הצעות לשיח רגשי, עיבוד והפעלה
בפיוט מתאר המשורר את קיבוץ הגלויות מכל ארצות הפזורה לארץ ישראל
לצעירים:
1. "נעים מאד"
- בקשו מהתלמידים לטייל בכיתה לקול צלילי מוזיקה ותוך כדי מפגש ביניהם לברך לשלום את אלה שפגשו בדרכם.
- בהישמע סימן מוסכם (מחיאת כף או הפסקת המוזיקה) בקשו מהם לעצור וללחוץ יד לחבר או לחברה.
- השמיעו מוזיקה ובקשו שבעת הפסקתה יתחברו התלמידים בזוגות וישוחחו בקצרה.
- לאחר מספר דקות בקשו מהזוגות להיפרד ושוב לטייל עד שיפגשו חבר נוסף.
(למורה: בכל מפגש בקשו לדבר על נושא אחר כגון תעסוקה בשעות הפנאי, טיול מוצלח שהשתתפו בו, סיפור שאוהבים, מזון שאהבו או שלא..., משחק מועדף ועוד.)
פעילות מסכמת בקבוצה ובמליאה
- בקשו מהתלמידים לשבת במעגל ולשתף בלמידה שהייתה להם בפעילות זו. שאלו:
- במה הייתה שונה פעילות זו מפעילויות אחרות?
- מה למדתם על עצמכם בפעילות?
- תארו את ההרגשה בעת המפגש בו הכרתם משהו חדש אותו לא ידעתם קודם, אודות חבר לכיתה.
2. "אני במקום חדש"
- הביאו לכיתה שתי בובות (בן ובת, רוני ורינה) ספרו לתלמידים שלכיתה הגיעו שני חברים חדשים ושאלו: מה הייתם רוצים לדעת על רוני ורינה?
- ענו לתלמידים על השאלות שיציגו ובנו יחד עמם סיפור על החברים החדשים.
- בהמשך, ספרו שאתמול רוני ורינה, החברים החדשים, היו במקום אחר המוכר להם. הם חשבו מחשבות, היו להם תחושות שונות.
- שאלו: "אילו תחושות אתם חושבים שמתעוררות בחברים החדשים?"
- הזמינו את התלמידים להציע לבובות רעיונות - כיצד לתאר את החיים החדשים שלהם.
לסיכום
- מתי אתם מרגישים חידוש?
- מה יכול לסייע לכם במקום חדש?
- מי יכול לסייע לכם להשתלב במקום חדש?
לבוגרים:
1. "מתחברים לשורשים"
בקשו מהתלמידים להביא תמונות שלהם ושל בני משפחתם המצומצמת והמורחבת.
מתוך מאגר התמונות, בנו עם התלמידים קולאז’ המציג אותם בתוך משפחתם.
לחלופין, בקשו מהתלמידים לצייר תמונה משפחתית שלהם ושל בני משפחתם.
פעילות בזוגות:
בקשו מהתלמידים לבחור אחד או יותר מבני משפחתם ולספר על תכונות אופי אליהם הם מתחברים בדמות זו. מה אתם אוהבים בה? מה מחבר אותה אליכם?
שאלו:
- מה הדמות מהווה עבורכם?
- איזו תכונה תרצו לאמץ?
- מה תוכלו לעשות לשם כך?
2. "סיפור זיקה"
שלב א': הביאו לכתה סיפור מקרה כתוב בנושא עלייה לארץ, אירוע אקטואלי בנושא זה, או בקשו מאחד התלמידים שישתף בחוויית עליה לארץ במשפחתו.
שלב ב': בקשו מהתלמידים לכתוב שני נושאים מרכזיים שהסיפור עורר בהם ע"ג כרטיסיות.
שלב ג' (במליאה): הניחו במרכז המעגל את הכרטיסיות והתבוננו בהם. בחנו את הנושאים שכתבתם.
שאלו:
- במה הסיפור עוסק?
- אילו אסוציאציות מעורר בכם הסיפור?
- לאילו התנסויות או מקומות בחיים שלכם מתחבר האירוע?
- אילו שאלות עולות בכם בעקבות הסיפור?
- מה אתם יודעים על הדמויות בסיפור?
- אילו עצות הייתם נותנים לדמויות בסיפור?
- מה תזכרו מהשיעור, מהשיחה, מהסיפור?
לסיכום
- על פי השיח שהתנהל מה למדתם על תופעת העלייה לארץ?
- מה ריגש אתכם במיוחד?
- מה אתם לומדים מהמאמצים הגדולים שהשקיעו אנשים מארצות שונות כדי להגיע לארץ ישראל?