הצעות לשיח רגשי, עיבוד והפעלה
השיר "המשפחה שלי" מאפשר שיח אודות חשיבותו של התא המשפחתי והיותו מקור של כוח עבור בני המשפחה
* יש לשים לב לתלמידים אשר חווים חוויה משפחתית פגועה או חסרה.
פעילות הכנה לפני הדיון בשיר
- איספו מגוון תמונות כגון: עוגן, מצפן, קערת פירות, שמש, אנייה, משקפיים, אווזה ואפרוחים, עץ, זר פרחים, כתר, סטטוסקופ, תמרור, לב, נחל, מגדלור, תווים, נורה, פנס, ארגז כלים, סלסלת לחם, שביל, ספר הוראות, צרור מפתחות, נשר, קטר, שרשרת צבעונית, שוקו, מפת דרכים, סיר, ערסל, וכד'... מומלץ להוסיף גם תמונות מופשטות. לתמונות שנבחרו הוסיפו כרטיסים ריקים אחדים.
- הניחו את התמונות במרכז הכיתה. כל תלמיד יבחר תמונות אשר משקפות עבורו את משפחתו ויסביר, בתורו, מדוע בחר בתמונה זו.
- תלמיד אשר לא מצא תמונה מתאימה, יוכל להביע באמצעות ציור על גבי אחד הכרטיסים הריקים אלמנט המסמל עבורו את הקשר עם משפחתו.
- סכמו בקצרה את שעלה מדברי התלמידים.
נקודות לדיון ולשיח בכיתה
1. שֶהוֹלִידוּ בִּשְבִילִי אֶת הַמִּשְׁפָּחָה שֶלִי...
א. מה מיוחד במשפחה שלכם?
ב. מה מעניקה לכם תחושת ההשתייכות למשפחה?
2. וּכְשֶׁיֵש לִי מְסִיבָּה רַק תַבִּיטוּ מִי שֶבָּא...
א. כיצד באה לידי ביטוי הלכידות המשפחתית בזמנים שמחים או עצובים?
ב. בשיר "המשפחה שלי", מי בא לחגוג עם הילד את יום הולדתו?
ג. האם מוכרת לכם חוויה דומה שבה כולם נאספים ובאים לכבודכם? אלו מחשבות ורגשות מעלה אצלכם החוויה הזו?
ד. אלו אירועים שמחים מתרחשים במסיבה המתוארת בשיר?
ה. העתיקו מהשיר אירועים משמחים וספרו על חוויות (דומות )ממפגשים אצלכם במשפחה.
ו. האם השיר מתאר תמונה של משפחה מושלמת?
ז. העתיקו את האירועים שהדובר כותב עליהם בנימה ביקורתית. האם מוכרים לכם מצבים כאלה?
ח. תארו מצב שבו נדרשתם להתמודד עם מצבים מיוחדים בתוך המשפחה. תארו את האירוע. מה הרגשתם? כיצד הגבתם? את מי שיתפתם ובמי נעזרתם? אילו מחשבות עלו בכם כלפי בני המשפחה בעקבות האירוע?
3. וְאַחֲרֵי זֶה מְבַקְשִׁים שֶׁאֲנִי אָקוּם לָשִׁיר...
לקראת סוף השיר חוזר הדובר ומספר דברים משמחים על המסיבה ועל בני המשפחה. איזו תמונה מתקבלת? האם היא שלמה?
הפעלה ראשונה
- בקשו מהתלמידים לבחור מישהו מבני מהמשפחה שהם רוצים להודות לו על המקום החשוב שהוא ממלא בחייהם. התלמידים יכתבו לבן או לבת המשפחה שבחרו כרטיס תודה.
- בקשו מהתלמידים לחבר תקנון של "עשה ולא תעשה" באירועים משפחתיים.
הפעלה שנייה
- בחרו אחד מההיגדים שלפניכם, כתבו אותו על גבי שלט ועטרו אותו בצבעים ובחומרי יצירה. הקדישו אותו לבן או לבת המשפחה שבחרתם.
- הנחו את התלמידים המעוניינים בכך לכתוב משפט חדש ולעטר אותו.
ההיגדים:
- משפחה היא המקור שממנו אפשר לשאוב כח
- משפחה היא תחושת הביטחון שאף אחד לא נזנח או נשכח
- כשיש לך מישהו לאהוב – זו משפחה
- הבית אינו המקום שבו אתה חי, אלא המקום שבו מבינים אותך
- משפחה היא אחת מיצירות המופת של הטבע
- משפחה היא הדבר הכי חשוב בעולם