דילוג לתוכן

שיר של יום - זיקה לעם ולארץ

הצעות לשיח רגשי, עיבוד והפעלה

השיר "שיר ישראלי" מאפשר שיח על הייחודיות והאחדות שבתרבות היהודית-ישראלית. הייחודיות מתבטאת באפיונים מגוונים המרכיבים את הזהות הישראלית של כל אחד/ת מאתנו.

הַשֶּׁלֶג שֶׁלְּךָ
וְהַמָּטָר שֶׁלִּי
הוואדִי שֶׁלְּךָ
וְהַנָּהָר שֶׁלִּי

שלך, שלי, מה בהרגשה שלי בארץ ישראל? מה של האחר? מי יודע מה של מי?

נִפְגָּשִׁים סוֹף סוֹף
בְּחוֹף יִשְׂרְאֵלִי

מה קורה כשכל ה"שלי" וה"שלך" נפגשים סוף סוף? זה קל? קשה? דורש הסתגלות? מהו החוף הישראלי בשבילי? ממה הוא מורכב?

עִם כָּל הַחֲלוֹמוֹת וְהַגַּעְגּוּעִים
עִם כָּל הַזִּכרוֹנוֹת
הַטּוֹבִים וְהָרָעִים
בְּשִׁיר חָדָשׁ יָשָׁן
שֶׁמְּאַחֶה אֶת הַקְּרַעִים
הִנֵּה מָה טוֹב
הִנֵּה מָה טוֹב
וּמָה נָעִים.

אילו חלומות יש לכולנו ולי באופן אישי כשאני מגיע למקום חדש? מה המקום שניתן לחלומות ולזיכרונות? איך הישן פוגש בחדש? מדוע כשהישן והחדש נפגשים מתרחש איחוי קרעים? ובסוף... כשהמפגש מתקיים, כיצד נוצר מצב שבו טוב ונעים?

בְּמִקְצָב יוונִי עִם מִבְטָא פּוֹלָנִי...
בְּסִלְסוּל תֵּמַנִי עִם כִּנּוֹר רוֹמָנִי...
מִי אֲנִי? מִי אֲנִי?
כֵּן אֲנִי! אֵלִי אֵלִי!
שִׁיר יִשְׂרְאֵלִי
     

הפסיפס הארץ ישראלי, של המשפחות שלנו שהגיעו מכל קצוות תבל, מאפשר שאלה: מי אני? מה אני?
איך ניתן לגשר על העבר, על האירועים ההיסטוריים ועל החוויות שחוו הדורות הקודמים לנו, בעלייתם ארצה? מה נשאר בהרגשה שלנו ממקום מוצאנו ועל מה "ויתרנו" כשנהיינו ישראלים?

ה- "למד" שֶׁלִּי
וֶה- "חית" שֶׁלְּךָ
ה-"עַיִן" שֶׁלִּי
וֶה-"רֵישׁ" שֶׁלְּךָ
נִפְגָּשִׁים סוֹף סוֹף
עִם תֹּף יִשְׂרְאֵלִי

האם השפה שלנו נשמעת שונה? ומה קורה לנו כשהאותיות למד, חית, עין וריש נפגשות סוף סוף לשפה אחת משותפת – לעברית?
מהו המקצב הישראלי בעיניך?

נִפְגָּשִׁים סוֹף סוֹף בחוֹף יִשְׂרְאֵלִי - קיבוץ גלויות

כמקדים לפעילות כדאי להסביר את המושג קיבוץ גלויות בצורה הפשוטה ביותר - גלות - מקומות בחוץ לארץ. קיבוץ - אוסף של אנשים שהתקבצו לחיות יחד. קיבוץ גלויות - אוסף של אנשים ממקומות שונים בעולם שהתקבצו לגור יחד.

בקשו מהתלמידים לשתף במדינות המוצא שהם מכירים, לא בהכרח שלהם. כתבו על הלוח את המדינות שהוזכרו. בקשו מהתלמידים להתבונן על מספר המדינות ועוררו דיון:

  • למה בעיניכם מדינת ישראל היא "קיבוץ גלויות"?
  • האם לדעתכם קל ליצור קיבוץ גלויות?
  • האם חשוב שמדינת ישראל תהיה קיבוץ גלויות?
  • מה קורה לאנשים שמגיעים מתרבויות שונות למקום חדש שבו חוקים ומנהגים חדשים?
  • מה את/ה יודע/ת לספר שקרה במשפחה שלך?
  • אני שמח/לא שמח על כך שהמדינה שלי מורכבת מקיבוץ גלויות?
  • יש בי גאווה על כך ש______________________________
  • הייתי רוצה שקיבוץ הגלויות יהיה _____________________
  • האם אתם מכירים את המושג "כור היתוך"? למה לדעתכם ביקשו ליצור "כור היתוך" (יש להסביר את המושג, הסיבות לכור ההיתוך וההשפעות של מדיניות זו על החברה עד ימינו)?

 

עִם כָּל הַחֲלוֹמוֹת וְהַגַּעְגּוּעִים, עִם כָּל הַזִּכרוֹנוֹת, הַטּוֹבִים וְהָרָעִים - חפץ אישי שלי שנשמר במשפחה.
בקשו מהתלמידים להביא מהבית חפץ אישי שעובר מדור לדור במשפחה (חפץ, תמונה, קטע מעיתון ישן, סיפור שעובר במשפחה, ברכה, מכתב, גלויה).
התלמידים יציגו את החפצים לעיני כל, וישתפו את תלמידי הכיתה בבחירה.
המורה יכין שאלות מנחות שיוכלו התלמידים לבחור נוסף על השאלות האישיות לבחירה חופשית:

  • מה גרם לך לבחור בחפץ שבחרת?
  • מה חפץ זה מסמל בשבילך?
  • האם הכרת את הסיפור אודות החפץ קודם למשימה?
  • האם החפץ הפך ליקר גם עבורך?
  • מדוע חפצים מן העבר יקרים לנו רגשית?
  • אילו היית מתבקש לבחור חפץ אישי שתרצה להעביר לילדיך ולנכדיך, במה היית בוחר?

כֵּן אֲנִי! אֵלִי אֵלִי! שִׁיר יִשְׂרְאֵלִי  - יש לי חלום ישראלי
הנחו את התלמידים לביטוי מגוון בעקבות השיר, אפשרו להם:

  • לצייר חלום ישראלי
  • לרקוד חלום ישראלי
  • לכתוב שיר על החלום הישראלי שלהם
  • לכתוב סיפור
  • לפסל בפלסטלינה חלום ישראלי
  • לכתוב כתבה לעיתון על חלום ישראלי
חזרה

זרקור בתרבות יהודית ישראלית

השיר עוסק בייחודיות ובאחדות שבתרבות היהודית-ישראלית. הייחודיות מתבטאת באפיונים המגוונים המרכיבים את הזהות הישראלית: "במקצב יווני עם מבטא פולני... בסלסול תימני עם כינור רומני... ", והאחדות מתבטאת ב"שיר ישראלי": "שיר חדש ישן שמאחה את הקרעים, הנה מה טוב ומה נעים" . הייחודיות שבריבוי נובעת מקיבוץ גלויות, והאחדות נובעת מהאמירה במגילת העצמאות שנטמעה בהוויה הישראלית: "מדינת ישראל תהא פתוחה לעלייה יהודית ולקיבוץ גלויות... "
גם בביצוע השיר באים לידי ביטוי האחדות והייחודיות שבזהות היהודית ישראלית: שלמה גרוניך מבצע את השיר עם מקהלת מורן ומקהלת שבא, שבה שרים ילדים מהעדה האתיופית.

מושגים מארון הספרים היהודי המלווים שיר זה:

  • קיבוץ גלויות: המונח לקוח מן התפילה, ומשמעותו איסוף, חיבור מחודש של יהודים בארץ ישראל. כך יתקבצו יהודים מכל רחבי העולם, שם חיו בגלות, ויעלו לארץ ישראל.
  • עדות בישראל: יהודים עלו מארצות שונות, ומכל מקום שחיו בו הביאו עמם לישראל את המסורת, את המאכלים המיוחדים לארץ המוצא ולעדה שאליה הם משתייכים: העדה המרוקאית, העדה הבולגרית, העדה הבוכרית, העיראקית, הרומנית וכו'.
  • אהבת אחים: בין העדות השונות צריכה לשרור אהבה, וכל אחד צריך לשמוח בריבוי המסורות והטעמים ובכך שכולם זכו לחיות בארץ ישראל. 

בדקו עם התלמידים:
1. בשיר נאמר "ושיר חדש ישן שמאחה את הקרעים". על אילו קרעים מדובר? אילו ביטויים הם מכירים שיש בהם שנאה של עדה אחת כלפי עדה אחרת? (כאן צריכים המורים לנהוג זהירות, כדי שהשיחה לא תגלוש לעלבונות).

2. התלמידים יציעו כיצד ניתן להתגבר על יחס של זלזול וביקורת כלפי עדות - שונות.

3. הצעה לתרגיל בכיתה:

  • תרגיל 1: הילדים כותבים לעצמם את העדות שאליהן הם משתייכים, ואחר כך מציינים כמה שיותר דברים טובים המאפיינים את העדות הללו. אם אינם יודעים, שיתייחסו לעדה "ישראלים". 
  • תרגיל 2: כל אחד אומר כמה שיותר דברים טובים על עדות שהוא עצמו לא שייך אליהן.

4. מה היתרון שיכול להיות למדינה המורכבת מעדות שונות, ממסורות שונות (נסו לתת דוגמאות מתחומים שונים: מוסיקה, אוכל, אמנות, וכו')?

5. האם לדעתם של התלמידים זה טוב שאנשים שומרים על המסורת שקיבלו מהבית? ואולי כל  אחד צריך לוותר על המסורת שלו, ולהשתלב ב"שיר ישראלי" אחד?

"בשלושה דברים אדם משתנה מחברו:  בקול, במראה ובדעת". (סנהדרין דף ל"ח תלמוד בבלי)

  • התלמידים יסבירו את האמרה ואת משמעותה. אילו מתחים יכולים להיווצר כשיש שונות בין עדות?
  • אילו עוד דברים מגדירים את השונות בין בני אדם?
  • הציעו לתלמידים לכתוב שלושה דברים שבהם הם שונים מרוב ילדי הכיתה. האם לדעתם השונות הזאת טובה או לא טובה?

סימנייה