דילוג לתוכן

שיר של יום - חברות וסובלנות

זרקור מוזיקלי

מגוון פעילויות לפי קבוצות גיל בכיתה, במרחב ובקבוצות

השיר נכתב ע"י יהונתן גפן והולחן ע"י יצחק קלפטר, (שהלחין כמה משיריו הידועים של גפן). השיר בוצע במקור על ידי הזמרת עדנה לב, וזכה לחידושים של צוות הווי בני עקיבא ושל הזמר אבישי רוזן. השיר עוסק בשאיפה לתיקון החברה, כאשר הרצון לתיקון הולך ונבנה במהלך השיר מבחינה טקסטואלית ומוזיקלית כאחד. מנעד השיר צומח בהדרגה, והשיא מורגש במילה "יותר", הפותחת את הפזמון בקפיצה של סקסטה קטנה ומבטאת כעין צעקה. בכל הביצועים העיבוד קצבי בסגנון רוק, וכלי הנגינה הבולטים הם קלידים, גיטרה חשמלית ותופים.

 

מגוון פעילויות לפי קבוצות גיל

כיתות א-ב
1. בהאזנה ראשונה, בקשו מהתלמידים לחפש את המילה החשובה ביותר בשיר לפי דעתם ולהסביר את בחירתם.

2. על ידי תנועה במרחב או במקום, תרגלו עם התלמידים מנגינה בכיוון עולה בצעדים לעומת מנגינה בכיוון עולה בקפיצות. בקשו מהתלמידים להגיב בתנועה לשיר ולשים לב אילו תנועות מתאימות למילה "יותר".

  • שאלו: כיצד נעתם כששמעתם את המילה "יותר"?

3. משחק תנועה בזוגות: חלקו את הכתה לזוגות ובקשו מכל זוג להחזיק פיסת בד , (כמו צעיף), ואלסטית. בבתים נניע את הבד לפי קצב השיר ובפזמון, במילה "יותר", נמתח את הבד לצדדים תוך שימת לב לגובה הצלילים: ככל שהקפיצה גדולה יותר כך נמתח יותר את הבד.

4. שפת סימנים:

  • בקשו מהתלמידים להמציא שפת סימנים למילים מתוך השיר: אהבה, הקשבה, אמונה, שלום, תקוה, נשמה, אלוקים, הבנה.
  • צפו עם התלמידים בסרטון לשיר בשפת הסימנים ובדקו עמם האם קיים דמיון בין הסימנים שהמציאו לשפת הסימנים הרשמית.

כיתות ג-ד
1. הכנה- "ציור מילים" באמצעות צלילים:

  • כתבו מספר מילים על הלוח, אלתרו מנגינה קצרה המציירת את אחת המילים ובקשו מהתלמידים לבחור במילה המתאימה.
    •  מילים לדוגמא: זריחה, שקיעה, נמוך, גבוה, שמח, עצוב.
  • בקשו מהתלמידים לאלתר בקולם מנגינות למילים אלו, באופן שימחיש את משמעותן, ("ציור מילים" באמצעות צלילים).

2. האזינו לשיר ובקשו מהתלמידים לשים לב כיצד מולחנות המילים "יותר" ו"פחות" בפזמון, ולתאר מה גילו.

3. שירה:

  • נגנו את מנגינת השיר ללא מילים ובקשו מהתלמידים לעקוב אחר מילות השיר ולהרים את ידם בכל מקום שבו מופיעה המילה "יותר".
    • מומלץ להציע לתלמידים לשיר את השיר בתנועות שפתיים בלבד ללא קול על מנת להצליח במשימה.
  • נגנו שוב את השיר ואפשרו לתלמידים לנסות לשיר את המילה "יותר" בכל מקום בו היא מופיעה.
  • חלקו בין התלמידים את משפטי השיר ובקשו מהם לשיר את המשפט שקיבלו.
  • תנו לתלמידים להציע אופנים שונים לשירת השיר (סולנים, קבוצות, שירת מענה, חלוקה לבית ופזמון או למשפטים) ובצעו אותו ביחד עם פלייבק.

4. חלוקה פנימית של המשפטים המוזיקליים בשיר - משחק פסלים:

  • הנחו את התלמידים להתפזר במרחב כפסלים ולהחליף תנוחה בכל פעם שיש מנוחה או עצירה במנגינת הבית. בפזמון התלמידים ינועו בחופשיות.
    • שאלו: האם כל המשפטים היו באותו אורך? האם הייתה תבנית קבועה החוזרת על עצמה? אם כן- מהי?
    • התבנית: קצר- קצר- ארוך, (ניתן לכתוב את התבנית המקצבית החוזרת ולהקיש אותה באופנים שונים כמו כן ניתן לבקש מהתלמידים שיקיפו בדף התווים את התבנית החוזרת).
  • בקשו מהתלמידים להשתמש בתבנית שזיהו בשיר וליצור בכלי הקשה יצירה משלהם בעלת תבנית זהה, או, להוסיף עוד שלושה משפטים לשיר הנלמד, על פי התבנית שגילו.

כיתות ה-ו
1. קראו את מילות השיר

  • צפו בסרטון ובקשו מהתלמידים לענות על השאלות הבאות:
    • מהי האווירה המועברת בסרטון?
    • האם, לדעתכם, האווירה מתאימה למסר של השיר?
  • בקשו מהתלמידים לצפות שוב בסרטון ולהצטרף אל ה"להקה" המלווה את הזמרת.

2. חלקו לתלמידים את תווי השיר

  • בקשו מהם לסמן את הדברים הבאים:
    • הצליל הפותח את הבית
    • הצליל הסוגר את הבית, (בוולטה השנייה).
    • הצליל האחרון בשי,ר (סוף הפזמון).
    • המילה "יותר" בפזמון בלבד, בכל הופעותיה.
    • המילה "פחות" בפזמון בלבד, בכל הופעותיה.
  • בעקבות הסימונים, שאלו:
    • כיצד מתפתח השיר, האם הלחן ממחיש את כוונת המילים? (ממנעד צר למנעד רחב, ממלודיה של צעדים למלודיה של קפיצות, קו מלודי שמתפתח מצלילים נמוכים לצלילים גבוהים)
    • ערכו השוואה בין המנעד של המילה "יותר" לעומת המילה "פחות", ושאלו כיצד מודגשת המילה "יותר".

3. בעקבות הפעילות הקודמת, בקשו מהתלמידים לאלתר בקולם או בכלי נגינה, מנגינות למספר מילים מהשיר בהתאם למשמעותן, בטכניקה של "ציור מילים".

  • מילים לדוגמא: אהבה, הקשבה, אמונה, שלום.

 


מה למדנו?

  • הבחנה בין צעדים לקפיצות במנגינה.
  • "ציור מילים" – קשר הבעתי בין הטקסט ללחן – יישומו בשיר והתנסות באלתור.
  • פיסוק פנימי של משפטים מוזיקליים.
  • זיהוי תבנית ריתמית חוזרת.

 

חזרה

סימנייה