דילוג לתוכן

שיר של יום - משפחה וכיבוד הורים

זרקור מוזיקלי

מצורפים 2 נספחים

השיר המקורי נכתב ב-1938 בפולין, בשפת היידיש על-ידי המשורר היהודי לייב מורגנטוי.לין ("מײַן פֿעטער עליע האָט אַ בוים" - לדודי אליה יש עץ).

ב-1955 הולחן והוקלט ע"י נוח נאחבוש, מלחין ושחקן יידי. ב-1969 ביצעה אותו חוה אלברשטיין כמקורו בתקליטה " מארגאריטקעלעך", ושנה לאחר מכן תורגם השיר על ידי יהורם טהרלב והולחן מחדש ע"י נורית הירש. השיר מולחן במשקל וואלס-ג'אזי ומתאפיין בתחושה הריתמית של הסווינג. לכל הבתים לחן אחיד במבנה סימטרי בן ארבע שורות זהות מבחינה ריתמית. כל שורה (4 תיבות) מורכבת משני מוטיבים קצרים שביניהם מעין אתנחתא קלה (2 תיבות+2 תיבות). בין מנגינת הבתים החוזרת כסיפור המשכי מושר חלק מוזיקלי קצר ללא מילים המשמש כפזמון חוזר וכמעבר מוזיקלי בין הבתים.

 

מגוון פעילויות לפי קבוצות גיל 

כיתות א׳-ב׳

1. ציירו על הלוח חמישה בתים ממוספרים מ 1-5, כמספר בתי השיר ובצד הלוח את המילים: "היריד", "העץ", "סבא", "האוצר", "כוכבים". השמיעו את השיר ובקשו מהתלמידים להתאים לכל בית מילה אחת בהתאם לנושא המרכזי המסופר בו.  

  • האם יש לשיר פזמון חוזר? 

2. הכינו עם התלמידים "רשימת כוכבים" של המילים המתחרזות בסיום כל שורה מוזיקלית (נפלא בה–סבא, מילא-אלה, עיניים-שמים, דוב הוא – טובו וכ'ו). תנו לתלמידים ללוות את השיר בנגינת משולשים, בהקשת 2 פעמות (  ) על שתי ההברות המתחרזות.

3. חלקו לתלמידים את דף המילים של השיר המקורי – "מײַן פֿעטער עליע האָט אַ בוים" והשמיעו אותו בביצועה של חוה אלברשטיין:

  • האם תוכלו לנחש מה הקשר בין שיר זה לשיר "עץ הכוכבים"? (היעזרו בשם השיר)
  • כיצד מתאימה הזמרת את שירתה לסיפור שבשיר? ( למורה: הזמרת שרה בצורה דרמטית ש"מציירת" את השיר), האם תוכלו "לעקוב" אחר המתרחש גם מבלי להבין את השפה? מה עוזר לכם בכך?

 

כיתות ג׳-ד׳

1. קראו את השיר לתלמידים (ללא שירה) ושאלו:

  • האם זהו שיר או סיפור?
  • האם יש לו פזמון חוזר?
  • כמה בתים יש לשיר?   

 השמיעו את השיר בביצועה של חוה אלברשטיין ובקשו מתלמידים לצייר (במחברת או על הלוח) סימן  בכל פעם שנשמע בית חדש בשיר:

  • מכמה בתים מורכב השיר? והאם יש לו חלקים נוספים מלבד הבתים?

2. הוסיפו לשיר ליווי מוזיקלי בנגינה: "נצנוץ כוכבים" – בנגינת משולשים בבתים, ותיפוף/גוף בקטעי המעבר (ר' הצעה בנספח 2

3. ספרו על המקור היידי של מילות השיר, השמיעו את השיר ביידיש וערכו השוואה מוזיקלית בין הלחנים: 

  • במה שונים הלחנים והאם יש ביניהם גם קווי דמיון?
  • איזה מהלחנים מתאים בעיניכם לסיפורו של השיר?   

 

כיתות ה׳-ו׳

1. השמיעו את השיר "עץ הכוכבים" בביצועה של חוה אלברשטיין ושאלו: 

  • מהו ההרכב הכלי המלווה את השיר?
  • האם השיר בסגנון קלאסי / מזרחי / ג'אז / רוק / אחר? בקשו מהתלמידים לנמק את תשובתם. (למורה: סוג המקצב, אופן נגינה אלתורית בפסנתר, הרמוניה ג'אזית, תזמור הרכב ג'אז: גיטרה בס, פסנתר, תופים).

2. רשמו על הלוח את שתי השורות הרתמיות שמופיעות בנספח 2 ללא ציון המשקל והשוו ביניהן: 

  • במה דומים המקצבים ובמה הם נבדלים? 
  • הקישו אותם במחיאה בטמפו זהה. 
  • בקשו מהתלמידים להוסיף קווי תיבה לפי המשקל המצוין (שורה הראשונה 4/4 ושנייה 3/4)
  • איזו מקצב מופיע בשיר וכמה פעמים הוא חוזר בכל בית?

3. השמיעו לתלמידים שיר נוסף בביצועה של חוה אלברשטיין וחלקו להם את דף המילים ביידיש (נספח 1)

  • נחשו מה הקשר בין שני השירים? (היעזרו בשם השיר)
  • שערו איזו גרסה היא המקורית ואיזו מאוחרת יותר? הסבירו מדוע?
  • אילו שינויים מוזיקליים נעשו בשיר המאוחר? תוכלו לשער מדוע שונה הלחן לשיר?

4. הרחבה - הזמינו את התלמידים לעקוב ביחד אתכם בדף המילים (נספח 1) ולדקלם את מילות הבית הראשון ביידיש. 

  • האזינו לשיר פעם נוספת ובקשו מהתלמידים לזהות את התבנית הריתמית החוזרת על עצמה (למורה: הפנו את תשומת לב התלמידים לשורת המקצב הראשונה שנרשמה על הלוח במשימה מספר 2).
    • מהי ההתנהלות הריתמית המשותפת לשני השירים: "עץ הכוכבים" והשיר ביידיש? (למורה: שורה ריתמית החוזרת על עצמה מספר פעמים ברצף).

 

מה למדנו?

  • שיר-סיפור: מבנה לינארי (ללא פזמון), הבעת התוכן באמצעות שירה דרמטית.
  • מבנה: פיסוק סימטרי, שורה ריתמית החוזרת ברצף.
  • אלמנטים סגנוניים של ג'אז וסווינג.
  • גלגולו של שיר – ממקורו היידי-פולני לחידושו כשיר עברי-ישראלי.

עץ הכוכבים - תווים

תווים

תווים

תווים

סימנייה