דילוג לתוכן

שיר של יום - זיקה לעם ולארץ

הצעות לשיח רגשי, עיבוד והפעלה

שיר זה מזמן שיח אודות אהבתנו לארץ שלנו ועל הצורך בחיזוק ה"ביחד" והערבות ההדדית ביננו כדי לרקום חלומות ותקוות משותפות בארצנו

1. "בואו נשיר לארץ יפה"

  • מה גורם לנו לרצות לשיר לארץ שלנו?

2. "זמר סוחף מלא אהבה"

  • מה אנו אוהבים בארצנו?
  • על מה היינו רוצים לשיר לה?

3. "ארץ יפה", "ארץ של שמש ואור", "ארץ קטנה", "ארץ אלפי שנים", "המכורה", "ארץ הצבי היפה". אלה הכינויים המופיעים בשיר לארץ שלנו.

  • בחרו כינוי או שניים הנוגע בכם והסבירו את בחירתכם.
  • הוסיפו כינויים משלכם.
  • כיצד ובמה תורמים כינויים אלה לקשר שלכם לארצנו?

4. "וגם מי שהולך מעבר לים
    מנסה לשבת בארץ נכר
    משהו בלב מחזירו לכאן
    לא היום אז אולי מחר"

  • מהו ה"משהו" הזה שמחזיר לכאן את מי שהולך לארץ נכר?
  • האם יש, "משהו", אחד לכל מי שהולך מעבר לים? או שלכל אחד משהו שונה?
  • האם הייתם אי פעם רחוקים מהארץ?
  • למה התגעגעתם?
  • מה היה חסר לכם?
  • איך הרגשתם כשחזרתם לכאן?

5. "יחד נשמור את זו המכורה"

  • איך נשמור את מולדתנו?
  • מה אנו עושים כדי לשמור את מולדתנו?
  • האם אנו שמחים בעשייה שלנו? מה עוד היינו רוצים לעשות? איך נעשה זאת ביחד?

6. "אל העתיד כך יד ביד
    נפסע עם הרבה תקוות"

  • מהן התקוות שלנו בארצנו?
  • מה אנו מאחלים לה?
  • מה אנו מאחלים לעצמנו?
  • "ביחד", "יד ביד", "יד ביד נושיט בנחת", מדוע אנו נדרשים ל"יחד", ול"יד ביד" כדי להגשים תקוות בארצנו?

7. "זה הזמן אולי לשכוח את כל מה שעבר חלף
     זה הזמן אולי לפתוח בארצנו דף חדש"

  • מה היינו רוצים לשכוח? מה היינו רוצים לזכור?
  • מה כדאי לשכוח? מה כדאי לזכור?
  • מה היינו רוצים לעשות אחרת בארצנו?

 

הפעלה

"משהו בלב"- אני אוהב את ארצי.
1. בקשו מכל תלמיד להכין לעצמו כרטיס אישי המחבר בינו לבין ארץ ישראל שלו.

  • על הכריכה תהיה כתובה הכותרת (משהו בלב.. וכו'), שם התלמיד (אפשר להדביק תמונה) וכיתה.
  • בתוך הכרטיס ימלא התלמיד תכנים על פי הדוגמאות להלן:

מקום/נוף שאני הכי אוהב בארץ _________________

דמות ישראלית משמעותית לי __________________

מנהג ישראלי הכי יפה בעיני ___________________

שיר/ביטוי שאני אוהב ________________________

מאכל הכי ישראלי בעיני ______________________

תאריך ישראלי משמעותי לי ___________________

מזג אוויר שאני אוהב בארץ ___________________

פריט לבוש ישראלי בעיני _____________________

החלום הישראלי שלי הוא _____________________

אני מרגיש ישראלי כש________________________

2. כל תלמיד יקבל כרטיס של חבר אחר מהכיתה, (ניתן גם לקיים פעילות זו בין כיתות מקבילות בביה"ס), ובפגישה משותפת ישוחחו התלמידים אודות התכנים הכתובים בו.

3. במליאה: בקשו מהתלמידים לשתף כיצד הרגישו לאחר תהליך למידת השיר ויצירת הכרטיס: מה נוצר? מה התחדש? מה התחזק בקשר אל הארץ?

4. "בואו נשיר לארץ יפה" – בקשו מהתלמידים להסכים על מרכיבי הארץ היפה המשותפת שלהם ולכתוב שיר אהבה לארץ היפה אותה הם אוהבים.

 

זרקור על תרבות יהודית-ישראלית

חלופות לפעילויות על פי קבוצות ושיח כיתתי 

השיר מבטא את האהבה לארץ ישראל ואת היותה המקום החשוב והמיוחד עבור העם היהודי. בשיר באים לידי ביטוי העבר, ההווה והעתיד, געגוע ותקווה.

 

מגוון פעילויות לפי קבוצות גיל

כיתות א-ב

1. קראו לתלמידים את מילות השיר ללא הכותרת ובקשו מהם לתת כותרת לשיר.

2. בקשו מהתלמידים להציג את הכותרות השונות בפני הכיתה ולהסביר את בחירתם.

3. הציגו בפני התלמידים את כותרת השיר כפי שנכתבה על ידי המשורר ובקשו מהם:

  • להקיף את כל הכינויים למילה ארץ, (ארץ יפה, ארץ של שמש ואור ארץ קטנה וכדומה).
  • לבחור את הכינוי המתאים ביותר ולנמק מה הסיבה לכך.

4. דונו עם התלמידים בכינויים השונים, תארו ואפיינו כל אחד מהם.

5. חלקו את הכיתה לקבוצות ובקשו מכל קבוצה:

  • לבחור את אחד מבתי השיר המתאים ביותר לדעתם לכותרת ולצייר אותו.
  • להציג את הציור בפני הכיתה ולנמק את בחירתם.

כיתות ג-ד

1. הסבירו לתלמידים שבשיר זה מופיע הכינוי "ארץ הצבי" כביטוי ליופייה של ארץ-ישראל, כפי שכתוב בפסוקים הבאים:

  • ישעיהו כח, ה
    בַּיּוֹם הַהוּא, יִהְיֶה יְהוָה צְבָאוֹת, לַעֲטֶרֶת צְבִי, וְלִצְפִירַת תִּפְאָרָה--לִשְׁאָר, עַמּוֹ. על פי רד"ק (רבי דוד בן יוסף קמחי) .עטרה וצפירה הן מילים נרדפות וכך גם צבי ותפארה.
  • יחזקאל כ, ו
    "בַּיּוֹם הַהוּא נָשָׂאתִי יָדִי לָהֶם לְהוֹצִיאָם מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם אֶל אֶרֶץ אֲשֶׁר תַּרְתִּי לָהֶם זָבַת חָלָב וּדְבַשׁ צְבִי הִיא לְכָל הָאֲרָצוֹת." גם כאן פירוש המילה צבי היא תפארת.
  • ירמיהו ג, יט
    "וְאָנֹכִי אָמַרְתִּי אֵיךְ אֲשִׁיתֵךְ בַּבָּנִים וְאֶתֶּן לָךְ אֶרֶץ חֶמְדָּה, נַחֲלַת צְבִי צִבְאוֹת גּוֹיִם..." גם כאן ישנן מילים נרדפות: ארץ ונחלה, חמדה וצבי שמשמעותן יופי ופאר.

מכאן נובע שארץ הצבי היא ארץ מפוארת, הדורה ויפה.

2. הסבירו לתלמידים הביטוי ארץ הצבי משמעותו, ארץ מפוארת מלאת הוד והדר. הפסוקים שצוטטו מביעים את יופייה של הארץ. בקשו מהם:

  • להקיף מילים וביטויים המציינים את יופייה והודה של הארץ.
  • להקיף תיאורים נוספים המכילים את המילה ארץ ומופיעים בשיר ולציין איזה מן הביטויים אינו מתאר את ארץ ישראל.

3. כתבו את הפסוקים הבאים על הלוח:

תהלים קכו, א
"א שִׁיר, הַמַּעֲלוֹת:

בְּשׁוּב יְהוָה, אֶת-שִׁיבַת צִיּוֹן--    הָיִינוּ, כְּחֹלְמִים.
ב  אָז יִמָּלֵא שְׂחוֹק, פִּינוּ--    וּלְשׁוֹנֵנוּ רִנָּה:
אָז, יֹאמְרוּ בַגּוֹיִם--    הִגְדִּיל יְהוָה, לַעֲשׂוֹת עִם-אֵלֶּה.
ג  הִגְדִּיל יְהוָה, לַעֲשׂוֹת עִמָּנוּ--    הָיִינוּ שְׂמֵחִים.
ד  שׁוּבָה יְהוָה, אֶת-שבותנו (שְׁבִיתֵנוּ)--    כַּאֲפִיקִים בַּנֶּגֶב.
ה  הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה--    בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ.
ו  הָלוֹךְ יֵלֵךְ, וּבָכֹה--    נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ-הַזָּרַע:
בֹּא-יָבֹא בְרִנָּה--    נֹשֵׂא, אֲלֻמֹּתָיו."

הסבירו לתלמידים שזהו מזמור בקשה מהאל שיחזיר את ציון, ארץ ישראל, למצבה הקודם בה העם חי בארצו. שיבת ציון מתייחסת לחזרתם של היהודים מגלות בבל לארץ ישראל, לאחר חורבן בית ראשון. במאה ה-19 הביטוי אומץ על ידי הוגי הציונות כקריאה ליהודי התפוצות לעלות לארץ ישראל. פרוש נוסף ל"שיבה" הוא "שיקום", החזרתה של ארץ ישראל שהיתה מלאת שמחה וחיים. בקשו מהם:

  • להקיף את המקומות בשיר בהם מתואר שובו של עם ישראל לארצו.
  • להסביר מהם המילים או הביטויים שבעזרתם הם התאימו את הפסוק.

כיתות ה-ו

1. הסבירו לתלמידים שבשיר קיימים ביטויים המבטאים את העבר ואת העתיד. בקשו מהם למצוא אותם ולנמק את בחירתם (למשל: עבר- ארץ אלפי שנים, עתיד- מחזירו לכאן אם לא היום אז אולי מחר).

2. כיתבו על הלוח את הפסוק הבא:

 במדבר לג, נג:
"וְהוֹרַשְׁתֶּם אֶת הָאָרֶץ וִישַׁבְתֶּם בָּהּ כִּי לָכֶם נָתַתִּי אֶת הָאָרֶץ לָרֶשֶׁת אֹתָהּ."

בקשו מהתלמידים:

  • להסביר מה הכוונה במילים "וישבתם בה".
  • למצוא מקום בשיר המתאר את ישיבת הקבע בארץ ("ובתוכה יתד נתקע / ברית עולם עם אדמתה")

 


לסיכום:

  • בחנו את כינויי ארץ ישראל.
  • התייחסנו לציטוטים מהמקורות ובדקנו כיצד הם מתבטאים בשיר.

 

סימנייה