דילוג לתוכן

שיר של יום - משפחה וכיבוד הורים

זרקור מוזיקלי

חלופות להפעלות במליאה ובקבוצות על פי קבוצות גיל
 

השיר "אימא שלי" מופיע באלבום "פלסטלינה" משנת 1979. באלבום זה היוצרים אריק איינשטיין ושלום חנוך שתפו פעולה בפעם השנייה, אחרי האלבום "שבלול" שיצא  באותה השנה. שלום חנוך הלחין את השיר  ואת המילים כתבו שני היוצרים.
השיר הוקלט בביצוע מחודש ומוכר יותר מהביצוע הראשון בשנת 1992. ביצוע זה יותר קצבי מקודמו. לביצוע המחודש נוספה פתיחה מוזיקלית בהרמוניה מעגלית, החוזרת גם באמצע השיר:  I VI IV V. על ההרמוניה הזאת באמצע השיר נוסף הטקסט: "אימא,  אימא של דינה, קוראים לה סימה, היא שלי" דינה היא בתו של אריק איינשטיין מאשתו השנייה סימה.

כיתות א-ב

  • בקשו מהתלמידים להאזין לפזמון של השיר ולספור כמה פעמים מופיעה המילה "אימא".
  • שאלו את הילדים מהן תחושות הילד כלפי אימו בכל בית בשיר, והאם המוזיקה הקצבית משקפת את התחושות האלה.
  • שירו עם הילדים את הצלילים סי וסול ובקשו מהם להצטרף בשירת הצלילים בחלק המתאים לדעתם בשיר (פזמון).
  • חלקו את התלמידים ל-3 קבוצות, כאשר כל קבוצה מתארת בית בשיר (כדאי לחלק את מילות הבית המתאים לכל קבוצה). בקשו מהתלמידים להביע את המילים בדרך משלהם (פנטומימה, ציור משותף, נגינה בכלי הקשה וכו') וכוונו אותם להצגה מול הכיתה.
  • בקשו מכל קבוצה להציג את התוצרים לפני שאר חברי הכיתה שיתבקשו לגלות איזה בית הוצג בפניהם.
  • בקשו מכל קבוצה לבצע את הופעתה בזמן השמעת השיר, ובפזמון ישירו כולם בעמידה.

כיתות ג-ד

  • כחימום לסולם סול מז'ור שירו עם הילדים את הצלילים סי, סול ורה בדרכים מגוונות (בחרו את הדרך
  • המתאימה לכם).
  •  שירו את הסולם במלואו ובהדרגה הפחיתו את כל הצלילים, למעט סי, סול ורה.
  • ייצגו את הצלילים באמצעות "היד המזמרת" על פי תנועות קודאי והראו לילדים את הצליל שיש לשיר, בזמן שאתם מנגנים את הצליל.
  • שחקו עם התלמידים משחק של חיקוי מהיר: נגנו או שירו את הצליל והתלמידים יחזרו אחריכם.
  • השמיעו לתלמידים את השיר ובקשו מהם להצטרף בפזמון בשירת הקו המלודי הזה:
  • חלקו לתלמידים צלילונים או מטלופונים ובקשו מהם ללוות את הפזמון בנגינה.
  • חלקו את הכיתה לשניים, השמיעו את השיר ובקשו ממחצית התלמידים להצטרף בשירת הפזמון,  ומהיתר – לשיר את הקו המלודי הכתוב בלוח. לאחר מכן החליפו את התפקידים.

כיתות ה-ו

  • הקריאו לתלמידים את מילות השיר ושאלו אותם איך לדעתם תישמע המנגינה ומדוע הם חושבים כך? כוונו אותם לענות לפי הפרמטרים המוזיקליים המופיעים בפעילות השלישית.
  • השמיעו לתלמידים את הביצוע המקורי משנת 1979 ובדקו ביחד אם הלחן  תואם להצעותיהם או שונה מהן.
  • ארגנו את תשובות התלמידים על פי הפרמטרים המוזיקליים האלה: תזמור, טמפו, דינמיקה וארטיקולציה, מבנה, אופי וכו'.
  • השמיעו לתלמידים את הביצוע המחודש משנת 1992 ובקשו מהם לציין מה דומה ומה שונה בשני הביצועים, על פי הפרמטרים המוזיקליים בסעיף הקודם.
  • מצ"ב הצעה לפעילות סביב המהלך ההרמוני המופיע במבוא לשיר, בקטעי המעבר ובקטעי האלתור בסיום השיר. מהלך זה  בביצוע המחודש משנת 1992 מופיע בשירים רבים כגון: "ספידי גונזלס", "Stand by me” ו"טודו בום".
    • נגנו את המהלך ההרמוני ובקשו מהתלמידים לספור כמה אקורדים ניגנתם.
    • שירו את הקו המלודי של הבס (סול, מי, דו, רה) באמצעות תנועות ה"יד המזמרת" על פי תנועות קודאי.
    • נגנו את האקורדים והתלמידים ישירו את הקו המלודי של הבס.
    • האזינו לשיר. הצטרפו בשירת הקו המלודי של הבס בכל פעם שתזהו את המהלך ההרמוני.
    • בקשו מהתלמידים להגדיר באילו מחלקי השיר מופיע המהלך ההרמוני (במבוא לשיר, בקטעי המעבר ובקטעי האלתור בסיום השיר)

 


מה למדנו?

  • שירת צלילים בסולפז' בדרכים מגוונות
  • עבודה בקבוצה והצגת תוצרים מול הכיתה
  • פיתוח מיומנויות של שירה דו קולית
  • השוואת ביצועים לפי פרמטרים מוזיקליים
  • היכרות עם המושג "מהלך הרמוני" והתנסות בשירת הקו המלודי של הבס

 

סימנייה