דילוג לתוכן

שיר של יום - זיקה לעם ולארץ

הצעות לשיח רגשי, עיבוד והפעלה

השיר מאפשר שיח אודות השיבה לארץ ישראל מגלויות רבות ושונות, ועל ההתמודדות עם הקשיים והאתגרים שבדרך, לאורך כל היסטורית ההתיישבות וההתבססות בארץ ועד ימינו אנו

עבודת הכנה לשיר

1."מקומות רבים מאוד עזבנו"

  • בקשו מהתלמידים להכין דגלונים קטנים מקיסמים ממלבני נייר. על הדגלונים יכתבו התלמידים את שמות הארצות מהם  עלו משפחותיהם.

  • הכינו גלובוס/מפת עולם בה יוכלו התלמידים לנעוץ  את הדגלונים. כך תתקבל תמונה מאלו מקומות עלו בני משפחותיהם של התלמידים, לארץ ישראל.

2. "ונמשכת שירה מן המאה שעברה"

  • בקשו מהתלמידים להביא מהבית פרטי לבוש המאפיינים את העדה/המקום ממנו עלתה משפחתם, (כגון: תרבוש, סינר, חולצה רקומה, גלביה, צעיף, חליפה, נעלי בית, גרביים מיוחדות, מגבעת, שביס וכד'...). כמו כן ניתן להביא תמונות של בני משפחה הלבושים בלבוש מסורתי.
  • תלו עם התלמידים את כל המלבושים והתמונות על חבל בכיתה. כך תתקבל תמונה ססגוניות המלמדת על השונות בין העדות השונות בעם שלנו.
    • ניתן גם לערוך תערוכה מחפצים שונים האופייניים לעדות ישראל.
    • הגלובוס/המפה וחבל הכביסה, עם אביזרי הלבוש והתמונות, יישארו בכיתה במהלך השבוע ויהוו תפאורה ללימוד השיר.

 

נקודות לדיון במליאה

1. קיימו דיון בכיתה:

  • מה מלמדים אותנו הגלובוס והדגלונים?
  • מה מוסיפים פרטי הלבוש והתמונות?
  • אלו מחשבות ותחושות עולות בנו נוכח המייצגים הללו?

בשיר מתואר תהליך העלייה לארץ מכל הגלויות, הקמת המדינה וההתבססות בה.

2. "רב הקושי והצער"
בשיר מופיעים מגוון קשיים  שעמם התמודדו העולים לארץ בתהליך העלייה והקמת המדינה:
"לשונות רבים מספור דיברנו", "זה את זה כמעט לא הכרנו", "מקומות רבים עזבנו", "עמלו עבדו בפרך, בלי לראות את סוף הדרך", "מגטאות ומחנות הגחנו", "אל הביצות ואל הישימון הלכנו", "מכל הגלויות, עם כל הבעיות", "מסביב יהום הסער, רב הקושי והצער".

  • הסבירו במילים שלכם את הקשיים המתוארים
  • אלו קשיים מתייחסים ל-
    • זרות ופירוד בעם
    • אירועים קשים שבגינם עזבו העולים את ארץ מוצאם
    • קשיים שחוו העולים במהלך העלייה
    • קשיים שציפו לעולים בארץ
    • הרגשת התסכול של העולים
  • האם בעיניכם אלו הקשיים הגדולים ביותר? נמקו מדוע.
  • האם חוויתם חוויה אישית הדומה לאחת מחוויות הקושי המתוארות כאן?
    ​לדוגמא:
    • "בלי לראות את סוף הדרך"- האם זכור לכם תהליך ארוך וקשה בו היה נדמה לכם שאין לדבר סוף?
    • "זה את זה כמעט בכלל שלא הכרנו"- האם זכורה לכם חוויה של זרות במקום חדש? מה הרגשתם? תארו את הקשיים שחוויתם. איך התמודדתם? מה או מי עזר לכם?

3. "אבל יש על מה לשמוח, יש עוד אומץ, יש עוד כח"

  • העתיקו מהשיר את כל המשפטים המתארים  דברים שנתנו  כח ועזרו לעולים, וכן את כל ההישגים שהושגו במהלך השנים.
  • כתבו במילים שלכם:
    • אלו דברים עזרו לעולים להתגבר על כל הקשיים?
    • מהי תחושתם כלפי היכולת שלהם להתגבר על הקשיים?
    • לאלו הישגים הצליחו העולים להגיע? באלו תחומים היו ההישגים הללו?
    • מה הם צפו לעתיד?
    • איזו רוח נושבת מהשיר? אופטימית? פסימית? הסבירו והדגימו את דבריכם.

4. "לא ימשיכו בלעדינו זוהי הרפתקת חיינו"

  • האם היום אנחנו, מחוברים לשיירה? באיזה אופן?
  • האם הייתם רוצים להיות מחוברים לשיירה זו?
  • כיצד אתם רואים את תפקידנו בשיירה הזו?
  • מה מסמלת השיירה?
  • לו יכולתם לבחור סמל/דימוי אחר במקום השיירה, מה הייתם בוחרים?

5. "היא חזקה יותר מכל חסרונותינו"

  • יש חסרונות אך היתרונות גוברים עליהם.
  • מה אתם אוהבים בארץ שלנו? בעם שלנו?
  • על מה לא הייתם מוותרים?
  • נסו לשכנע מכר שבא לבדוק אפשרות של עלייה לארץ שאכן כדאי לו לעלות לכאן.

 

הפעלות

הפעלה ראשונה

1. ראיונות אישיים
- בקשו מהתלמידים לחבר ראיונות אישיים ולשוחח עם אחד מהסבים אודות ההיסטוריה המשפחתית שלכם. המליצו להם לשלב בראיון שאלות כגון:

  • מי מבני המשפחה עלה לארץ?
  • מהיכן עלו?
  • מתי עלו?
  • מהן הסיבות שהובילו להחלטה לעלות לארץ?
  • מה הרגישו העולים בדרכם לארץ?
  • האם חוו חוויות מיוחדות?

- בקשו מהתלמידים לשתף במליאה בחוויות שעלו במהלך הראיונות וכיצד התהליך שעברו השפיע על הקשר שלהם לעם ולארץ.

הפעלה שנייה

2. בקשו מהתלמידים לבחור לעצמם פריט לבוש מהתערוכה שהקימו בפעילות ההכנה לשיר ולהצטלם עם פריטי הלבוש.

  • התלמידים יקבלו מסגרת לתמונה אותה יעטרו ויקשטו.
  • התמונות ייתלו בכיתה סביב הכותרת: "לא ימשיכו בלעדינו זוהי הרפתקת חיינו".
  • יתקיים שיח אודות השיירה המתמשכת מהמאה שעברה עד ימינו אנו.
חזרה

זרקור על תרבות יהודית-ישראלית

השיר מתאר את מסע עלייתו של העם היהודי לארץ ישראל, "וְנִמְשֶׁכֶת שַׁיָּרָה מִן הַמֵּאָה שֶׁעָבְרָה".
הדובר בשיר מתאר את גלי העלייה לארץ ישראל המתחילים כבר "במאה שעברה" ונמשכים עד ימינו, מסיבה זו נקרא השיר "שיר השיירה". השיירה מסמלת את ההמשכיות ואת הקשר שבין הדורות.
האמרה המלווה  את השיר "כָּל מָקוֹם שֶׁאֲנִי הוֹלֵךְ, אֲנִי הוֹלֵךְ אֶל אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל ."  (ר' נחמן מברסלב) גם היא מדמה את רעיון המסע והתנועה לארץ ישראל, אך כאן מתואר הרעיון כמסע רוחני ואוטופי. ארץ ישראל  שהייתה במשך הגלות מקום לכיסופים וכמיהה , משמשת בדבריו של ר' נחמן מברסלב כמטאפורה לכיוון שאליו נושא האדם את פעמיו. במובן הזה, ארץ ישראל אינה פיסת ארץ, אלא סימן במצפן (עבור האדם בתרבות העולם, כל הדרכים מובילות לרומא. עבור היהודי כל הדרכים מובילות לארץ ישראל). הוא אומר אמירה זו טרם ביקרו בארץ ישראל .
גם הרעיון הרוחני של ארץ ישראל כמקום מכונן וגם העלייה המעשית לארץ ישראל מציינים את הקשר והזיקה לארץ במהלך הדורות שהמשותף בהם הוא "וְרַק מָקוֹם אֶחָד רָצִינוּ וְאָהַבְנוּ ....."
גלי העלייה לארץ מציינים את את הקמת המדינה בפועל "... וְאֶל הָאָרֶץ, אֶל הָאָרֶץ בָּאנוּ". 

 

פעילות לפי קבוצות גיל

כיתות א-ב
1. קראו את השיר עם התלמידים, האזינו לו ובמידת האפשר ניתן גם לשיר

  • בררו בכיתה את המושג שַיָירה (קבוּצת אנשים הנעה ברגל או ברכב, קבוּצה של כּלֵי רכב מסוגים שונים או כּלֵי שַיִט הנָעה בּטוּר)
  • במה עוסק השיר, על איזו שיירה הוא מספר, ועל מה מרמז המשפט "וְנִמְשֶׁכֶת שַׁיָּרָה.."? (על אנשים העולים לארץ ישראל בעבר ובעתיד מהגלויות השונות)
  • מה מחבר בין האנשים השונים בשיירה? (וְרַק מָקוֹם אֶחָד רָצִינוּ וְאָהַבְנוּ...)

2. "כָּל מָקוֹם שֶׁאֲנִי הוֹלֵךְ, אֲנִי הוֹלֵךְ אֶל אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל"

  • מה משמעות המשפט?
  • מה ההבדל בין הרעיון הרוחני לבין הביצוע המעשי שלו:
  • בקשו מהתלמידים לסמן בשיר את המדינות מהן הגיעו יהודים לארץ בפועל.
  • התלמידים יוסיפו מדינות מהן לדעתם הגיעו ומגיעים יהודים למדינת ישראל.

כתות ג-ד
1. חלקו את מילות השיר
- בקשו מהתלמידים לסמן בצבע את הפעלים שבשיר

  • מה רוצה המשורר להביע בריבוי זה של פעלים.
  • השוו בין הפעלים שבבית ראשון ובין אלו המופעים בפזמון ( בית ראשון הפעלים בלשון עבר:  "דִּבַּרְנוּ .. הִכַּרְנוּ... עָזַבְנוּ ". הפזמון בלשון הווה "וְעַכְשָׁיו עוֹבְרִים אֲנַחְנו") - מדוע הדיבור הוא גם בלשון עבר וגם בלשון הווה?
    • מהי השיירה? מדוע שיירה? ומה משמעות המשפט "וְנִמְשֶׁכֶת שַׁיָּרָה מִן הַמֵּאָה שֶׁעָבְרָה" ?
    • לו ניתן היה להחליף את המילה "שיירה" במילה אחרת- באיזו מילה/ דימוי הייתם בוחרים ומדוע?
    • סמנו בצבע מקומות בארץ המופיעים בשיר.

2. "כָּל מָקוֹם שֶׁאֲנִי הוֹלֵךְ, אֲנִי הוֹלֵךְ אֶל אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל"

  • כתבו מקומות בארץ ישראל שאינם מופעים בשיר ועליהם תמליצו לר' נחמן מברסלב לבקר ולטייל כאשר יגיע לארץ.
  • בחרו מקום אחד בארץ וכתבו המלצה לביקור: מדוע כדאי ונכון לבקר במקום הזה? מה יפה בו? מה משמעותו? ומה ייחודו ?
  • מומלץ לכרוך ההמלצות לספר כיתה "מטילים בארצנו"

כיתות ה-ו
1. השמיעו את השיר בכיתה

  • על איזו תקופה או תקופות מדבר השיר?
  • מהי האווירה העולה מהשיר?

​2. "ומכל הגלויות ועם כל הבעיות" – "עם נוצר וארץ קמה" אילו בעיות היו ויש לעולים ארצה?

3. למידה בחברותא :

  • התלמידים יבחרו מתוך השיר את המשפטים (השורות) המביעים, לדעתם, את המסר המרכזי בשיר.
  • התלמידים יבטאו בדרך יצירתית, את המסר העיקרי בשורה שבחרו באמצעות ציור, המחזה, תמונות, מוסיקה, פנטומימה ועוד.

4. במליאה

  • התלמידים יציגו עבודותיהם לפני חבריהם בכיתה
  • התלמידים הצופים ביצירה- "ינחשו" איזה שורה או משפט החברים מציגים
  • יערך דיון בכיתה - מדוע התלמידים בחרו את שבחרו.

5. "כָּל מָקוֹם שֶׁאֲנִי הוֹלֵךְ, אֲנִי הוֹלֵךְ אֶל אֶרֶץ יִשְׂרָאֵל"

  • מה משותף ומה שונה בינה בין המסר העולה מהשיר?

 


לסיכום

  • בדקנו את המשמעות המשפט "ונמשכת שיירה" בהקשר לעליות לארץ
  • בחנו את רעיון הזיקה לארץ במהלך הדורות.

 

 

סימנייה