דילוג לתוכן

שיר של יום - ערבות הדדית, אחריות ומחויבות

הצעות לשיח רגשי, עיבוד והפעלה

השיר מזמן שיח על בחירה, אחווה ושותפות

 

שיח במליאה או בקבוצות:

בשיר 4 בתים ופזמון.

קראו יחד עם התלמידים את השיר, והזמינו אותם לשתף את חברי הקבוצה:

1. "גורל אחד 
    שם אותנו כאן 
    בארץ הזאת"

  • מה דעתכם על המשפט "גורל אחד שם אותנו כאן, בארץ הזו"? 
    • מהם הדברים אשר לדעתם משותפים לכולם בארץ הזו? 
  • מהו גורל עבורכם? כתבו שמש אסוציאציות למילה "גורל". 
  • מה אתם חושבים ומרגישים אודות שם השיר?

 

2. "ניסינו לברוח 
    ניסינו לשכוח 
    ולא יכולנו לעזוב "

  • האם קרה גם לכם שרציתם לברוח או לשכוח דבר מה שקרה לכם? האם הצלחתם? שתפו. 
  • מדוע גם כשמנסים "לברוח" מחוויה שאנו עוברים, או לשכוח אותה כאילו לא קרתה כלל, לא תמיד מצליחים? 
    • (למורה: בקשו מהתלמידים לחשוב על דרכים יעילות שעוזרות להם להתמודד עם חוויה לא נעימה שחוו, למשל לכתוב את החוויה/ עיבוד החוויה בכתיבה, לצייר או להביע את החוויה שחוו בתנועה, משחק או כל דרך אמנותית אחרת, לשתף מישהו במה שעבר עליי, לבקש עזרה, לחשוב על החוויה ולשאול את עצמם מה עוזר להם להתמודד עמה..). 
  • דניאל הינו תלמיד הלומד בבית הספר היסודי. בכל יום מגיע דניאל לכיתתו ומנסה להצטרף לשיחה או משחק שמשחקים חבריו לכיתה, אך ללא הצלחה. דניאל מרגיש כי חבריו מתעלמים ממנו, ומחליט לשחק לבד או להישאר בכיתה בהפסקות בכיתה ולקרוא ספר, בתקווה שהבעיה תחלוף או תיעלם.
    • מה תציעו לדניאל לעשות כדי לפתור את הקושי במקום "לברוח" או להתעלם ממנו? הציעו לדניאל 3 רעיונות/ הצעות יעילות להתמודדות עם הבעיה.

 

3. "נסענו רחוק 
    מעבר לים 
    היה לנו טוב 
    אבל חזרנו משם"  

  • "נסענו רחוק, מעבר לים"- האם נסעתם פעם רחוק, אל מעבר לים? שתפו בחוויה. מה ראיתם? היכן ביקרתם? איך הרגשתם?
  • מה על פי חווייתכם היו היתרונות בנסיעה או בשהייה מעבר לים/ מחוץ לארץ, ומה החסרונות? 
  • למה הכי התגעגעתם? מיהם האנשים אשר היו חסרים לכם? מהם הדברים ששמחתם לחזור אליהם?
  • ערכו רשימה של הדברים שאתם אוהבים לחזור אליהם.
  • האם אתם מכירים מישהו מסביבתכם הקרובה או ממשפחתכם שנסע לגור בארץ אחרת? כיצד חוויתם את הפרידה ממנו? מה עזר לכם להיפרד?
  • האם יש לכם קרובים או מכרים הגרים מעבר לים (בחוץ לארץ)? כיצד אתם שומרים על קשר עמם? 
  • ישנם אנשים – אשר נולדו וגדלו בישראל ובוחרים לעבור לגור בארץ אחרת. מהם הדברים שיוכלו לדעתכם לעזור להם, להמשיך להרגיש שייכים לארץ גם מעבר לים? מה הייתם מציעים לאנשים אלו? מה הייתם אומרים להם?

 

4. ״ניסינו לפרוח באדמה זרה"

  • " מהם הדברים הגורמים לכם לפרוח? מהם הדברים שגורמים לכם להרגיש שאתם מסוגלים להצליח? 
  • מה עוזר לכם להצליח במקום חדש? שתפו בחוויית הצלחה שחוויתם במקום חדש. 
  • מה מעורר בכם הביטוי "אדמה זרה"? מתי לדעתם האדמה מרגישה זרה או לא מוכרת? (למורה: חשוב לבדוק עם התלמידים האם מכירים את המונחים זרה, זרות, זר – מוכר) 
  • מה מרגישים במקום זר לעומת מקום מוכר? רשמו מילות רגש מתאימות.

 

פעילות מסכמת בקבוצה: 

גורל ובחירה - דברים אשר נתונים לבחירתנו ואלו שאינם

1. הפירוש המילוני למילה "גורל": מהלך אירועים שנקבע מראש, מבלי יכולת לשנותו. אם כך, ההפך מגורל הינו היכולת לבחור, 

  • כתבו מהי בחירה עבורכם, ומהם הדברים אשר אתם בוחרים בחייכם? 
  • מהם הדברים אשר נתונים לבחירתכם ולרצונכם בכיתה? ומהם הדברים אשר אינם לבחירתכם ונבחרו עבורכם?
  • מה היתרונות באפשרות הבחירה, ומה היתרונות במצב בו בוחרים עבורכם?
  • מה הייתם רוצים לשנות בסדר היום שלכם בבית ובכיתה, ומה הייתם משאירים לבחירתם ולהחלטתם של המבוגרים? האם לדעתכם יכול הדבר להתקיים במציאות? הסבירו.

2. התייחסו להיגדים הבאים (רשמו חמישה פריטים בכל היגד):

  • דברים שאני יכול/ה לבחור לעשות בבית...
  • חוגים או תחביבים שאני בוחר/ת לעסוק בהם...
  • התחומים שהבחירה אינה ברשותי...
  • דברים שאני יכול/ה לבחור לעשות בכיתה או בבית הספר...
  • תחומים או החלטות עליהם אין לי אפשרות להשפיע ,בכיתה או בבית הספר...

 

הצעות לשינוי תחומי אחריות ובחירה של תלמידים בכיתה ובבית הספר

ערכו רשימה קבוצתית של חמישה דברים/תחומים שאינם נמצאים כיום בתחום אחריותם של התלמידים והייתם מציעים  לשנות זאת. הציגו את הצעתכם במליאת הכיתה ובקשו משוב מחברי כיתתכם. 

בחרו במשותף דבר או תחום בו אתם ככיתה בוחרים לשנות ובנו תכנית משימה להשגת השינוי.

את התוכנית הציגו להנהלת בית הספר.

זרקור על תרבות יהודית-ישראלית

חלופות לפעילויות על פי קבוצות ושיח כיתתי 

שיר זה מדגיש את היותנו חלק מעם, ואת היותנו מחוברים לארץ הזאת. חיבורים שיש בהן מן הטבעי ('גורל אחד') אך גם בחירה – 'ניסינו לשנות', אך לא יכולנו.

השיר מעלה שאלות מהותיות – האם מה שמחבר אותנו לארץ זו הוא הגורל? מה עוד מחבר אותנו? מדוע בחרנו לחיות כאן? ועוד.

 

מגוון פעילויות לפי קבוצות גיל

כיתות א-ב

"שם אותנו כאן בארץ הזאת"

אוריינות  

1. מצאו בשיר את המשפט "שם אותנו כאן בארץ הזאת", וסמנו אותו בקו.

  • איזו תחושה נותנת העובדה כי המשפט מופיע גם בתחילת השיר וגם בסופו?

2. קראו את המשפט בלי המילה 'כאן', ואחר-כך בלי 'בארץ הזאת'.

  • האם משהו השתנה בתוכן? מדוע מופיעים שני המונחים?

סכמו: החיבור לארץ מצוין יותר מפעם אחת במילים אחרות כדי להדגיש אותו כמוקד השיר.

ערך במבחן – הקשר לארץ

1. פרשו מפת הארץ. הזמינו את התלמידים לספר על מקומות מיוחדים שהיו בהם, וסמנו אותם.

2. מה מחבר אתכם לארץ הזו? החוויות שחוויתם כאן? יופי הארץ ? אולי דברים מורכבים שחוויתם כאן?

3. שאלו: מה הופך מקום למשמעותי עבורכם?

4. קראו את הפסוק: אֶרֶץ טוֹבָה וּרְחָבָה, אֶל-אֶרֶץ זָבַת חָלָב וּדְבָשׁ (שמות, ג', ח'). מה משמעות הפסוק?

  • מהו 'הדבש' וה'חלב'? האם זהו רק דבש דבורים וחלב פרה לדעתכם?

לא רק הגורל שם אותנו כאן. אנו ומשפחתנו בחרנו לחיות כאן מסיבות מגוונות:טוב הארץ, חוויות שחווינו כאן ועוד.

 

כיתות ג'-ד'

"גורל אחד" – ומה עוד?

אוריינות

1. מה משמעות המילה גורל? (למורה: משמעות המילה גורל היא 'מהלך אירועים שנקבע מראש מבלי יכולת לשנותו' - אין לנו בחירה, ואין דרך לשנותו)

  • המילה גורל היא שם השיר והמלה הפותחת אותו. איזו תחושה מעוררת מילה זו?
  • חברו משפטים הכוללים את המילה 'גורל'.

ערך במבחן - המשותף והמאחד ביננו

1. ערכו הגרלה – הכינו פתקים כמספר התלמידים במספר צבעים, כל תלמיד יוציא פתק,  והתלמידים יחולקו לקבוצות לפי הצבעים (עד 6 תלמידים בקבוצה).

  • מצאו מה משותף לכל חברי הקבוצה: תחביב, תכנית אהובה, משהו משפחתי ועוד. כמו כן - מצאו משהו ששונה בין כל חברי הקבוצה.
  • חזרו למליאה:  
    • מה הדברים שמצאתם?
    • מה קל יותר למצוא, משהו משותף או שונה?

(למורה - ניתן להרחיב על אירועים שראשיתם בהגרלה: הגרלת מגרשי תל אביב, הפור שערך המן הרשע ועוד).

2. "מאחדים אותנו דברים עיקריים, מאחד אותנו קבוץ גלויות, מאחד אותנו בנין הארץ, מאחד אותנו בטחון הארץ, מאחדת אותנו קדושת ירושלים." (דוד בן גוריון)

  • מה עוד מאחד אותנו כעם, כבני הארץ?
  • מה מפריד בינינו? מה המאפיינים השונים ביננו?

3. סכמו: לכל אחד יש גורל פרטי – מיהו, משפחתו,מראהו ועוד. מאפיינים אלה אישיים, אינם ניתנים לבחירה, לעיתים משותפים לאחרים ולעיתים שונים. לכל אחד גם גורל לאומי – השתייכות לעם, למסורת, שפה משותפת ועוד, אף אלה לרוב, אינם ניתנים לבחירה ויוצרים תחושת שיתוף לבעלי אותו גורל לאומי. למרות המשפט הראשון שבשיר, רב המשותף והמאחד לנו מעבר לגורל.

 

כיתות ה-ו

"ניסינו לפרוח באדמה זרה ולא יכולנו לעזוב"

אוריינות

1. חפשו מילים בשיר המתארות קשר לארץ - סמנו אותן בצבע אחד, חפשו מילים בשיר המתארות תחושת ריחוק וזרות בארץ אחרת וסמנו אותן בצבע אחר.

2. מה משמעות הביטוי 'אדמה זרה', ומדוע לדעתכם מופיע דווקא ביטוי זה בשיר (ולא לדוגמא "אדמה אחרת" או "אדמה מרוחקת")? 

בכפל המילים "גורל אחד שם אותנו כאן בארץ הזאת" השיר מחבר אותנו לארץ זו דווקא, משום שכל ארץ אחרת תהיה זרה עבורנו, ולא חלק ממי ומה שאנחנו.

ערך במבחן – קיבוץ גלויות

1. בסידור התפילה מופיעה התפילה הבאה: תְּקַע בְּשׁוֹפָר גָּדוֹל לְחֵרוּתֵנוּ, וְשָׂא נֵס לְקַבֵּץ גָּלֻיּוֹתֵינוּ, וְקַבְּצֵנוּ מְהֵרָה יַחַד מֵאַרְבַּע כַּנְפוֹת הָאָרֶץ לְאַרְצֵנוּ .

  • מה מבקשת תפילה זו?
  • האם תפילה זו רלוונטית לימינו, לדעתכם? (אפשר להרחיב גם מהפיסקה העוסקת בכך במגילת העצמאות).

2. פרשו מפת עולם והזמינו את התלמידים לסמן מהיכן הגיעה משפחתם.

  • מדוע בחרה משפחתכם לעלות לארץ? (למורה – כדאי לתת לתלמידים הזדמנות לברר זאת מבעוד מועד).
  • אילו חייתם בארץ אחרת, האם גם הייתם בוחרים להגיע לכאן? מדוע?
  • האם אתם מזדהים עם מילות השיר?

(למורה – ניתן להרחיב על יהדות התפוצות - ישנם הבוחרים אחרת, ובחירת משפחתנו לא מובנת מאליה).

סימנייה