דילוג לתוכן

שיר של יום - חברות וסובלנות

זרקור מוזיקלי

מגוון פעילויות לפי קבוצות גיל בכיתה במרחב ובקבוצות

השיר, "חברים בכל מיני צבעים", נכתב על ידי חנה גולדברג ללחן של יוני רועה. הוא בוצע לראשונה על ידי הזמרת שרית חדד בפסטיגל 1998 וזכה במקום השני. השיר נחקק בתודעה בציבורית כהמנון לקבלת השונה. בשיר שלושה בתים, כאשר כל בית חוזר במדויק מבחינה מלודית עם טקסט שונה.

 

מגוון פעילויות לפי קבוצות גיל

כיתות א-ב
1. השמיעו לתלמידים את השיר ובקשו מהם להקיש פעמה באופנים שונים ,(אצבע צרידה, טפיחה על הירכיים, רקיעות וכו'). ניתן לבצע בישיבה, עמידה ובמרחב.

2. שירו לתלמידים את השיר בקולכם ובקשו מהם להצביע כאשר שומעים מילה מתחרזת, ("שוקולד – נחמד", "אחרת – נהדרת" וכו').

3. שירו את השיר ובקשו מהתלמידים להתקדם בחדר לפי הפעמה ,כאשר בשמיעת מילה מתחרזת ילחצו יד לילד שפוגשים.

4. שאלו את התלמידים - איזה צבעים מופיעים בשיר?

5. חלקו לתלמידים מדבקות בצבעים חום, כחול, כתום ושחור, (כפי שמופיע בשיר), ומיינו אותם לקבוצות לפי המדבקות.

6. הנחו כל קבוצה לעבוד באופן עצמאי ולהמציא הקשות מגוונות כדוגמת משחקי מחיאות כפיים (ראו דוגמא), התואמות לפעמות בשיר, ולהציגן בפני הכיתה.

כיתות ג-ד
מוצעת בזו פעילות העוסקת במקצב לשיר. ביצוע השיר בליווי כלי נגינה ומקצבים מגוונים היא דרך נוספת לביטוי ה"צבעוניות" שבאה לידי ביטוי בתוכן השיר.

1. תרגלו עם התלמידים את המקצבים הבאים:

                                                        

2. בחרו תלמיד ובקשו ממנו להקיש מקצב מתוך תבניות המקצב, בעוד ששאר התלמידים יתבקשו לזהות את התבנית, (חיזרו על פעילות זו עם תלמידים נוספים).

3. השמיעו לתלמידים את השיר ושאלו אותם כמה בתים ופזמונים יש בשיר?

4. בקשו מהתלמידים להציע תבניות מקצב נוספות לליווי השיר.

5. חלקו כלי נגינה ותרגלו את המקצבים בנגינה.

6. חלקו את הכיתה לשלוש קבוצות ותרגלו עם כל קבוצה נגינה של אחד מהמקצבים.

7. השמיעו את השיר ונצחו על התלמידים, כשכל קבוצה מתנסה בלווי חלקי השיר השונים עם תבנית המקצב שלה. (לכל קבוצה יש תבנית מקצב משלה)

8. שירו את השיר ובחרו תלמיד שינצח על הכיתה במקומכם. בקשו מהתלמידים להצטרף בשירה בפזמון.

כיתות ה-ו
1. שירו עם התלמידים את סולם רה מינור בעליה ובירידה.

2. הראו להם את "הפסנתר הווירטואלי" ונגנו בו את סולם רה מינור. בקשו מהתלמידים לשיר שירה דמומה ולמצוא את הצליל המונמך – סיb. בדרגת קושי גבוהה יותר ניתן לנגן סי בקר ולשאול אותם איזה צליל יש להנמיך על מנת שיתאים לסולם. סכמו כי בסולם רה מינור יש להנמיך את הצליל סי ולקרוא לו סיb ותרגלו את שירת הסולם כשהתלמידים אומרים סיb במקום סי.

3. שירו עם התלמידים את צלילי הטוניקה, (רה, פה, מי), וצלילי הדומיננטה המז'ורית, (לה, דו#, מי). נגנו הרמוניה מתוך השיר, הכוללת את אקורד הטוניקה והדומיננטה ובקשו מהתלמידים להציע דרכים שונות להבעת  המתח בדומיננטה וההרפיה בטוניקה.

4. הציגו בפני התלמידים את הקו המלודי הבא ובקשו מהם לסמן את צלילי הטוניקה ולכתוב את שמותיהם.

 

5. נגנו ובקשו מתלמיד לעקוב אחר התווים, כל התלמידים מצטרפים בשירה בצלילי הטוניקה המסומנים.

6. בצעו את אותה פעילות מסעיף 5 עם הוספת צלילי הדומיננטה.

7. בקשו מתלמיד לעקוב אחר התווים בזמן שאתם מנגנים את הקו המלודי והתלמידים שרים אותו.

8. חזרו על הפעילות והעמיקו על ידי נגינת ההרמוניה, כאשר התלמידים שרים את הקו המלודי.

9. השמיעו את השיר ושאלו את התלמידים האם הקו המלודי מתאים לליווי הבתים או הפזמונים בשיר? (הקו המלודי מתאים לליווי הבתים בשיר).

10. השמיעו את השיר ובקשו מהתלמידים ללוות את הבתים בשירת הקו המלודי.

11. בצעו את השיר כאשר חצי כיתה שרה את המילים והחצי השני את הקו המלודי. לאחר מכן החליפו בין הקבוצות.

 


לסיכום:

  • הפנמת המושג "פעמה" והבעתו בדרכים מגוונות.
  • תרגול סולם רה מינור וצלילי הטוניקה והדומיננטה.
  • הכרת הפסנתר הוירטואלי.
  • פיתוח תחושת מתח והרפיה בהרמוניה פונקציונלית.
  • פיתוח מיומנות של שירה דו קולית.
  • דרכים לליווי של שיר באמצעות תבניות מקצב וקו מלודי.

 

סימנייה