דילוג לתוכן

שיר של יום - משפחה וכיבוד הורים

הצעות לשיח רגשי, עיבוד והפעלה

השיר "המשפחה שלי" מאפשר שיח אודות חשיבותו של התא המשפחתי והיותו מקור של כוח עבור בני המשפחה

* יש לשים לב לתלמידים אשר חווים חוויה משפחתית פגועה או חסרה.

פעילות הכנה לפני הדיון בשיר

  • איספו מגוון תמונות כגון: עוגן, מצפן, קערת פירות, שמש, אנייה, משקפיים, אווזה ואפרוחים, עץ, זר פרחים, כתר, סטטוסקופ, תמרור, לב, נחל, מגדלור, תווים, נורה, פנס, ארגז כלים, סלסלת לחם, שביל, ספר הוראות, צרור מפתחות, נשר, קטר, שרשרת צבעונית, שוקו, מפת דרכים, סיר, ערסל, וכד'... מומלץ להוסיף  גם תמונות מופשטות. לתמונות שנבחרו  הוסיפו כרטיסים ריקים אחדים.
  • הניחו את התמונות במרכז הכיתה. כל תלמיד יבחר תמונות אשר משקפות עבורו את משפחתו ויסביר, בתורו, מדוע בחר בתמונה זו.
  • תלמיד אשר לא מצא תמונה מתאימה, יוכל להביע באמצעות ציור על גבי אחד הכרטיסים הריקים אלמנט המסמל עבורו את הקשר עם משפחתו.
  • סכמו בקצרה את שעלה מדברי התלמידים.

 

נקודות לדיון ולשיח בכיתה

1. שֶהוֹלִידוּ בִּשְבִילִי אֶת הַמִּשְׁפָּחָה שֶלִי...
א.  מה מיוחד במשפחה שלכם?
ב.  מה מעניקה לכם תחושת ההשתייכות למשפחה?

2. וּכְשֶׁיֵש לִי מְסִיבָּה רַק תַבִּיטוּ מִי שֶבָּא...
א.  כיצד באה לידי ביטוי הלכידות המשפחתית בזמנים שמחים או עצובים?
ב.  בשיר "המשפחה שלי", מי בא לחגוג עם הילד את יום הולדתו?
ג.  האם מוכרת לכם חוויה דומה שבה כולם נאספים ובאים לכבודכם? אלו מחשבות ורגשות מעלה אצלכם החוויה הזו?
ד. אלו אירועים שמחים מתרחשים במסיבה המתוארת בשיר?
ה. העתיקו מהשיר אירועים משמחים וספרו על חוויות (דומות )ממפגשים אצלכם במשפחה.
ו.  האם השיר מתאר תמונה של משפחה מושלמת?
ז.  העתיקו את האירועים שהדובר כותב עליהם בנימה ביקורתית. האם מוכרים לכם מצבים כאלה?
ח. תארו מצב שבו נדרשתם להתמודד עם מצבים מיוחדים בתוך המשפחה. תארו את האירוע. מה הרגשתם? כיצד הגבתם? את מי שיתפתם ובמי נעזרתם? אילו מחשבות עלו בכם כלפי בני המשפחה בעקבות האירוע?

3. וְאַחֲרֵי זֶה מְבַקְשִׁים שֶׁאֲנִי אָקוּם לָשִׁיר...
לקראת סוף השיר חוזר הדובר ומספר דברים משמחים על המסיבה ועל בני המשפחה. איזו תמונה מתקבלת? האם היא שלמה?

הפעלה ראשונה  

  • בקשו מהתלמידים לבחור מישהו מבני מהמשפחה שהם רוצים להודות לו על המקום החשוב שהוא ממלא בחייהם. התלמידים יכתבו  לבן או לבת המשפחה שבחרו כרטיס תודה.
  • בקשו מהתלמידים לחבר תקנון של "עשה ולא תעשה" באירועים משפחתיים.

הפעלה שנייה

  • בחרו אחד מההיגדים שלפניכם, כתבו אותו על גבי שלט ועטרו אותו בצבעים ובחומרי יצירה. הקדישו אותו לבן או לבת המשפחה שבחרתם.
  • הנחו את התלמידים המעוניינים בכך לכתוב משפט חדש ולעטר אותו.

ההיגדים:

  • משפחה היא המקור  שממנו אפשר לשאוב כח
  • משפחה היא תחושת הביטחון שאף אחד לא נזנח או נשכח
  • כשיש לך מישהו לאהוב – זו משפחה
  • הבית אינו המקום שבו אתה חי, אלא המקום שבו מבינים אותך
  • משפחה היא אחת מיצירות המופת של הטבע
  • משפחה היא הדבר הכי חשוב בעולם

 

 

זרקור על תרבות יהודית-ישראלית

חלופות לדיון ולשיח בכיתה בשילוב הפעלות לפי קבוצות גיל
 

השיר כתוב מנקודת המבט של ילד. הוא מזמן שיח אודות מקומה המרכזי של המשפחה וחשיבותה בחייו. המשפחה היא הקן שבו גדל ומתפתח הילד. חשיבות מיוחדת  מוענקת  ליום ההולדת  בחיי הילד. מה משמעות יום ההולדת עבורו? מה החלק שלו עצמו ביום ההולדת? מה משמעות יום ההולדת שלו בראי הדורות של המשפחה?  מה קיבל מהמשפחה שירצה לנצור ולהנחיל למשפחה שיקים בעתיד .

 

מגוון פעילויות לפי קבוצות גיל

כיתות א-ב
שאָדָם טוֹבֵעַ כַּמָּה מַטְבְּעוֹת בְּחוֹתָם אֶחָד,
וְכֻלָּן דּוֹמִין זֶה לְזֶה; וּמֶלֶךְ מַלְכֵי הַמְּלָכִים הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא טָבַע כָּל האָדָם
בְּחוֹתָמוֹ שֶׁלְּאָדָם הָרִאשׁוֹן, וְאֵין אֶחָד מֵהֶן דּוֹמֶה לַחֲבֵרוֹ 
[...]
משנה, מסכת סנהדרין, ד, ה

1. קראו לתלמידים את המשנה לעיל.

  •  מה מייחד את האדם לעומת שאר היצורים בטבע, ומה הדבר מלמד?
  •  כיצד השונות בין בני האדם, הניכרת גם בשמותיהם, מרחיבה את משמעות המשנה?

2. הפעלה ראשונה:
יצירת אילן יוחסין של המשפחה
בקשו מהתלמידים לצייר את אילן היוחסין  של המשפחה הגרעינית  ולרשום את שמותיהם של כל בני המשפחה (שם פרטי ושם משפחה):

  • מה משמעות שם המשפחה של בני המשפחה הגרעינית?
  • האם כל בני המשפחה נושאים את שם המשפחה המקורי?
  • מי העניק לכם את שמכם הפרטי? האם יש לו משמעות מיוחדת?
  • האם לשמות הפרטיים של בני משפחה אחרים יש משמעות מיוחדת?

3. הפעלה שנייה:
ראיון

  • בקשו מהתלמידים לראיין את הסבים והסבתות ולשאול:
  • איך חגגו לך את יום ההולדת? במה שונה הדרך שבה חגגו לך את יום ההולדת כשהיית ילד/ה מהדרך שבה חוגגים את יום ההולדת שלי?
  • איזו חגיגת יום הולדת הכי זכורה לך ומדוע?
  • איזו מתנה הכי זכורה לך?
  • האם יש לך תמונה מיוחדת מאחד מימי ההולדת שלך שהיית רוצה לשתף אותנו בה?
    • אפשר לערוך תערוכה מכל הראיונות הללו

4. דונו בכיתה על משמעות יום ההולדת:

  • האם יום ההולדת הוא רק עוד יום בלוח השנה או יש לו גם משמעות  אישית עבור כל אחד, מעבר לקבלת מתנות ותשומת לב מיוחדת?
  • איזה משמעות יש ליום ההולדת שלכם עבור בני המשפחה לדורותיהם?

כיתות ג-ד
שאָדָם טוֹבֵעַ כַּמָּה מַטְבְּעוֹת בְּחוֹתָם אֶחָד,
וְכֻלָּן דּוֹמִין זֶה לְזֶה; וּמֶלֶךְ מַלְכֵי הַמְּלָכִים הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא טָבַע כָּל האָדָם
בְּחוֹתָמוֹ שֶׁלְּאָדָם הָרִאשׁוֹן, וְאֵין אֶחָד מֵהֶן דּוֹמֶה לַחֲבֵרוֹ 
[...]
משנה, מסכת סנהדרין, ד, ה

1. קראו את המשנה  והסבירו אותה. שאלו:

  • מה מייחד את האדם מכל שאר היצורים בטבע ומה הדבר מלמד?
  • כיצד השונות בין בני האדם, הניכרת גם בשמותיהם, מרחיבה את משמעות המשנה?

2. הפעלה ראשונה:
יצירת אילן יוחסין של המשפחה
בקשו מהתלמידים להכין  אילן יוחסין  של המשפחה המורחבת (עד לדור הסבא רבא) ולרשום בו שמות פרטיים ושמות המשפחה.

  • האם יש שמות פרטיים שחוזרים במשפחה?
  • מה מקור השמות הפרטיים ושמות המשפחה של בני הדורות השונים?
  • האם חל שינוי בשמות המשפחה במהלך הדורות האחרונים?
  • נסו להעלות השערות בנוגע לשינוי זה?

3. הפעלה שנייה:
ראיון:
בקשו מהתלמידים לערוך שאלון להורים, לסבים ולסבתות שיכלול את השאלות האלה:

  • איך חגגו לך את יום ההולדת? במה שונה הדרך שבה חגגו לך את יום ההולדת כשהיית ילד/ה מהדרך שבה חוגגים את יום ההולדת שלי?
  • איזו חגיגת יום הולדת הכי זכורה לך ומדוע?
  • איזו מתנה הכי זכורה לך?
  • האם יש לך תמונה מיוחדת מאחד מימי ההולדת שהיית רוצה לשתף אותנו בה?

 

4. דונו במשמעות המיוחדת של יום ההולדת:

  • האם ליום זה יש גם משמעות אישית  עבור כל אחד ,מעבר לתשומת הלב המיוחדת ולמתנות שמקבלים?
  • האם ליום ההולדת שלי יש משמעות גם עבור יתר בני המשפחה?

הציעו רעיונות משלכם כיצד ניתן לחגוג את יום ההולדת

  • אפשר לערוך תערוכה מכל הראיונות הללו

5.  מהם השינויים שחלו בחגיגות ימי ההולדת לאורך הדורות?

  • מה הדבר מלמד?
  • גבשו רעיון ליום הולדת המשלב חגיגות בנוסח ימים אלו ובנוסח של "פעם". 

כיתות ה-ו
יום ההולדת הוא יום שבו החוגג נמצא במרכז.
בכיתות ה-ו אפשר להציע דיון על יום ההולדת מתוך הסתכלות גם על מצבים אחרים שבהם תשומת לב מיוחדת לאדם מסוים היא רבת משמעות. למשל, ביקור חולים.

הערך: ביקור חולים
הגמרא מספרת (נדרים מ' ע"א) על רבי עקיבא  שהבחין כי תלמידו לא הגיע לישיבה זה כמה ימים. הלך לבדוק מה אירע עמו ומצא אותו חולה בביתו. הבית היה מלוכלך ומוזנח. רבי עקיבא – שהיה מגדולי תלמידי החכמים בתקופת מרד בר כוכבא והיה מורם של תלמידים רבים –  לא  קרא לאחד מתלמידיו לנקות את הבית, אלא הוא עצמו הפשיל את "שרווליו" וטרח ויגע וניקה את הבית, החליף את מצעיו של החולה, רחצוֹ, והלבישוֹ בגדים נקיים, עד שאותו חולה אמר: רבי החייתני. יצא רבי עקיבא ודרש: כל מי שאינו מבקר את החולה כאילו מחמיר את מחלתו של החולה

בקשו מהתלמידים:

  • לספר את הסיפור במילים שלהם.
  • מה יש במצוות ביקור חולים שיכול להחיות את האדם?
  • מה אפשר ללמוד מהתנהגותו של רבי עקיבא על יחסו לתלמידיו?
  • האם ביקרתם פעם חבר חולה, מה הרגשתם?
  • מה לדעתכם הדמיון  בין המתנות הברכות שאדם מקבל ביום הולדתו ובין ביקור אצל חבר חולה?

 


לסיכום

  • בחנו את המשמעות האישית של יום ההולדת
  • בחנו את יום ההולדת בתוך הקשר הבינדורי
  • חיפשנו עוד מקרים שבהם אנו מייחדים את תשומת לבנו לאדם מסוים והתמקדנו בביקור חולים

 

סימנייה