דילוג לתוכן

שיר של יום - זיקה לעם ולארץ

חזרה

אליעזר - אודות השיר

אודות השיר

ב-1960 עלה לאקרנים סרט אמריקאי בשם 'האלמו' המתאר את קרב אלמו שהתרחש ב-1836 בטקסס. גיבור הקרב באלמו היה דיוויד קרוקט, ולכבודו בוצע שיר בסרט.

ירון לונדון, אז שדרן רדיו ב'קול ישראל' ופזמונאי צעיר, ראה את הסרט, שמע את השיר ותהה מדוע בתרבות הישראלית אין שירים שנכתבים על גיבורי התחייה הציונית. כבן למורה לעברית, שגדל בבית ש'קידש' את השפה וראה בשפה העברית יסוד משמעותי בתקומתו של הבית הלאומי היהודי, לא פחות מחקלאות ושמירה – החליט לונדון לכתוב שיר על מחייה השפה העברית אליעזר בן יהודה. השיר נכתב ו'נכנס למגירה'.

ב-1970 קיבל לונדון פנייה מעורכי התוכנית 'דו רה ומי עוד' אשר ביקשו  ממנו  לכתוב שיר. הוא בחר להשתמש בשיר שכתב עשור לפני כן. מתי כספי הלחין את השיר אשר עלה לשידור בביצוע חוה אלברשטיין ,שאף כללה אותו באלבום שהוציאה באותה שנה. השיר הפך ללהיט ונהיה 'סוכן תרבות' שהפיץ את דמותו של בן יהודה ברבים. 

השיר מתמצת את אישיותו ופועלו של אליעזר בן יהודה, אשר זכה לכינוי 'מחייה השפה העברית'. בן יהודה אשר עלה לארץ ב-1882 החליט להקדיש את חייו להחייאת השפה העברית. העברית הייתה עד אז שפה שבה השתמשו בעיקר ללימודי קודש ולתפילה.  בן-יהודה רצה להפוך אותה לשפת דיבור יום-יומית. בן יהודה סבר  שהמהפכה הלאומית – אשר באה לידי ביטוי בהתעוררות לאומית יהודית, עלייה לארץ, הקמת מושבות ועוד –  חייבת להיות מלווה בתחיית השפה העברית, שהיא רכיב זהות יהודי משמעותי ארוך שנים. עד יומו האחרון חידש בן יהודה מילים, ערך את המילון הגדול ופעל להפצת השפה.

השיר מתאר את מסירותו וקנאותו של בן יהודה לשפה העברית, את חידוש המילים היצירתי שהגה ואת המציאות האישית-משפחתית של בן יהודה ומשפחתו שליוותה את תהליך החייאת השפה. השיר פותח פתח להיכרות עם פרק משמעותי בהפיכת שפה 'מנומנמת' לשפת יום-יום ובעיצוב התרבות והשפה העבריות בדרך להקמת מדינה; הוא גורם לנו לחשוב  שדברים שאנו מקבלים כמובנים מאליהם, הם תוצאה של מסירות והשקעה רבה של הדורות שקדמו לנו.

 

מילון

אפיים שחה - התכופפה

תילים - צורת הרבים של תל- גבעה/ הגבהת קרקע בצורה מלאכותית  בידי האדם.

קודח - חופר

בכתב רהוט -  בכתיבה "רצה", מהירה, שוטפת. 

קמילה - נבילה, במשמעות השיר - עד זקנתו.

יפי צורה וסבר - נאה ובעל הבעת פנים יפה.

שפת עבר - עברית

 

ערכים: התחייה הציונית, תרבות יהודית-ישראלית, מסירות, מהפכנות, אהבת העם והארץ.

סימנייה