דילוג לתוכן

שיר של יום - תפילת האדם

הצעות לשיח רגשי, עיבוד והפעלה

השיר מזמן שיח על הכרת הטוב ועל הכרת התודה, על קבלה והודיה

 

שיח במליאה בטרם קריאת השיר

בשיר 6 בתים ופזמון. 

בטרם קריאת השיר, הציגו את כותרת השיר ובקשו מהתלמידים לערוך רשימה אישית של "עשרה דברים שיש לי בחיי, עליהם אני מודה/ אומר/ת תודה".

הציעו לתלמידים להתייחס ברשימתם לא רק לדברים חומריים שיש להם.

בקשו מתלמידים לשתף במליאה או בקבוצה ברשימה שלהם או בחלק ממנה, על פי בחירתם. 

הציעו לתלמידי הכיתה להתייחס לרשימות של חבריהם, כמשוב או הדהודים שעלו בהם בעקבות ההקשבה לחבריהם, למשל: דברים שהזכרת ברשימתך שאהבתי, ש"נגעו" בי, שהסכמתי איתם, שהזדהיתי איתם, שהייתי רוצה לאמץ לעצמי, שהייתי רוצה שיהיו שלי, שאני מקנא בהם, או גם כאלו שעוררו בי שאלה או שפחות הזדהיתי איתם.

 

שיח בקבוצות

קראו יחד עם התלמידים את השיר, והזמינו אותם לשתף את חברי הקבוצה:

1. "מודה אני כל בוקר 
    שהחזרת את נשמתי 
    מודה אני על בגד 
    שהנחת על גופי 
    שלא יהיה לי קר אתה שומר עליי."

  • על מה תרצו אתם להודות כל בוקר?
  • מדוע חשובה אמירת התודה כל בוקר מחדש? האם יש משמעות לחזרתיות בכל יום מחדש שוב ושוב?
  • למי הייתם מפנים בית זה? מדוע דווקא לו/ לה? 
  • מיהם האנשים/ החברים שאתם מרגישים ששומרים עליכם או עוזרים לכם בחייכם? 

 

2. "מודה אני כל בוקר 
    על האור על עצם היותי 
    מודה אני על לחם 
    שהנחת לשולחני 
    שלא אהיה רעב שלא אדע כאב."

  • המשורר אומר תודה על אור הבוקר החדש ועל כך שהוא קיים ונמצא. מתי הרגשתם כך גם אתם? שתפו.
  • מדוע אנו מודים על הלחם המונח על שולחננו? כיצד אתם מבינים משפט זה? הסבירו.
  • האם הרגשתם גם אתם פעם כאב, ורציתם שהוא יעבור או ייפסק? ספרו.

 

3. "על אין ספור חיוכיי מודה אני 
    על כל כישרונותיי ועל כל שיריי 
    את כולם אקדיש לך 
    דע לך דע לך שמודה אני לך."

  • מתי אתם מחייכים? מהם הדברים אשר גורמים לכם לחייך? 
    כיצד נראה החיוך שלכם כאשר טוב לכם?
    ציירו את עצמכם מחייכים.
  • כיצד ניתן לגרום למישהו לחייך? 
  • שתפו בכישרון שיש לכם, משהו שאתם טובים בו. 
    (למורה: יש לכוון את התלמידים בבחירתם בכישרון שהוא חיובי ומקדם)
    מתי גיליתם שיש לכם כישרון או יכולת בתחום זה? מי עוד יודעים על כך שאתם מוכשרים בתחום זה?
    מהי המחמאה הכי טובה, או מרגשת  שקיבלתם בהתייחסות לכישרונכם זה?
    האם תירצו לפתח כישרון זה גם בעתיד? כיצד?
  • למי הייתם מקדישים שיר? איזה שיר הייתם בוחרים להקדיש לאדם זה? 
  • איזה שיר הייתם מקדישים לעצמכם? מדוע דווקא שיר זה?

 

4. "אצעק לך אדיר שמך אלייך אקרא יה 
    לך חיי לך ליבי ותודתי 
    אליך אקרא יה אליך אקרא יה".

  • בפזמון פונה המשורר לאלוהיו (יה= כינוי לאלוהים ביהדות) בקריאת התפעלות ותודה. 
    מדוע לדעתכם מודה המשורר ל-יה? 
    האם אתם באופן אישי מזדהים עם מילות השיר?
    האם אתם  מכירים אנשים בסביבתכם או במשפחתכם שמרגישים כמו המשורר ויזדהו עם מילות הפזמון?
  • האם אתם מכירים שמות של בנים ובנות בכיתתכם או בית ספרכם המסתיימים ב"יה"? תנו דוגמאות (למשל: אליה, הודיה..)
  • האם קרה גם לכם שהבעתם תפילת בקשה או תודה לאלוהים? ספרו מתי זה קרה ומדוע פניתם בתפילה זו.

 

5. "מודה אני כל בוקר 
    על כוחי על אבי ועל אמי 
    מודה אני על גשם שנתת בשדותיי 
    לדאוג לאוהביי נתת לי חיי". 

  • מהם הדברים שתירצו לומר עליהם תודה להוריכם או על שקיבלתם מהם? 
  • מהם לדעתכם הדברים, שיאמרו הוריכם תודה עליהם? על מה היו אומרים הוריכם תודה לכם?
  • ספרו על מקרה בו עשיתם משהו טוב או עזרתם להורכם, או לבן משפחתכם וזכיתם להערכה ולאמירת תודה מצידם. כיצד הרגשתם? 
  • האם קרה לכם שציפיתם להערכה או תודה על משהו שעשיתם עבור מישהו ולא קיבלתם אותה? כיצד הרגשתם? מה עזר לכם? 

 

6. "על יום המנוחה מודה אני 
    על שפע וברכה על המשפחה 
    כל כולי רק בזכותך 
   דע לך דע לך שמודה אני לך ."

  • מהו יום מנוחה עבורכם? מה אתם אוהבים לעשות ביום מנוחה? 
  • ספרו על דברים שאתם אוהבים במיוחד במשפחה שלכם. 
  • ספרו על מקום שאתם אוהבים להיות בו עם המשפחה או על פעילות משפחתית האהובה עליכם במיוחד.
  • איזה שפע או ברכה הייתם מאחלים ומבקשים עבור משפחתכם? כתבו למשפחתכם ברכה.

 

פעילות מסכמת במליאה

"על כל כישלונותיי מודה אני 
על אכזבותיי פחדיי ומכשוליי 
הם כולם לטובתי 
אין אחר בליבי רק לך מודה אני"

היזכרו במקרה בו חוויתם אתם או אדם שאתם מכירים, כישלון או אכזבה מדבר מה, והצלחתם/ הצליח להתגבר על כך וללמוד משהו טוב על עצמכם/ על עצמו בעקבות חוויה זו.

כתבו את סיפורכם על גבי דף, וקראו לו בכותרת: "הסיפור שלי על כישלון או אכזבה, ועל איך ניתן לצמוח וללמוד מהם".

הקריאו/ ספרו את סיפורכם במליאת הכיתה ובקשו מחבריכם משוב או התייחסות לסיפורכם.

הצעה נוספת לפעילות  קבוצתית מסכמת:

חישבו יחד כקבוצה כיצד ניתן להמחיז שיר זה או חלק ממנו /בית ממנו בתנועות פנטומימה, ללא מילים. 

למשל: " מודה אני על בגד שהנחת על גופי, שלא יהיה לי קר אתה שומר עליי"- המחיזו בתנועות ידיים או גוף את המשפט, כך שחבריכם לכיתה יבינו את המסר אותו אתם מעבירים ללא מילים.

(למורה: ניתן לקיים פעילות זאת כמשחק ניחושים, איזה בית או שורה מהשיר מנסים להעביר/ להמחיז חברי בקבוצה בתנועות ידיים בלבד.)

זרקור על תרבות יהודית-ישראלית

חלופות לפעילויות על פי קבוצות ושיח כיתתי 

מצורף נספח

השיר שלפנינו עוסק בהודיה -  הודיה על כל מה שיש לי, ולכל הסובב אותי. בפעילויות המוצעות נעסוק בראיית הטוב וההודיה ונתחבר לתפילה 'מודה אני' – שנאמרת על-פי המסורת מיד עם קום האדם משנתו.

 

מגוון פעילויות לפי קבוצות גיל

כיתות א'-ב'

"מודה אני"

אוריינות

1. שמו של השיר, והמילים הפותחות אותו הן: "מודה אני". שאלו: מה משמעות המילים "מודה אני"?

  • על מה מודה הדובר בשיר?
  • חברו משפטים הפותחים במילים "מודה אני"

2. התמקדו במילים: "מודה אני כל בוקר על כוחי על אבי ועל אמי"

  • מה נותן לכם כוח?

3. למה אנחנו מודים על הכוח שיש לנו?
הציעו לתלמידים לחבר ברכת תודה להוריהם.

ערך במבחן הכרת הטוב

1. שאלו: מה אתם עושים כשאתם קמים בבוקר? (למורה - אפשר להשמיע את השיר "מה אתה עושה כשאתה קם בבוקר" בביצועו של אריק איינשטיין)

2. התפילה הראשונה בסידור התפילה, שאותה לפי המסורת היהודית נהוג לומר ברגע שקמים בבוקר היא: מודֶה/מוֹדָה אֲנִי לְפָנֶיךָ מֶלֶךְ חַי וְקַיָּם, שֶׁהֶחֱזַרְתָּ בִּי נִשְׁמָתִי בְּחֶמְלָה, רַבָּה אֱמוּנָתֶךָ. הסבירו לתלמידים את התפילה.

  • שאלו: תפילה זו היא משפט אחד – מה הכוונה בכל חלק שלו?
  • מדוע לדעתכם היא נאמרת ברגע הקימה בבוקר?

3. הנחו את התלמידים לעצום את העיניים וקיימו דמיון מודרך: הביאו את התלמידים למיטה, אל רגע ההתעוררות. מקדו אותם במה שקדם ליקיצה: שנת הלילה, המיטה הנוחה ועוד, ובמה שממתין להם לאחר ההתעוררות: ארוחה, בגדים, כל צורכם. הנחו אותם לחשוב על מה יש להם להודות באותו רגע. כך במילה טובה – נעים לפתוח את היום.

 

כיתות ג'-ד'

אוריינות

1. סמנו בשיר את הדברים עליהם מודה הדובר בשיר.

2. על אילו מעגלי קשר מודה הדובר בשיר? 

  • מדוע לדעתכם מחבר השיר בחר להודות עליהם דווקא בסדר הזה?

האם אתם מזדהים עם כל הדברים עליהם בחר הדובר בשיר להודות? מדוע לדעתכם יש להודות גם על הקשיים שבחיים?

ערך במבחן – עין טובה

1. במסכת אבות כתוב: אמר להם, צאו וראו איזוהי דרך ישרה שידבק בה האדם.|
רבי אליעזר אומר עין טובה... (מסכת אבות, ב', ט')

2. חלקו לילדים את הדף הבא (נספח), בקשו מהם למלא את המשפטים החסרים, אך בקשו מהם לחשוב היטב לפני כל משפט שהם כותבים.

  • הזמינו את הילדים לשתף מה הם כתבו (בזוגות או במליאה)
  • שאלו את התלמידים, האם 'הפתיע' אתכם משהו מהדברים שכתבתם? האם שמתם לב לפני כן לכל מה שכתבתם?

 

כיתות ה'-ו' 

אוריינות 

1. סמנו בשיר בצבע צהוב מילים המביעות טוב ובצבע אדום מילים המביעות קושי ורע.

2. מה משמעות ההודיה "על כל כישלונותי"? 

3. מה ההסבר להודיה על הכישלונות והדברים הקשים הנוספים לפי השיר?

4. איזו סיבה נוספת להודות עליהם יכולה להיות לדעתכם?

ערך במבחן – "על כל כישלונתי מודה אני"

1. התפילה הראשונה בסידור התפילה שאותה לפי המסורת היהודית נהוג לומר ברגע שקמים בבוקר היא: מודֶה אֲנִי לְפָנֶיךָ מֶלֶךְ חַי וְקַיָּם, שֶׁהֶחֱזַרְתָּ בִּי נִשְׁמָתִי בְּחֶמְלָה, רַבָּה אֱמוּנָתֶךָ. 

  • התפילה מסתיימת במילים "רבה אמונתך" – למה, לדעתכם, הכוונה?
  • באיזו אמונה יש לכם צורך לקראת היום החדש? אמונה במה?

2. קראו עם התלמידים את החלק הראשון משירה של לאה גולדברג (ניתן להראות לתלמידים את שטר המאה עליו היא מופיעה):

לַמְּדֵנִי, אֱלֹהַי, בָּרֵך וְהִתְפַּלֵּל 
עַל סוֹד עָלֶה קָמֵל, עַל נֹגַהּ פְּרִי בָּשֵׁל,
עַל הַחֵרוּת הַזֹּאת: לִרְאוֹת, לָחוּשׁ, לִנְשֹׁם,לָדַעַת, לְיַחֵל, לְהִכָּשֵׁל.

  • מדוע, לדעתכם, מבקשת המשוררת להודות על היכולת להיכשל?

3. במשנה כתוב: חַיָּב אָדָם לְבָרֵךְ עַל הָרָעָה כְּשֵׁם שֶׁהוּא מְבָרֵךְ עַל הַטּוֹבָה (ברכות, ט', ה').

  • מה משמעות אמרה זו?
  • מדוע, לדעתכם, נכתב שיש לברך על הרעה?

4. הזמינו את התלמידים לשתף בדבר-מה בחייהם שבזמן התרחשותו חשו כי הוא רע, ולימים התברר כי זה הוביל למקום טוב ומצמיח.

סימנייה