דילוג לתוכן

שיר של יום - זיקה לעם ולארץ

זרקור על תרבות יהודית-ישראלית

הנחיות לדיון בקבוצות ובמליאה בשילוב עם הפעלות ועבודה בקבוצות לפי קבוצות גיל
 

השיר שלפנינו עוסק בערכו של הטיול בארץ ישראל. השיר מעורר את הישראלים להכיר את הארץ דרך טיולים ברגל, "בתרמיל ובמקל". הטיול מוצג בתור אמצעי לחיזוק הזיקה והאהבה אל הארץ עם השיבה של  יהודים רבים לארץ וכינונה של מדינת ישראל, היא מדינת העם היהודי, לאחר אלפי שנות גלות. שם השיר ופזמונו החוזר מתבססים על פסוק מספר בראשית (המלווה שיר זה) שבו הורה אלוהים לאברהם, העברי הראשון ואבי האומה: "קוּם הִתְהַלֵּךְ בָּאָרֶץ לְאָרְכָּהּ וּלְרָחְבָּהּ  כִּי לְךָ אֶתְּנֶנָּה"  (בראשית י"ג 14-17).  אברהם אבינו נולד אמנם באור כשדים, אך על פי צַו האל עזב את ארצו, את מולדתו ואת בית אביו, ויצא למסע ארוך אל הארץ המובטחת.

 

מגוון פעילויות לפי קבוצות גיל

כיתות א-ב
1. לפני ההאזנה לשיר שאלו את התלמידים מי מהם טייל לאחרונה בארץ ולאן? האם הטיול היה בטבע, בעיר, בקַניון או במקום אחר? האם הטיול כלל גם הליכה ברגל?
2. השתמשו בדוגמאות מתוך סיפורי התלמידים והציגו את נושא השיר שלפנינו, העוסק בערך הטמון בטיול ברגל בנופי הטבע של הארץ.
3. האזינו לשיר וצפו בקליפ המלווה אותו (צפייה מוּנְחֵית). בררו עם התלמידים:

  • אילו תמונות של הארץ מופיעות בסרטון (האם אלה תמונות טבע? תמונות של מבנים? משהו אחר?)
  • מה משמעות התמונות המתארות את הארץ?:
  • תמונות של הרים, ים, ישובים כפריים, מגדל שלום בתל-אביב, חומת העיר העתיקה וכדומה.
  • מה אפשר ללמוד ממגוון התמונות ומהמשתקף מהן?
  • האם אתם מזהים מקומות המופיעים בצילומים? האם טיילתם בהם?
  • האם יש במצגת אנשים המהלכים ומטיילים בארץ ?
  • מדוע, לדעתכם, אין אנשים "מהלכים" בארץ בסרטון? מה דעתכם על הבחירה של יוצר הסרטון להציג
  • בדרך זו את הארץ? האם אתם מסכימים עם בחירה זו?
  • אילו מילים בשיר מלמדות שהטיול הוא ברגל ולא ברכב?
    - לדוגמה: קום, התהלך, בתרמיל ובמקל ועוד.
  • מהו הערך המיוחד של טיול ברגל בטבע (לעומת טיול ברכב או בתוך מבנה) ?
    - לדוגמה קולות הטבע, מגע פיזי עם האדמה, נוף פתוח, ריחות וטעמים של הצומח, מפגש עם בעלי חיים ועוד.

כיתות ג-ד
תלו את מפת ארץ-ישראל בכיתה וערכו דיון:

  1. מה רואים במפה?
  2. מה מייצגת המפה ומה היא מעוררת ( הדברים שרואים במפה והתחושות העולות מצפייה זו)?
  3. כיצד  אפשר לחוות את מה שרואים במפה בדרכים אחרות?
    • חוויה דרך החושים האחרים: כיצד ניתן להרגיש, להריח ולמשש את מה שאנו רואים במפה?

האזינו לשיר עם התלמידים ובקשו מהם לעקב אחר המילים.

  1. בררו עם התלמידים כיצד המשורר  מבקש  להכיר את הארץ.
  2. דרך ההליכה החושפת את המטייל לרשמים הנקלטים באמצעות החושים, ודרך החוויה הישירה המשורר מבקש לעורר במטייל רגש אהבה לארץ ישראל. המשורר משתמש באמצעי הספרותי האנשת הארץ,  יְחַבְּקוּ אוֹתְךָ דְּרָכֶיהָ ... תִּקְרָא אוֹתְךָ אֵלֶיהָ כְּמוֹ אֶל עֶרֶשׂ אַהֲבָה. מדוע  לדעתכם, אהבת ארץ ישראל נרכשת דרך הליכה בשביליה?
  3. בקשו מהתלמידים לסמן את הפעלים השונים המופיעים בשיר כולו ולהסביר מדוע לדעתם יש ריבוי
  4. פעלים בפזמון החוזר, לעומת בתי השיר?
  5. בקשו מהתלמידים להביע את דעתם: כיצד השימוש בפעלים מחזק את המסר שהמשורר מנסה להעביר דרך השיר?

כיתות ה-ו
בקשו מהתלמידים להקשיב לשיר בביצוע להקת פיקוד צפון ולעקב אחר המילים. ערכו דיון בכיתה לאחר ההאזנה:

  1. בקשו מהתלמידים לקרוא את מילות השיר ולציין אילו סוגי נופים מתוארים בו.
  2. כיצד מביע המשורר את אהבתו ואת זיקתו לארץ ולנופיה?
  3. כיצד באים לידי ביטוי הקשר והשייכות לארץ? בקשו מהתלמידים לתאר כיצד הקשר בא לידי ביטוי אצלם.
  4. מדוע משתמש יורם טהר לב בשיר בפסוק המתאר את דברי האל לאברהם אבינו: "קוּם הִתְהַלֵּךְ בָּאָרֶץ לְאָרְכָּהּ וּלְרָחְבָּהּ  כִּי לְךָ אֶתְּנֶנָּה." (בראשית י"ג 14-17), ואף קורא לשיר בשם זה "קוּם והִתְהַלֵּךְ בָּאָרֶץ" (בתוספת ו' החיבור)?

נראה שהמחבר מבקש להמשיך את הציווי הבראשיתי לאברהם – מלפני כארבעת אלפים שנה –אל בני הארץ היום, וליצור בכך את הזיקה לאבי האומה ואת רציפות הקשר לארץ לאורך כל  ההיסטוריה/לאורך כל תולדות עם ישראל)


לסיכום

  • בדקנו את המשמעות של טיול ברגל בשבילי הארץ.
  • בחנו את חשיבות הטיול ברגל  בתור דרך לחזק את הקשר לארץ והזיקה אליה.
  • זיהינו ובררנו (בכיתות הגבוהות) את מקור ההשראה לשיר – סיפורו של אברהם אבינו.

 

הצעות לשיח רגשי, עיבוד והפעלה

השיר מזמן שיח אודות ערכו של הטיול בארץ ישראל ותרומתו לחיזוק האהבה לארץ והזיקה אליה

לדיון ושיח במליאה

1. עבר והווה

קראו את השיר בקול והסבירו לתלמידים כי הכותרת לקוחה מתוך פסוק בספר בראשית, שם נאמר לאברהם אבינו "קום התהלך בארץ לאורכה ולרוחבה" (בראשית יא, יז). באמצעות השימוש בכותרת, הלקוחה מפסוק זה, מבקש המשורר להמשיך כביכול את הציווי הבראשיתי לטייל בארץ וכן לחזק את הקשר לארץ ישראל שהתמיד לכל אורך ההיסטוריה של עם ישראל.

בררו עם התלמידים:

  • אילו תחושות ומחשבות מעורר בכם הקישור לעבר?
  • כיצד משפיעה תחושה זו על יחסכם לארץ ישראל?

2. "קום והתהלך בארץ"

  • המשורר מבקש בשיר זה להגביר בנו את האהבה לארץ דרך ההליכה  בשביליה. לפי הכתוב בשיר:
    • מה נרגיש ומה נחווה כשנטייל בארץ?
    • אילו נופים נראה בה?
    • אילו תחושות עשוי לעורר בנו הטיול?
    • איך תגיב אלינו הארץ? (בקשו מהתלמידים לצטט מתוך השיר)
  • האם אתם מסכימים עם הרעיון של אהבת הארץ דרך הטיולים בה?
  • מה הערך המיוחד של טיול ברגל?
  • לו נתבקשתם לשכנע עולה חדש שהגיע לכיתה לצאת אתכם למסע רגלי של יומיים בארץ./באחד מאזורי הארץ. מה הייתם אומרים לו?

3. "זו אכן אותה הארץ"

  • בשיר קיימת הַאֲנָשָה (הענקת תכונות אישיות) של ארץ ישראל. כתבו במחברת את הביטויים שבאמצעותם מעניק המשורר תכונות אנושיות לארץ ישראל.
  • במה תורמת ההאנשה לרעיון הכללי של השיר?
  • במה דומה אהבת הארץ לאהבה בין בני אדם? במה היא שונה?
  • לְמה אפשר לדמות את הטיולים בארץ כשחושבים על אהבה בין אנשים?
  • האם חשוב שנאהב את ארצנו? הסבירו מדוע.

4. "עוד שומרים על חלומה וחלומנו הישן"

  • מהו החלום של הארץ?
  • מהו החלום שלנו? האם לכל חלקי העם יש חלום משותף ?
  • האם יש לכם חלום אישי הנוגע לארץ ישראל?

5. "בתרמיל ובמקל"
מטבע לשון (מעין פתגם): "במקלו ובתרמילו"- במועט שיש לו.

  • מה מטרת השימוש במטבע לשון זה בשיר?
  • מהם ה"מקל והתרמיל" שלכם כשאתם יוצאים לטיול?

 

הפעלות בקבוצה ובמליאה

הפעלה ראשונה

בקשו מהתלמידים להביא לכיתה תמונה מטיול משפחתי בארץ, תמונה אשר מספרת סיפור מיוחד ומעלה זיכרונות נעימים. חלקו את התלמידים לקבוצות.
א. בקשו מהתלמידים לשתף את חבריהם בקבוצות בסיפורים אישיים אודות הטיולים המשפחתיים שלהם (כיצד המשפחה מטיילת, באיזו תדירות, מי לוקח חלק בטיולים, חוויות מיוחדות וכד').
ב. בקשו מהתלמידים להתמקד בַּסיפור המסתתר מאחורי התמונה שהביאו.
ג. ערכו דיון בקבוצות: כיצד תורמים הטיולים לאהבת הארץ.
ד. בקשו מנציג בכל קבוצה לשתף את תלמידי הכיתה בפרט אחד משמעותי מהדיון הקבוצתי.

הפעלה שנייה

בקשו מהתלמידים להדביק את התמונה שהביאו על דף ולציין את שם המשפחה, את  מסלול הטיול, מתי הוא התקיים, מי השתתף  בו, חוויה מיוחדת  הקשורה בטיול זה וכד'.
א. צרו מכל התמונות קלסר כיתתי אשר יישאר בכיתה. התלמידים יוכלו לעיין בקלסר, להגיב  ולתת משוב זה לזה.
* יש לשים לב בהפעלה זו לתלמידים שקשה להם לאתר תמונה מטיול משפחתי.

 

פעילות בכיתה ומחוצה לה

לכיתות ד-ו:

1. גבשו ביחד רעיון לטיול כיתתי (מתאים לפעילות הנמשכת כמה ימים):

  • נסחו עם התלמידים את מטרות הטיול ותכננו יחד את המסלול הרצוי.
  • חלקו את הכיתה לקבוצות. כל קבוצה תקבל קטע מהמסלול.
  • בקשו מכל קבוצה להחליט על המקומות שבהם תבקר הכיתה בקטע המסלול שהוקצה לה, ולתכנן הדרכה, הפעלות מיוחדות והפתעות.
  • הדגישו בפני התלמידים כי עליהם להכין רשימת ציוד התואמת את התכנון.

2. לאחר הטיול קיימו פגישה מסכמת ובררו עם התלמידים אם היעדים שהציבו לעצמם אכן הושגו. כמו כן דונו עם התלמידים על מחשבות ותחושות שהתעוררו אצלם בעקבות התהליך שעברו.

סימנייה