הצעות לשיח רגשי, עיבוד והפעלה
שיר זה מזמן שיח אודות משאלות אישיות, גלויות וכמוסות, לצד משאלות קולקטיביות המשותפות לנו כעם וכבני אדם ועל כוחן של המשאלות בעיצוב חיי הפרט והכלל
עבודת הכנה לשיר
הלוואי - מילה המציינת משאלה
בקשו מכל תלמיד לכתוב 4-5 משאלות אישיות ולציין:
- מתי אתה מביע משאלה?
- ממי אתה מבקש?
- אלו משאלות אתה מבקש? (משאלות הקשורות למשפחה שלך, לבריאות שלך, לחלומות שלך וכד'..).
- מה אתה מרגיש כשאתה מביע משאלה?
- את מי אתה משתף במשאלות האישיות שלך?
- האם בדרך כלל המשאלות מתגשמות?
בתרבויות מסוימות קיימים מנהגים בהם מעודדים אנשים לבקש משאלה במצבים שונים. לדוגמא במהלך כיבוי הנרות הדולקים על עוגת יום הולדת, כאשר רואים כוכב נופל בלילה, כאשר נופל ריס ובזריקת מטבע לתוך באר או מזרקה.
- כיצד אתה מבין מנהגים אלו? מה דעתך עליהם?
- האם למשאלה יש כח או ערך? אם כן, איזה?
- האם יש למשאלה השפעה על המציאות? כיצד? הסבר את דבריך.
דיון במליאה
בקשו מהתלמידים לקרוא את השיר עד סופו.
- אלו משאלות מביע המשורר? (אישיות? לאומיות? חברתיות? אחרות...?).
- העתיקו למחברת את המשאלות לפי החלוקה הבאה:
- משאלות המביעות בקשה לחיי שלווה.
- משאלות המביעות בקשה לאהבה ואחווה בעם שלנו.
- משאלות המביעות בקשה לרצון לזכות שוב למה שהיה בעבר.
- משאלות המביעות בקשה לשלום בין העמים.
- משאלות המביעות בקשה לאופטימיות ותקווה.
- אלו תחושות ומחשבות מציפות משאלות אלו?
- האם קיים הבדל בין אופי המשאלות האישיות שלכם, לבין המשאלות המופיעות בשיר? מהו?
- האם יש משאלות אשר מופיעות בשיר ומופיעות גם במשאלות האישיות? מהן?
- ממי מבקש המשורר את המשאלות הללו?
- איזה מסר הוא מעביר דרך משאלות אלה? מה הציפיה שלו?
- תנו שם אחר לשיר.
- חברו בית חדש והוסיפו אותו לשיר.
הפעלות
1. "הלוואי שלעולם הזה יש תקנה"- הפעלה קבוצתית בפנטומימה ותנועה. (בקשו מהתלמידים להביא מראש אביזרי תחפושות, בדים בצבעים שונים וכד').
- חלקו את הכיתה לקבוצות, והקצו לכל כתה משאלה הכתובה בשיר.
- בקשו מחברי כל קבוצה לדמיין כיצד ייראה העולם כשהמשאלה תתגשם ולהציג בפני תלמידי הכיתה את התגשמות המשאלה בפנטומימה או בתנועה (ללא מילים).
- בקשו משאר תלמידי הכיתה לגלות איזו משאלה שהוגשמה הודגמה בפנטומימה.
- קיימו דיון קצר על כוחן של משאלות והשפעתן על עיצוב מציאות חיינו.
2. "כל שנבקש לו יהי".
- חלקו בלונים לתלמידי הכתה.
- בקשו מהתלמידים לחזור ולקרוא את המשאלות האישיות אותן כתבו בפעילות ההכנה לשיר ולבחור את המשאלה המשמעותית ביותר.
- בקשו התלמידים לנפח את הבלונים ולכתוב עליהם את משאלותיהם, (אפשר לקשט את הבלונים).
- צאו עם התלמידים לחצר בית הספר, צרו מעגל והפריחו את בלוני המשאלות האחד לאחר השני, (ניתן לומר מילים אישיות בשקט כשמפריחים את הבלון).
- לאחר מכן, בקשו מכל תלמיד לספר כיצד הרגיש כאשר הפריח את, 'בלון המשאלה'. לחלופין ניתן לבקש מהתלמידים להשלים משפט כגון: "זה היה בשבילי כמו..."