הצעות לשיח רגשי, עיבוד והפעלה
שיר זה מאפשר לשוחח על ההבדל בין קבלת המציאות כפי שהיא, גם בדברים שאין ביכולתנו לשנות, לבין הרצון להשתדל לשנות את מה שניתן ותלוי בנו.
דיון במליאה
"נלמד לחיות עם מה שיש
לא נחפש דבר אחר
אבל נמשיך ונבקש
מילת תפילה אחת-יותר".
1. בררו עם התלמידים:
- איזה ניגוד קיים בין שתי השורות הראשונות לשורות הבאות לאחריהן?
- עם מה כדאי לנו ללמוד לחיות?
- אילו דוגמאות ניתן לתת למצבים קיימים בהם אנחנו אמורים 'להסתפק במה שיש'?
- אלו תחושות צפות בכם כאשר מבקשים מכם 'להסתפק במה שיש'?
- האם קל או קשה לקבל את המציאות כפי שהיא?
"מתי נהיה יותר קרובים?
עד שנרגיש ונוותר?
כולם רוצים להיות טובים
אבל אפשר היה יותר."
2. בדקו עם התלמידים:
- מה אנו אמורים להשתדל לשנות?
- מה עלינו לעשות כדי להיות יותר קרובים זה לזה?
- איך נרגיש כשנהייה קרובים יותר? מה נרוויח?
- "כולם רוצים להיות טובים"- איזו תחושה מעבירות מילים אלו? האם אתם מסכימים עם האמירה?
"יותר אהבה, יותר הקשבה"
3. קראו את השיר עד סופו עם התלמידים ובקשו מהם לכתוב מהם המצבים/ התכונות/ הערכים, אותם הם רוצים לחזק ומהם הם רוצים 'יותר'. לאחר הכתיבה במחברת בדקו עם התלמידים:
- האם יש מכנה משותף לרשימה שכתבו? מהו?
- האם יש מצבים/ ערכים/תכונות שהיו רוצים להוסיף לרשימה אשר גם להם אותו מכנה משותף? אילו מהם היו רוצים לחוות באופן אישי יותר מכל?
- מהם המצבים/תכונות/ ערכים עליהם היו מוכנים לוותר? כאלו אותם היו פחות מעוניינים לחוות?
- האם יש להם מכנה משותף? מהו?
- בקשו מהתלמידים לשתף את חבריהם ברשימת ה'יותר' וה'פחות' שהוסיפו.
שיח בזוגות
בקשו מכל תלמיד בתורו לבחור היגד אחד מה'יותר' או ה'פחות' שבשיר, עליו ישוחח עם חברו תוך התמקדות בדגשים הבאים:
- מה משך את תשומת ליבך בהיגד זה? מדוע בחרת בו?
- האם אתה מזדהה/מתנגד?
- אלו שאלות יש לך עליו? מה לא ברור? מה היית רוצה לדעת עוד?
- מה כדאי לעשות כדי שיהיה יותר/פחות ממנו?
- איך זה ייראה כשיהיה יותר/פחות ממנו.
- הבא דוגמאות להתנהלות אישית או כללית עם המצב/התכונה/הערך אותו בחרת.
התבוננות אישית
בקשו מכל תלמיד לכתוב:
- איזה תכונה/הרגל שלי הייתי רוצה יותר?
- כיצד יבוא הדבר לידי ביטוי כשיהיה מהם יותר?
- מאיזה תכונה/הרגל שלי הייתי רוצה פחות?
- כיצד יבוא הדבר לידי ביטוי כשיהיה פחות?
- מה הפעולות שעלי לבצע כדי לגרום לשינוי?
פעילות כיתתית
הניחו על שולחנכם שתי תיבות גדולות:
- תיבה אחת בצבע ורוד עליה כתוב 'יותר'
- תיבה אחת בצבע אפור עליה כתוב 'פחות'
כל תלמיד יכתוב פתק ובו רשומים 2 דברים מהם לדעתו כדאי שיהיה 'יותר' בכיתה ו-2 דברים מהם לדעתו כדאי שיהיה 'פחות'.
המורה ידגיש כי ברוח השיר, מדובר בהתנהלות/ערכים/מצבים שבין אדם לחברו.
המורה יפתח את הפתקים ויעתיק ללוח את הכתוב בהם.
מהרשימות תקבל תמונה הכוללת את הדברים מהם לדעת רוב התלמידים כדאי שיהיה בכיתה 'יותר', לעומת רשימת ה'פחות' .
סמנו בעיגול את חמשת הדברים שקיבלו את מירב התמיכה ל'יותר ול'פחות'.
הכיתה תתחלק ל-5 קבוצות (כיתות ד'-ו')
כל קבוצה תקבל ערך/הרגל/תכונה/מצב מה- 'יותר' ומה- 'פחות' לדיון.
- מדוע אנו חושבים שכדאי לחזק או להפחית מערך/הרגל/תכונה/מצב זה?
- כיצד יבוא הדבר לידי ביטוי כשיהיה יותר/פחות?
- באילו פעולות יש לנקוט כדי להגיע למצב הרצוי?
- מה כל אחד מאיתנו יכול לתרום?
נציג מכל קבוצה ישתף בתובנות ובהצעות במליאה.
כיתות נמוכות (א'-ג')
יתקיים דיון כנ"ל במליאה בתיווך המורה.