דילוג לתוכן

שיר של יום - זיקה לעם ולארץ

זרקור מוזיקלי

סאלח שבתי הוא עולה חדש, שהגיע לארץ ישראל עם משפחתו ונאלץ להסתגל במהירות להווי החיים הישראלי. הוא אינו מכיר את התרבות, מרגיש אולי מתוסכל ומבולבל.

1. השיר "אח יא ראב" גדוש בשאלות:

  • מה אני עושה פה?
  • מה זה פה בכלל?
  • איפה, איפה, איפה ארץ ישראל?
  • איך עזבנו?
  • איך דיברו?
  • מתי כבר גם אני אקח?

על מה מעידות שאלות כה רבות? האזינו לשיר ובדקו האם גם בלחן מורגשות השאלות הללו.

2. רצ'יטטיב הוא סגנון כתיבה וביצוע מוזיקלי שנועד לחקות דיבור אנושי בשירה או בנגינה. לרוב מופיע הרצ'יטטיב באופרה. רצ'יטטיבים משמשים בדרך כלל לקידום העלילה או להבעת רעיון מסוים, או להבעת רגשות. הרצ'יטטיב ברובו הברתי (כלומר, לכל הברה צליל יחיד).
האם ניתן לזהות רצ'יטטיב בשיר? אם כן מדוע בחרה המלחינה במנגינה שאופייה רצ'יטטיבי?

3. מנגינת הבית:

מה מיוחד בתווים? האם משהו חוזר על עצמו? האם יש תיבות שחוזרות באופן מדויק/דומה?
מדוע יש כה הרבה הפסקות?
האם מבנה זה ממשיך לאורך כל הבית? אם כן, מדוע?
מנגינת הבית כתובה בסולם דו מינור, מדוע?

4. מנגינת הפזמון:
התלמידים  יקישו את תבנית המקצב ויבדקו האם תבנית זו חוזרת לכל אורך הפזמון.
הפזמון כתוב בסולם דו מז'ור. כיצד עובדה זו משפיעה על אופי המנגינה?

5. החלק השלישי משרה הרגשת הרהור מהולה בעצבות, בחוסר וודאות ובחוסר הבנה. גם חלק זה בעל אופי רצ'יטטיבי, עם נשימה קטנה בתחילת כל משפט ונשימות מרובות בסוף כל משפט עם צליל ארוך מאוד. התלמידים יעלו השערות מדוע יש נשימות קטנות בתחילת המשפטים ונשימות ארוכות בסוף כל משפט.

להלן הערכים המובילים בתוכנית על פי שכבות הגיל:
בכיתות א -  ואהבת לרעך כמוך 
בכיתות ב - כיבוד הורים וערך המשפחה 
בכיתות ג -  חברות ומנהיגות 
בכיתות ד -  ערבות הדדית 
בכיתות ה -  זיקה לעם ולארץ 
בכיתות ו -  מסורת וחידוש 
בכיתות ז - אחריות ומעורבות 
בכיתות ח - תיקון עולם 
בכיתות ט -  ערך החיים, כבוד האדם וחירותו

חזרה

סימנייה