דילוג לתוכן

שיר של יום - חברות וסובלנות

חזרה

זרקור מוזיקלי

מגוון פעילויות לפי קבוצות גיל בכיתה במרחב ובקבוצות
מצורף נספח1

הפזמונאי והמשורר דודו ברק כתב את השיר ויוני רועה הלחין אותו, עבור הזמר שייקה לוי, חבר בשלישיית "הגשש החיוור". לשיר קצב נינוח ורגוע, והלחן פשוט וסימטרי. השיר עוסק במעגל הנתינה בין חברים. בשלושת הבתים הראשונים מסכם המשורר כל מה שקיבל מחבריו ובבית הרביעי הוא רוצה להעניק לאחרים את המתנות שקיבל.

 

מגוון פעילויות לפי קבוצות גיל

כיתות א-ב
1.למדו את התלמידים לשיר את הפזמון בלבד.

  • שירו או השמיעו את השיר ובקשו מהתלמידים להצטרף בשירה בכל פעם שישמעו את הפזמון. שאלו:
    • מה נתן החבר הכי קרוב?
  • בהאזנה חוזרת בקשו מהתלמידים לציין מה עוד נתנו החברים על פי בתי השיר.
  • חלקו את התלמידים לשלוש קבוצות: בית ראשון, בית שני ופזמון. הורו לכל קבוצה לנוע במרחב כשהחלק שלה מושמע בשיר. בדקו עם התלמידים איזו קבוצה נעה במרחב  פעמים אחדות ומדוע.
    • אפשר לחלק את השיר לארבעה בתים (לכל בית יש תת-חלוקה פנימית)
    • בכיתות ב אפשר  לבקש מהתלמידים לשיר את החלק שקיבלו בעזרת השירון.

2. תנו לאחד התלמידים חפץ ובקשו ממנו ללכת במרחב הכיתה כשהוא מאזין לשיר, ולהעניק את החפץ לתלמיד אחר בסוף משפט:

  • בקשו מהתלמיד שהעביר את החפץ להתיישב על הרצפה וכל תלמיד בתורו יצטרף אליו ליצירת מעגל.
  • נגנו את מנגינת השיר בלבד ובקשו מהתלמידים לחזור על פעילות העברת החפץ בישיבה במעגל, וכן בקשו מהם לזהות את מנגינת הפזמון  ולהצטרף בשירה.

 

כיתות ג-ד
1. בהאזנה הראשונה בקשו מהתלמידים לזכור את המתנות שנתנו החברים בשיר. לאחר ההאזנה רשמו על הלוח את המתנות שזכרו.

2. חלקו לתלמידים את מילות השיר ובקשו מהם להקיף את כל המתנות בעת שהם מאזינים לשיר בפעם השניה.

3. השמיעו שוב את השיר ובקשו מהתלמידים לשיר רק את מילות המתנה שגילו. 

 4. חלקו את משפטי השיר השונים בין התלמידים (זוגות או קבוצות) ובקשו  מכל זוג או קבוצה לשיר לפי הסדר את המשפט שקיבלו.  את הפזמון תשיר יחד כל הכיתה.

  • שאלו את התלמידים:
    • אילו ערכים בולטים בשיר?
    • כיצד הדרך שבה ביצענו את השיר מבטאת ערכים אלו?
  • בקשו מהתלמידים להציע עוד רעיונות  לביצוע השיר באופן שימחיש את המסרים שלו.

5. הציגו בכל פעם כרטיסייה עם תבנית מקצב (מתוך הנספח), קראו והקישו אותה עם התלמידים. שירו עם התלמידים בכל פעם משפט אחד מתוך הבית, לפי סדר המשפטים, ובקשו מהתלמידים להתאים למשפט את תבנית המקצב הנכונה.

  • לאילו משפטים  יש אותה תבנית מקצב?
  • האם משפטים אלו דומים או זהים? (התייחסו גם למנגינה וגם למקצב)

6. בקשו מהתלמידים לכתוב עוד בית  לשיר, אשר יתאים למנגינה ולמקצב הבתים כפי שלמדו, ולהוסיף בבית זה עוד מתנות.

 

כיתות ה-ו
1. אוסטינטו:

  • בהאזנה ראשונה, בקשו מהתלמידים לזהות את תבנית המקצב המלווה את השיר ולהצטרף אליה במחיאות כף.
  • כתבו את התבנית על הלוח ובקשו מהתלמידים ללוות לפיה את השיר, אך לבצע כל משפט בדרך שונה.
    • דרכי ליווי שונות: קולות גוף כגון מחיאה, טפיחה, רקיעה, נקישת לשון ועוד.
  • חלקו את הכיתה לשתי קבוצות: קבוצה אחת תהיה אחראית על השירה וקבוצה שנייה תהיה אחראית על הקשת ליווי האוסטינטו. בקשו מכל קבוצה לבצע את תפקידה בזמן ההאזנה לשיר והחליפו בין תפקידי הקבוצות במהלך ההאזנה באמצעות סימן מוסכם. אפשרו לתלמידים להחליף אתכם ולנצח על הקבוצות במקומכם.
  • בקשו מהתלמידים להביע את דעתם על המשפטים האלה:
    • הליווי הקבוע ברקע המנגינה יוצר תחושה של ביטחון/ תמיכה/ יציבות/ קביעות.
    • הליווי הקבוע ברקע המנגינה יוצר תחושה של בלבול/ אי יציבות/ בלאגן.

​​בקשו מהתלמידים לעמוד על הקשר שבין התחושה שיוצר הליווי הקבוע לבין התכונות של חבר טוב.

2. מרווח הקוורטה ידוע כמרווח המקנה הרגשה של חגיגיות, יציבות, הכרזה, קריאה, תרועה וביטחון.

  • תרגלו עם התלמידים שירה של קוורטה בין הצלילים מי ולה, נגנו את מנגינת הפזמון בלבד ובקשו מהם להצביע כאשר ישמעו קוורטה.
  • שירו עם התלמידים את פזמון השיר ובקשו מהם לגלות איזה משפט נפתח בקוורטה, ומהי חשיבותו.

הקוורטה פותחת את המשפט: "החבר הכי קרוב" ובכך מבליטה ומעצימה אותו.

  • אפשר לבקש מהתלמידים למצוא עוד קפיצה מלודית בפזמון  ולהסביר מה היא מדגישה בתוכן השיר (סקסטה בתחילת הפזמון על המילה "מכל" מתארת את האינטונציה הדיבורית על מילה זו וגם מדגישה את העובדה שמכל החברים הוא קיבל את הטוב).

3. פעילות להרחבה- השוואה לשיר בעל תוכן משותף:
האזינו לעוד שיר  מתוך השירון, "חברים בכל מיני צבעים" ובקשו מהתלמידים להשוות בין השירים באמצעות הטבלה שלפניכם:

 

חברים

חברים בכל מיני צבעים

מבצע

 

 

סגנון הליווי

 

 

מפעם (טמפו)

 

 

אווירה

 

 

איך השיר גורם לי להרגיש

 

 

מסר השיר במילים שלי

 

 

 

מה למדנו?

  • הבחנה בין בית לפזמון.
  • פיסוק מוזיקלי.
  • קשר בין תוכן השיר ודרך ביצועו.
  • זיהוי תבניות מקצב בולטות וחוזרות.
  • זיהוי תבנית ליווי המשמשת כאוסטינטו והקשתה.
  • שירת מרווח של קוורטה וזיהויו בשיר.
  • השוואה בין מאפיינים מוזיקליים ומאפייני תוכן בשירים שונים.

 

סימנייה

Whoops, looks like something went wrong.