הצעות לשיח רגשי, עיבוד והפעלה
השיר מזמן שיח עם תלמידים על עמל ועשייה, ועל מנוחה ותחושת סיפוק, על רוגע ודאגה ועל המתח הקיים ביניהם
שיח בקבוצות
בשיר 3 בתים ופזמון. קראו יחד עם התלמידים את השיר, והזמינו אותם לשתף בקבוצות:
1. בבית הראשון מתואר סוף יומו של העמל והיגע, העובד קשה בשדה ומגיע סוף סוף לשעת מנוחתו עם רדת ערב.
- במה לדעתכם עמלו ויגעו בעמק? תארו במספר משפטים את יומו של העמל אשר מגיעה סוף סוף שעת מנוחתו. מהן הפעולות שעשה? מהם המראות אשר ראה? מי הם האנשים אשר עימם שוחח במהלך היום?
- מה מרגישים בשעת עמל ומה מרגישים בשעת מרגוע?
- חישבו על בן משפחה קרוב (הורה, אח גדול..) היוצא ליום עבודתו וחוזר ממנו. נסו לשער, כיצד מרגיש ההורה או האח, כאשר הוא יוצא לעבודה, וכיצד הוא מרגיש כאשר הוא חוזר? האם תוכלו להיזכר באמירה שלו בשעת יציאה לעבודה ובאמירה שלו בעת חזרה? שתפו.
- שתפו במקרה בו גם אתם עמלתם ויגעתם בדבר מה, וחיכיתם לשעת המנוחה. כיצד הרגשתם כאשר הגעתם לרגע זה?
- "מרגוע"- מהם הדברים המרגיעים אתכם? שתפו שלושה דברים שאתם אוהבים לעשות כדי להירגע.
2. בפזמון עולה הלילה ונשמעת הדממה, כאשר אנשי העמק סוף סוף נחים וישנים.
- שתפו: מהם הדברים שאתם אוהבים במיוחד בלילה? מהם הדברים שאתם לא אוהבים בו?
- "אנו לך משמרת"- אנו השומרים על הארץ ועל שדותיה. מהם הדברים החשובים לכם, אשר עליהם אתם שומרים? ספרו על דבר אשר חשוב לכם לשמור עליו (למורה: כדאי לכוון את התלמידים גם לחשיבה על הדברים החשובים שאינם דווקא מוחשיים או חומריים).
3. בבית השני מתאר המשורר את הארץ ואת שדותיה.
לאור הדברים העולים מהבית - מה מרגיש המשורר כאשר הוא כותב שורות אלו לארצו ולעמק? כתבו שלוש מילות רגש מתאימות (למורה: התפעלות, התרגשות, שמחה, גאווה, סיפוק, אהבה).
- האם קרה לכם שטיילתם במקום מסוים, וחשתם תחושות דומות? שתפו. היכן זה קרה? עם מי הייתם? מה הרגשתם כלפי הנוף בו חזיתם?
4. בבית האחרון קורה דבר מה פתאום בעמק. קראו שוב את הבית האחרון וענו יחד:
- מה קרה בעמק? מדוע מתרחש: "אופל בהר הגלבוע", ו"קול זעקה עף גבוה"?
- באילו צבעים הייתם משתמשים על מנת לצייר בית זה?
- כיצד אתם מרגישים בעת קריאת שורות אלו? ( למורה: פחד, דאגה, חוסר ודאות, הפתעה, עצב, כעס, אכזבה).
- כיצד שייך או קשור בית זה לבתים הקודמים לו, המתארים רוגע ושקט של מנוחה? מדוע זה קורה?
פעילות מסכמת בקבוצות ובמליאה:
- כיצד הרגשתם במהלך קריאת שיר זה?
- מה אהבתם בשיר ומה לא אהבתם בו?
- מה הייתם רוצים לשאול או לבקש ממחבר השיר?
- הציעו שם נוסף או אחר, לשיר זה. מדוע בחרתם דווקא בשם זה?
פעילות בקבוצה או בזוגות:
כתבו יחד בית נוסף ואחרון לשיר, בו חוזרת השלווה, ותחושת הרוגע והשמחה שוררת מחדש בעמק.
צרפו לבית האחרון ציור של העמק, השתמשו בצבעים מרגיעים ונעימים.
(למורה: צבעים מרגיעים הינם צבעים בהירים: ירוק בהיר, תכלת, ורוד, צהבהב, לבן, סגלגל, אפרפר).
שתפו במליאה בבית האחרון שחיברתם לשיר, ובציור שצירפתם לבית.
הציעו לתלמידים ליצור תערוכה משותפת של ציורי העמק.