הצעות לשיח רגשי, עיבוד והפעלה
השיר מאפשר שיח אודות השוני בין בני אדם ועל התרומה הייחודית של כל אחד לחברה
לדיון ושיח במליאה
1. אילו חברים מופיעים בשיר? מהו האפיון החיצוני ומהם תחומי העניין ותכונות האופי שלהם?
2. מלאו את הטבלה והוסיפו 'צבעים' ואפיונים משלכם.
3. "איזה כיף שיש המון חברים בכל מיני צבעים"
- מה מסמל הצבע?
- מדוע בחרה המשוררת דווקא בצבעים, כדי להביע את השונות בין חברים?
- מה אנחנו מרוויחים מהעובדה שאנחנו שונים זה מזה?
- האם לעתים קשה לכם להיות חברים של ילדים שונים מאתכם? מתי?
- שתפו בחוויה בה חוויתם קושי מול חבר שונה מכם.
4. תארו עולם בו כולם דומים זה לזה במראה חיצוני, בקווי האופי ותחומי העניין.
- איזה מן עולם זה?
- מה קל? מה קשה?
- מה מרוויחים? מה מפסידים?
- האם הייתם רוצים לחיות בעולם כזה? מדוע?
- תארו חוויה חיובית בה הרגשתם שאתם נתרמים מחברים שאינם דומים לכם.
הפעלות
1. הנחו את התלמידים להסתובב באופן חופשי בכתה כאשר ברקע יתנגן השיר, "חברים מכל מיני צבעים". הפסיקו את המנגינה מעת לעת. בקשו מכל תלמיד לומר, "תודה", לחבר אשר נמצא מולו ברגע זה. תודה על משהו שמיוחד בו או שונה בו ואשר ממנו ניתן ללמוד.
- למשל: "תודה על השקט שלך, אני לומד ממך יותר להקשיב ופחות לדבר", "תודה על אהבת הספורט שלך, אני לומד ממך מהי דבקות במטרה", "תודה על השמחה שלך, אני משתדל בזכותך להביט על הכל בעין טובה".
- קיימו מספר סבבי 'תודה'.
2. בקשו מהתלמידים לכתוב על מדבקות שתי תכונות אופי, (או תכונות ותחומי עניין), שלו, ולהדביקן על החולצה. התלמידים יסתובבו באופן חופשי בכתה לצלילי השיר, ותוך כדי הליכה יבחרו לעצמם בן זוג אשר שונה מהם בתכונות ובתחומי העניין. כל זוג ישב לשיחה קצרה בה ישאלו זה את זה שאלות אודות התכונה/התחביב שלהם (המוגדרים כשוני): מה הוא אוהב בתכונה? כיצד היא באה לידי ביטוי? מה היא מאפשרת לו? מתי נח לו אתה? האם לפעמים קשה אתה?
- בקשו מהתלמידים לענות על השאלות, לתת דוגמאות ולהסביר. לסיכום השיחה יאמרו התלמידים זה לזה מה למדו ומה הם לוקחים עמם מהדיון.
- קיימו מספר סבבים כאלה.
3. גזרו דמויות של בובות בצבעים שונים והכינו מראש גזרי נייר, חומרי יצירה שונים, צבעים ומספריים.
- כל תלמיד יבחר לעצמו בובה מנייר לפי הצבע המתאים לאישיותו, ועליו יוסיף במלל וביצירה מופשטת מרכיבים נוספים המאפיינים אותו.
- המורה יתלה בריסטול גדול בכתה ובמרכזו הכותרת, "איזה כיף שיש המון חברים בכל מיני צבעים", ומסביבה ידביקו התלמידים את הבובות שעיצבו.
לסיכום:
- אילו תחושות ומחשבות עולות בנו כשאנו מתבוננים בתמונת החברים שנוצרה.
- מה מספרת התמונה על הכתה שלנו.
- מה אנו חשים בסוף תהליך הלמידה.
- מה נעלם? מה התחדש? מה התחזק.