דילוג לתוכן

שיר של יום - חברות וסובלנות

זרקור מוזיקלי

חלופות להפעלות לפי קבוצות גיל
מצורפים נספח1נספח2

נעמי שמר כתבה את השיר "שירת העשבים"  בשנת 1976 להצגה "מסעות בנימין השלישי" שנכתבה על-פי סיפורו של מנדלי מוכר ספרים, ומתארת את ניסיונו של בנימין להגיע לארץ ישראל. השיר מתבסס על דברים שכתב רבי נחמן מברסלב. השחקן והזמר שלמה ניצן השמיע לנעמי שמר את דברי רבי נחמן אודות שירת העשבים, ולדבריה מרגע ששמעה את מילותיו של רבי נחמן – התנגנה בה המנגינה. היא הקדישה את השיר לשלמה ניצן.

יש המגדירים את השיר "שיר - תפילה". נוהגים לזמרו בסדר ט"ו בשבט. הלחן של השיר מבוסס על מוטיבים של ניגונים ולחנים חסידיים.

 

מגוון פעילויות לפי קבוצות גיל

כיתות א-ב
1. לאחר האזנה ראשונה לשיר בביצוע נעמי שמר ,קראו את השיר(מבלי לציין את שמו). בקשו מהתלמידים לתת שם מתאים לשיר ולהסביר מדוע בחרו בשם זה

2. אחרי האזנה לחלקו הראשון של השיר (0:00-0:53) בקשו מהתלמידים לתאר בלשונם אילו, רגשות ומחשבות מתעוררים אצלם ואילו תמונות עולות בדמיונם.

3. בזמן ההאזנה לשיר בקשו מהתלמידים:

  • ל"צייר" את תנועת השיר באוויר (אפשר להוסיף מטפחות לתנועה) ולבדוק היכן מגיעה הנקודה הגבוהה ביותר בשיר (על המילה "משלו"). 
  • לבדוק באיזו מילה מגיעים לצליל הגבוה ביותר בשלושת הבתים (בית 1- "משלו", בית 2- "השם", בית 3- "עליו").

4. בקשו מהתלמידים לשיר את ארבעת השורות הראשונות של השיר:  דַּע לְךָ, שֶׁכָּל רוֹעֶה וְרוֹעֶה – יֵשׁ לוֹ נִגּוּן מְיֻחָד מִשֶּׁלּוֹ, כל אחד בקצב שלו, בעוצמה ובמהירות שהוא בוחר.

כיתות ג-ד
1. האזינו עם התלמידים לשיר בביצוע משתתפי המחזה "מסעות בינימין השלישי".

  • כיצד נפתח השיר? איזו תחושה מעוררת פתיחה זו? איזה אופי יש למנגינה?
  • האם יש פזמון חוזר בשיר? האם הוא חוזר על עצמו גם במילים וגם במנגינה?
  • בביצוע המוזיקלי הזה שומעים בנייה והתפתחות לאורך השיר. האם לדעתכם הביצוע מעביר את המסר של הטקסט? כיצד?

2. השמיעו שוב את השיר ובקשו מהתלמידים לענות:

  • מי מבצע כל חלק בשיר (אפשר להיעזר במחסן המילים: סולן, סולנית, כולם, גברים, נשים).
  • מה יש יותר: קטעי סולו או שירה משותפת? מדוע?
  • באיזה מן הבתים יש שירה בשני קולות (מנגינה+ליווי) .
  • האם השיר מסתיים בסולו או בשירה משותפת? מה משמעותו של סיום זה?
  • אילו מילים מוטעמות בכל בית? (דע לך). באילו אמצעים מוזיקליים משתמשת המלחינה כדי להשיג הטעמה זו? בקשו מהתלמידים להוסיף תנועה שתדגיש את המילים המוטעמות בשירה.

3. האזינו עם התלמידים לעוד ביצוע של השיר מפי אתי אנקרי (החל מ 0:24) בערב מחווה לנעמי שמר. בקשו מהתלמידים לבחור את הביצוע שהם אהבו יותר ולהסביר מדוע.

כיתות ה-ו
1. האזינו עם התלמידים לשיר בביצוע משתתפי המחזה "מסעות בינימין השלישי":
השיר מחולק לשלושה בתים, אך בכל בית יש גם חלוקה פנימית, הן בטקסט הן בלחן.

  • כמה פסוקים מוזיקליים מכיל כל בית בשיר?
  • האם מספר הפסוקים זהה בכל בית?
  • האם הפסוקים זהים/ דומים/ שונים זה מזה?

2. בקשו מהתלמידים לכתוב באותיות או בכל דרך שיבחרו את מבנה המנגינה בבתי השיר (א,א1, ב) ויאפיינו כל פסוק: גובה, כיוון מלודי, שימוש במרווחים חוזרים ("נעשה ניגון" - קוורטה), מנעד ועוד .

3. בקשו מהתלמידים להאזין למשל "שירת העשבים" ולשיר לבדוק האם הן המשל והן ביצוע השיר העמיקו את הבנת הטקסט ומשמעות השיר.

4. ניגון חסידי הוא סוגה מוזיקלית במוזיקה היהודית. הסבירו לתלמידים את המונח ואת מוטיב האנחה (ירידה בסקונדה קטנה/גדולה המקבילה לסאונד המופק בשעת אנחה אנושית).                              

  • בקשו מהתלמידים לסמן בתווים המופיעים בקובץ המצורף את "מוטיב האנחה" (סקונדה בירידה), "מוטיב התרועה- בקריאה" (קוורטה זכה בעלייה), ואת נקודת השיא של השיר (הצליל הגבוה ביותר).
  • דונו איתם על מאפייני הניגון החסידי. כיצד המוטיבים שסימנו משפיעים על אופיו של השיר, וכיצד זה משפיע עלינו המאזינים.

5. בקשו מהתלמידים להתבונן במילות השיר ולענות:

  • מדוע נעמי שמר כתבה את השיר בשורות קצרות מאוד שאינן אחידות?
  • האם צורת השיר משפיעה על המשקל שלו? האם זוהי שירה רצ'יטטיבית? בקשו מהתלמידים להסביר.
    (זהו שיר תפילה, שיש בו התכנסות והתבוננות פנימית, הרהורים, מחשבות קצרות – תחושה של שירה רצ'יטטיבית ללא משקל קבוע).

 


מה למדנו?

  • הכרת המסלול המלודי ונקודות השיא בשיר.
  • מתן אינטרפרטציה אישית לשיר.
  • זיהוי מרקם הקולות בשעת ההאזנה.
  • הכרת המושגים : מוטיב האנחה, ניגון חסידי, רצ'יטטיב ומוטיב התרועה.
  • התבוננות בתווים: זיהוי משקל ומוטיבים בולטים.

 

 

 

סימנייה