הצעות לשיח רגשי, עיבוד והפעלה
שיר זה מזמן שיח אודות משמעותה של חברות, וכן על שוויון ושונות בין חברים ועל הרווחים מחברות טובה
שיח במליאה
"אתה לא יכול לבחור את הוריך
לא את אחיך ולא את אחותך
אבל אתה יכול לבחור את חבריך
והם יכולים לבחור אותך"
- מהם היתרונות שיש באפשרות לבחור חברים?
- כיצד אתם בוחרים את חבריכם?
- מה משפיע עליכם כשאתם בוחרים חבר?
- אלו תכונות כדאי שיהיו בחבר טוב?
- אלו תכונות מסייעות לכם להיות חברים טובים יותר?
- מה הכי חשוב בין חברים?
- תארו את ההרגשה כשיש לכם חבר אמיתי.
- העתיקו מהשיר את כל מה שמעיד על הרווח מחברות טובה.
- האם הרווחים האלה מוכרים לכן מחוויות אישיות שלכם עם חבריכם? ספרו ושתפו.
- האם יש רווחים נוספים, (על אלה המופיעים בשיר), בחברות טובה אותם אתם חווים? אם כן מהם?
"אנחנו חברים טובים, אבל אני זה אני
והוא זה הוא
שווים בחוץ וגם בפנים
אך לפעמים הוא אני ואני קצת הוא".
- במה חברך ואתה דומים? ובמה אתם שונים?
- מתי טוב להיות "אני זה אני והוא זה הוא"?
- מתי נכון להיות "אני קצת הוא והוא קצת אני"?
- ספרו על חוויה/מצב בו "אתה הוא אתה והוא זה הוא".
- ספרו על חוויה/מצב בו "אתה קצת הוא והוא קצת אתה".
"אני לא צריך לשתוק ולבלוע
מה שכואב לי מציק ומבלבל,
אני יכול כבר להשמיע ולשמוע
בכל שעה גם ביום וגם בליל"
- תארו את הכאב ואת הבלבול כשמשהו מציק.
- האם תמיד קל לשתף חבר בכאב?
- אלו תכונות נדרשות לחבר כדי שתוכלו לשתף אותו בכאבכם?
- אלו תכונות מסייעות לכם להיות שותפים לכאבו של חבר?
- מה אתם מרגישים לאחר ששיתפתם חבר בכאב אישי שלכם?
- מה אתם מרגישים כאשר חבר משתף אתכם בכאבו?
"כשאין לך חבר
אתה מרגיש שמשהו חסר"
- למה לדעתכם חשוב שלכל ילד יהיו חברים?
- מה חסר כשאין חבר?
לא תמיד קל למצוא/לרכוש חבר
- ספרו על מצב בו לא היה לכם קל למצוא חבר (כגון במקום מגורים חדש וכד'..).
- כיצד הרגשתם? ספרו על נקודת הקושי.
- כיצד התמודדתם? במה/במי נעזרתם?
מנקודת מבטכם היום:
- כתבו 5 עצות כיצד לרכוש חברים.
- שתפו את חבריכם לכיתה והשוו בין העצות השונות.
- מה התחדש? מה התחדד?
הפעלות
1. בקשו מהתלמידים לבחור אחת מהמשימות הבאות:
- לחבר ולאייר קומיקס על חברות טובה.
- לכתוב 'מתכון' לחברות טובה (כגון: 1וחצי כוס נאמנות, 1 כוס כבוד, 1 כוס הקשבה וכד'...)
- לעצב כריכה לספר ששמו "חברים טובים" ולכתוב את התקציר בגב הספר.
2. קיימו דיון במליאה ובררו עם התלמידים אלו תפיסות ביחס לחברויות התגלו/התבססו/התחזקו במהלך הלימוד והיצירה?