הצעות לשיח רגשי, עיבוד והפעלה
שיר זה מזמן שיח אודות תחושת המחויבות העמוקה לדבוק בארץ, ועל האהבה, הגדלה ומתעצמת מדי יום, למדינתנו, למרות מכאוב וצער הכרוכים לעיתים בחיים בה
עיון בשיר
ספרו לתלמידים שאהוד מנור כתב שיר זה בעיצומו של משבר קשה מאוד בתולדות מדינת ישראל, לאחר מלחמת יום הכיפורים, שבה נפלו או נפצעו רבים מחבריו ומבני דורו. הוא כתב את השיר כמה שנים לאחר שאחיו הצעיר יהודה נפל במלחמת ההתשה. באמצעות שיר זה רצה אהוד מנור להעביר מסר ברור מאוד לעם היושב בארץ ישראל.
1. ללכת שבי אחריך
מקור הביטוי מהתנ"ך ומשמעותו הפשוטה היא ליפול בשבי. ובהשאלה: להיות כרוך אחרי מישהו/מישהי כשבוי (ויקיפדיה).
- שאלו את התלמידים מה מתעורר בהם (מחשבות, תחושות, רגשות) נוכח שמו של השיר?
2. להיוולד כל בוקר מחדש
עם כל מילת פרידה למות מעט
ולהביא אל העולם עוד בן ובת
אל ארץ של חלב מרור ודבש.
בבית הראשון ובשיר כולו מבטא אהוד מנור רגשות של אהבה ודבקות בארץ, כמו גם רגשות כאב וצער, השזורים אלו באלו. הנחו את התלמידים:
- קראו את השיר כולו והדגישו במחברותיכם בצבע ורוד את השורות, הביטויים והמילים המביעות בעיניכם אהבה ואופטימיות (אופטימיות - אמונה שיהיה טוב. הדגשת הצד החיובי שבכל דבר). בצבע אפור הדגישו את השורות המביעות בעיניכם כאב וצער.
- איזו תמונה מתקבלת?
- מה אפשר ללמוד מהתמונה שהתקבלה על הקשר שלנו לארצנו?
- אלו מהביטויים שמצאתם הם המדברים אל ליבכם ביותר? מה אהבתם בהם?
- מה לדעתכם אנו משיגים מכך שאנו לא מיפים את המציאות, אלא מצביעים על הקשיים והכאב ונותנים להם פשר ומשמעות?
האם מוכר לכם קשר לאדם/מקום/בעל חיים אשר שזורים בו גם רגשות אהבה וגם רגשות כאב? כתבו במחברותיכם על קשר זה ופרטו:
- מה אתם אוהבים באדם/במקום?
- מה כואב/קשה/מאכזב בקשר?
- האם המקומות הכואבים מפחיתים מהאהבה או דווקא מעצימים אותה?
- האם פשוט וקל לנו להצביע על המקומות הכואבים?
- מה בכל זאת אנחנו מרוויחים כאשר אנו רואים גם את "החלב והדבש" וגם את "המרור"?
3. להגשים חלום מבטן, מדורות
שאלו את התלמידים מה לדעתם נותן את הכוח להתמודד עם הקשיים והכאב, ולחזור ולהתאהב בארץ שוב ושוב.
(למורה: המשורר אומר כי המחויבות לשאת את חלום הדורות של העם היהודי, והעובדה שאנו הדור שזכה להגשים את החלום לחזור לארצנו, מחזקות את ההתמודדות).
4. לשאול באביבייך נחמה
- כיצד האביב בארץ יכול לנחם אותנו? (גם כאן אפשר להשוות ל"חשכת הגלות").
- מה מחזק ומנחם אתכם בשעות קשות?
- האם אתם מזדהים עם מקורות הכוח והנחמה המוצעים בשיר?
5. עם ערב הד קולנו יעלה
מבוקר יום אלינו הוא יבוא
ופדיוננו יראה עד בוא ערב
מתי סוכת שלומך עלינו תיגלה.
- מה נוטע בנו את האמונה והאופטימיות שיהיו ימים יותר טובים בארצנו בעתיד? לאלו ימים טובים אנו מתפללים?
- מה אתם מאחלים למדינתנו?
דיון והפעלה בקבוצות
- דונו בקבוצה:
- מהו המסר הרגשי המרכזי העולה משיר זה?
- מהו הביטוי/שורה/היגד המבטא בצורה הטובה ביותר את המסר הרגשי שבחרתם?
- האם הוא מתאים גם לימינו אנו? נמקו.
- עצבו ביחד סטיקר למכונית ובו הביטוי הרגשי שבחרתם. קשטו אותו בצורה מתאימה.
- הציגו את יצירותיכם בפני חבריכם לכיתה.