דילוג לתוכן

שיר של יום - ערבות הדדית, אחריות ומחויבות

הצעות לשיח רגשי, עיבוד והפעלה

השיר מזמן שיח על הבעת משאלות ובקשות, וגעגוע למי שחסר ואיננו

שיח במליאה או בזוגות

קראו יחד עם התלמידים את השיר, והזמינו אותם לשתף במליאה או את בן זוגם:

1. המלאך מגיע לבקר בשעת בוקר מוקדמת, כאשר הדשא רטוב מטל. 

  • מיהו מלאך עבורכם? מהן התכונות שיש במלאך, אשר לעיתים משתמשים בהן לתיאור אנשים שהם "כמו מלאך"? ציינו 3 תכונות כאלו ( למורה: טוב לב, רגיש, אוהב לעזור, מקשיב, תומך..)
  • האם אתם מכירים את הביטוי "מלאך בלבן"? ( למורה: "מלאך בלבן"- כינוי פיוטי לאח/ אחות רחמן/רחמניה). האם פגשתם במלאכים בלבן (בבתי חולים או במרפאות)? 
    מה דעתכם על תפקידם? מה קשה ומאתגר בו, לדעתכם? האם הייתם ממליצים לעסוק במקצוע זה? מדוע? שתפו זה את זה בחוויות אישיות בנושא זה. 

2. מדוע לדעתכם מגיע המלאך בשיר דווקא בשעת בוקר כה מוקדמת?

3. מה אתם אוהבים לעשות בשעות הבוקר? שתפו זה את זה. ספרו על הפעולות הראשונות שלכם בבוקר.  

4. מיהו האדם הראשון אותו אתם פוגשים בבוקר? מה אתם נוהגים לעשות איתו? 

5. כיצד נראה המלאך שבא לבקר את הילד בשיר? מהו שמו? מהן תכונותיו?  תארו אותו בציור ובמילים והציגו לחברי הקבוצה. 

6. כתבו יחד שיחה בין המלאך לבן הכנפיים, לילד הפוגש אותו בבוקר. 

7. מה אומר המלאך? מה אומר הילד? מה הם מספרים זה לזה ומה הם שואלים זה את זה? 

8. מה הייתם אתם רוצים לבקש מהמלאך מסולם יעקב? שתפו. 

9. איך הרגיש הילד אשר לא הספיק לדבר עם המלאך, שפרש כנפיו ועף לשמיים? כתבו שלוש מילות רגש.
(למורה: עצב, תסכול, כעס, בדידות, החמצה..)  

  • האם קרה לכם פעם שרציתם להספיק לומר משהו למישהו, ולא הספקתם? כיצד הרגשתם? 

10. הילד מבקש מהמלאך למסור פרח לאחיו בנימין, אליו הוא מתגעגע. 
איזה מכתב או ברכה הייתם מצרפים לפרח? כתבו יחד ברכה או מכתב קצר, בן 5 או 6 שורות, שכתב הילד לאחיו בנימין. 

11. חישבו על אדם אליו אתם מתגעגעים... שתפו זה את זה- מיהו האדם? מה אתם אוהבים בו? מה אתם מתגעגעים לעשות יחד אתו? מה תרצו לומר לו? 
( למורה: ניתן להציע לתלמידים לכתוב מכתב לאדם אליו הם מתגעגעים, בו הם יכולים לספר לו על עצמם ועל הדברים אליהם הם מתגעגעים בקשר איתו. האדם יכול להיות מישהו שזמן רב לא פגשו, או שהלך מבלי שוב.. יש לשים לב לתלמידים אשר חוו אבדן זה לא מכבר, ויתכן ופעילות זו תציף אותם רגשית).

 

פעילות מסכמת במליאה:

"ופרח אקטוף מפרחי היסמין, 
הבא אותו שי לאחי בנימין".

למורה: על תלמידי הכיתה לשבת במעגל. על הרצפה במרכז המעגל יש לפזר פרחים, כמספר המשתתפים (אמיתיים או מנייר, לבחירתך).

  • בקשו מכל תלמיד להסתכל על התלמיד היושב לימינו, לחשוב על משהו טוב שיש בו,  משהו שהוא אוהב בו, ועליו מגיע לו פרח (התנהגות, תכונת אופי, מעשה טוב שעשה...).
  • בסבב, על כל תלמיד בתורו להגיש את הפרח ליושב לימינו, ולציין על שום מה הוא חושב שמגיע לו פרח (ניתן לבקש מהתלמידים להתחיל במשפט "אני חושב/ת שמגיע לך פרח בגלל...")
  • אפשרות נוספת היא לקיים את אותה פעילות כאשר כל תלמיד מגיש גם לעצמו פרח על משהו שהוא אוהב בעצמו.

זרקור על תרבות יהודית-ישראלית

חלופות לפעילויות על פי קבוצות ושיח כיתתי

חלום יעקב הפך בידי חז"ל ובידי הפרשנים לסמל לדרכו של העם היהודי הגולה מארצו וחוזר אליה. ואכן רבו חלומות השיבה לארץ, לאורך ההיסטוריה היהודית. בעולם העתיק, הייתה זו תופעה יוצאת דופן שעם שהוגלה ממולדתו ישוב אליה – אכן התגשמות חלום יעקב לשוב בשלום אל בית אביו ולהקים בית אלוהים.

 

מגוון פעילויות לפי קבוצות גיל

כיתות א'-ב'

חלום ומציאות

אוריינות:

השמיעו את השיר והציגו את מילותיו.

הורו לתלמידים להתמקד בשני הבתים הראשונים בשיר.

  • שאלו: את מי פוגש הדובר בשיר?
  • המשורר בשיר משתמש בדמיון ומתאר את המפגש בין הדובר והמלאך. על מה דיברו ביניהם?
  • בקשו מהתלמידים לסמן בבית השני את השאלות בצבע אחד ואת התשובות בצבע אחר. הסבירו לתלמידים מי הן הדמויות המופיעות בשיר.
  • הורו לתלמידים לקרוא את הבית בתפקידים.
  • דמיינו את המלאך על-פי תיאורו בשיר וציירו אותו.

ערך במבחן:

הקריאו לתלמידים את הסיפור המקראי על חלום יעקב (בראשית פרק כ"ח, י"ב – ט"ו) ובקשו מהם:

  • לספר במילים שלהם מה חלם יעקב.
  • לתאר כיצד הרגיש יעקב כששמע את ההבטחות של האל.
  • להכין רשימת שאלות שהיו רוצים לשאול את הדובר בשיר לאחר המפגש המרגש עם המלאך. התלמידים יכולים לחבר גם שאלות שאין עליהן תשובות מתוך השיר.

 

כיתות ג'-ד'

חלום ומציאות

אוריינות: 

השמיעו את השיר וקראו אותו. שאלו:

  • הדובר מציין לאורך השיר כי המלאך שבא לבקרו הוא המלאך מחלום יעקב. מה הייתה לדעתכם מטרת ביקורו של המלאך לאחר מאות שנים? 
  • המלאך משיב שהוא יראה בביקורו 'את אוהל עשיו ואת בית יעקב'. למה לדעתכם התכוון המלאך?
    (למורה: כדאי להשאיר השאלה פתוחה. יתכן שהוא בא לראות מה המצב בין האחים (יעקב ועשו) כלומר שהמלאך בא לראות מה המצב עם צאצאי יעקב אבינו וצאצאי אחיו עשו.)  

ערך במבחן: 

קראו עם התלמידים  את הסיפור המקראי על חלום יעקב ( בראשית פרק כ"ח י"ב – ט"ו) ובקשו מהם: 

  • לספר במילים שלהם את החלום
  • בזוגות הזמינו את התלמידים לבחור סצנה של החלום ולצייר אותה. 
  • ערכו תערוכה של הציורים ובמליאה שוחחו עם התלמידים על בחירתם.

 

כיתות ה'-ו'

יצירה, מחשבה ועשיה מתחברים

הורו לתלמידים להתמקד בבתים הראשון והשלישי.

אוריינות: 

השמיעו וקראו את השיר, הורו לתלמידים לסמן בפזמון תארים של המקום ושל המלאך. שאלו:

  • מה ניתן ללמוד על המקום ועל הזמן של הפגישה עם המלאך ממילות השיר?
  • מה אפשר ללמוד על המלאך?

המשיכו בקריאת השיר והתמקדו בדיבור של הדובר, שאלו:

  • מה הדובר רוצה לדעת?
  • מה הדובר רוצה לעשות?
  • מה התחושות של הדובר?

הפגישה בין הדובר והמלאך לא התממשה, הזמינו את התלמידים לקחת את מקומו של הדובר ולכתוב מכתב למלאך.

ערך במבחן: 

אומנים רבים ציירו את חלום יעקב ואת הסולם. לפניכם יצירות של אומנים שציירו את הסיפור בתקופות שונות. התבוננו ביצירות בקישור שלפניכם (מתוך האתר של תל"י). בחרו אחת התמונות שמצאה חן בעיניכם או סקרנה אתכם. 

  • תארו מה רואים בתמונה.
  • האם היצירה משקפת את הסיפור המקראי? במה?
  • מה לדעתכם הוא המסר שמבליט האומן ביצירתו? כיצד הוא מפרש את חלום יעקב?
  • מה דעתכם על פרשנות זו?
  • הציעו לתלמידים לצייר סצנה בשיר בסגנון של התמונה שבחרו.

 

לסיכום:

  • קישרנו בין השיר ובין חלום יעקב המקראי.
  • עסקנו ביחסים שבין צאצאי יעקב ובין צאצאי עשיו.
  • הכרנו פרשנויות שונות של אומנים שציירו את "חלום יעקב".

סימנייה