דילוג לתוכן

שיר של יום - זיקה לעם ולארץ

זרקור מוזיקלי

הנחיות לדיון בקבוצות ובמליאה בשילוב עם הפעלות ועבודה בקבוצות (לפי קבוצות גיל). 
מצורפים נספח1, נספח2

השיר נכתב להופעה של להקת פיקוד צפון בשנות ה-80 בשם "קום והתהלך בארץ". שני הלהיטים הגדולים בהופעה זו היו "קום והתהלך בארץ" ו"עוד לא תמו כל פלאייך".
הלחן של יאיר קלינגר, זורם, מתנגן (מלודי) ובעל מבנה סטרופי (בית ופזמון) . קלניגר בחר לפתוח את השיר דווקא בפזמון המתחיל במילות הציווי "קום והתהלך". למרות משפט הציווי הפותח, הלחן אינו בסגנון המארש (שיר-לכת), אלא לחן מתון, וכל משפט מסתיים במנוחה, "אתנחתה״ –הדומה להליכה מתונה ונעימה בטבע.

 

מגוון פעילויות לפי קבוצות גיל

כיתות א-ב
1. לאחר האזנה ראשונה של השיר (בביצוע להקת פיקוד צפון), הקריאו את השיר בקול. בקשו מהתלמידים לתת עוד שם לשיר ולהסביר מדוע בחרו בשם זה .

2. השמיעו שוב את השיר ובקשו מהתלמידים לנוע  במרחב הכיתה ובסוף כל משפט – לעצור, בכל פעם בתנועה שונה.

3. שירו עם התלמידים את הפזמון החוזר .

4. שירו עם התלמידים שירים נוספים העוסקים בזיקה לארץ. לדוגמא: "יש לי חבר״ מאת נעמי שמר, "ארץ ישראל שלי" מאת דתיה בן- דור .

5. בקשו מהתלמידים לבדוק מה משותף לכל השירים האלה.

  • חזרה על המילים "ארץ ישראל", מילים המתארות את יופייה של הארץ.

 

כיתות ג-ד
1. בקשו מהתלמידים לקרוא את מילות השיר בקריאה דמומה ולנסות לשער מה יהיה אופיו של השיר. האם לדעתם זה יהיה שיר קצבי,שיר-לכת, שיר שמח, נמרץ, זורם, קופצני וכו'

2. לאחר האזנה לשיר בקשו מהתלמידים לענות על השאלות האלה: 

  • מהו אופיו של השיר? מדוע בחר המלחין בשיר בעל אופי כזה?
  • כיצד נפתח השיר – בבית או בפזמון?
    • מהי הסיבה שבגללה מתחיל השיר בפזמון?
    • תנו דוגמאות אחרות לשירים שפותחים בפזמון.
  • מיהו המבצע בכל אחד מחלקי השיר (סולן?דואט? כל הלהקה ?)

3. בקשו מהתלמידים לשיר ולעקוב בשעת השירה אחר התרשים הגרפי של הפזמון ולזהות מוטיבים דומים, זהים, שונים (התרשים מתאר את הפזמון עם חלוקה לארבעה מוטיבים.)

 

כיתות ה-ו
1. חלקו לתלמידים את תווי השיר. בקשו מהם להתבונן בתווים ולאחר מכן:

  • לסמן בתווים את הפיסוק המוזיקלי, המשפטים והסיומות.
  • לסמן בתווים קפיצות משמעותיות במלודיה. האם הקפיצות מופיעות בהלימה עם מילות השיר?
  • לסמן בשיר מקומות שבהם יש חזרה עיקשת על אותו צליל. האם יש משמעות לחזרה זו?

2. בשעת ההאזנה לשיר בקשו מהתלמידים לגלות מתי נכנסים קולות הליווי ומתי מצטרפת הלהקה כולה? מה המשמעות של כניסות אלו?

3. פעילות בקבוצות:

  • לאחר גילוי התבנית הריתמית העיקשת של הפזמון, בקשו מהתלמידים להמציא לחן חדש (לפזמון בלבד) המתבסס על התבנית הרתמית של הפזמון.  
  • התווים של הפזמון בשיר התערבבו. הכנסו לנספח2 ובקשו מהתלמידים להרכיב מחדש את הפזמון דרך מספור התבניות לפי סדר נכון.
  • בתור השלמה לערך הנלמד "זיקה ואהבה לארץ", בקשו מהתלמידים לחפש
    • שיר אחר שכתב יורם טהרלב ומוזכר בפזמון של השיר "קום והתהלך בארץ" 
    • את השיר "בוא אתי אל הגליל"

 


מה למדנו?

  • הבחנה בפיסוק המוזיקלי בשיר
  • זיהוי מבנה השיר
  • שירה של  בתי השיר והפזמון (בשכבות הנמוכות)
  • הבחנה בין חלקים זהים ושונים ביצירה
  • זיהוי תבניות מקצב בולטות וחוזרות
  • הבנת הקשר בין הטקסט לאופיו של השיר
  • מעקב אחר תרשים גרפי/פרטיטורה של השיר 

 

חזרה

סימנייה