דילוג לתוכן

שיר של יום - ערבות הדדית, אחריות ומחויבות

זרקור מוזיקלי

מגוון פעילויות לפי קבוצות גיל בכיתה במרחב ובקבוצות

השיר "יד ביד" נכתב על ידי תלמה אליגון – רוז והולחן על ידי רוני וייס. השיר נכתב במקור לתכנית הטלוויזיה לילדים בשם "החתול שמיל" ,אך מוכר יותר בזכות הביצוע בפסטיגל 1984.
ההדגשים בשיר הם בפעמות השנייה והרביעית כמו בסגנון הסווינג.
הבית הראשון בשיר מהווה פזמון חוזר והוא מסתיים באקורד הדומיננטה (סול מז'ור). בשיר 6 בתים המשלימים את ההרמוניה של הפזמון החוזר, ומסתיימים באקורד הטוניקה (דו מג'ור).

 

מגוון פעילויות לפי קבוצות גיל

כיתות א-ב
1. הקריאו לתלמידים את המילים של החלק הראשון המהווה פזמון חוזר ובקשו מהם להמציא תנועות המביעות את המילים. החליטו עם התלמידים על התנועות שילוו את הפזמון. שירו בקולכם את הפזמון כשהתלמידים מתרגלים את התנועות.

2. חלקו את התלמידים ל – 6 קבוצות, כמספר הבתים בשיר. חלקו לכל קבוצה כרטיסיה עם מילות הבתים כשהן מנוקדות, (לכל קבוצה בית אחר בשיר), ובקשו מהם להביע בתנועה משותפת את המילים.

  • עברו בין הקבוצות וודאו שהמילים מובנות והמשימה ברורה.
  • חזקו קבוצות בהן ניכרים שיתוף פעולה והקשבה בין התלמידים.

3. השמיעו את השיר ובקשו מכל קבוצה להציג את התנועות בהישמע הבית שלה. בפזמון יציגו כל התלמידים את התנועות המתואמות עליהן הוחלט בסעיף 1.

4. חזרו עם התלמידים על הפעילות מסעיף 3, והפעם בקשו מהם להצטרף בשירה בפזמון החוזר.

 

כיתות ג-ד
1. השמיעו את השיר ובקשו מהתלמידים לטפוח את ההדגשים בשיר. כוונו את הילדים לטפוח בפעמות השנייה והרביעית.

2. בקשו מהתלמידים להציע דרכים אחרות להקשה על הגוף ובקשו כל פעם מילד אחר להדגים כששאר התלמידים מחקים אותו.

3. תרגלו עם התלמידים את המקצבים הבאים בשפת המקצב וההקשות:

4. חלקו את התלמידים לשתי קבוצות לפי תבניות המקצב. השמיעו את השיר ובקשו מהם להקיש את המקצב לפי ניצוח שלכם, (קבוצה א, קבוצה ב, וביחד וכו'). ניתן להזמין ילד לנצח במקומכם.

5. קבעו יחד את מבנה הליווי לשיר, (לכל קבוצה בית, ובפזמון נגינה משותפת).

6. חלקו לכל קבוצה כלי נגינה בעלי גוון שונה, (מקלות ומרקסים, תיבות ופעמונים וכו'), השמיעו את השיר ובקשו מהתלמידים ללוות את השיר בנגינה, ולהצטרף בשירה בפזמון.

 

כיתות ה-ו
1. בקשו מהתלמידים להראות תנועה המביעה שיתוף פעולה בלי להיעזר בתלמידים אחרים.

2. חזרו על המשימה בזוגות ובקבוצות קטנות ושאלו באיזה אופן הוצג במלואו שיתוף הפעולה, כשהראו תנועה לבד, בזוגות או בקבוצה?

3. השמיעו את השיר וסמנו לתלמידים להחליף תנועה לפי החלקים השונים בשיר, לדוגמא, בבית א' מראים תנועה בזוגות ובפזמון מראים תנועה משותפת וכו'.

4. חלקו לתלמידים דף עם מילות השיר. השמיעו לתלמידים את הביצוע מפסטיגל 1984 ובקשו מהם לזהות ולכתוב ליד כל חלק את אופן הביצוע שלו (סולן, דואט, בנים, בנות או כולם).

5. בקשו מהתלמידים להציע אופני ביצוע שונים לכל חלק בשיר ובצעו את השיר.

 


סיכום

  • עבודה בשיתוף פעולה בקבוצות והצגת תוצרים מול הכיתה.
  • הבחנה בין חלקי השיר השונים באמצעות נגינה ושירה.
  • פיתוח שמיעה מוזיקלית והקשבה בנגינה משותפת.
  • נגינת תבניות מקצב בהתאמה לשיר (בכיתות ג-ד).
  • הכרת אופני ביצוע מגוונים.

 

סימנייה