי דף נייר משותף שמש גדולה בעלת חמש קרניים.
כתבו ליד כל קרן שמש משהו טוב שיש בכיתה שלנו, משהו מעורר שמחה או גאווה בכיתה עצמה ובקבוצת הילדים שבה (למשל: הקשבה אחד לשני , התעניינות בשלומו של מי שחולה או נעדר מבית הספר, ועוד).
הציגו במליאה.
ערכו תערוכת שמשות כיתתית.
הציעו שם לתערוכה.