דילוג לתוכן

שיר של יום - ירושלים

חזרה

הצעות לשיח רגשי, עיבוד והפעלה

השיר מזמן שיח אודות מקומו של הדמיון, וכוחה של ההשראה בעיצוב מציאות חיינו

השיר נקרא "אגדת שלום שבזי" והוא מבוסס על אגדה בה מסופר כי בכל ערב שבת נישא ר' שלום שבזי מתימן לירושלים בכח הדמיון ועל כנפי הרוח, וביום ראשון חזר שוב לתימן.
שהייתו הדמיונית של ר' שלום שבזי בירושלים נתנה לו השראה לכל ימות השבוע.

 

לדיון ולשיח כיתתי

1. "כמו בכל שבת הוא טס על פני הרוח"-
אילו בתים בשיר מתארים את מציאות חייו של ר' שלום שבזי ואילו בתים מתארים את מסעו הדמיוני ואת השפעתו על חייו? האם יש בתים בהם מופיעים המציאות והדמיון יחדיו...?
בית א'- _____________________
פזמון- _____________________
בית ב'- _____________________
בית ג'- _____________________
בית ד'- _____________________

  • איזו השפעה יש לדמיון על מארג חייו של ר' שלום שבזי?
  • האם תוכלו לדמיין את חייו ללא הדמיון?
  • מה התאפשר לו בזכות הדמיון?

2. קרא את הדברים הבאים אודות הדמיון:
        ללא דמיון אין קיום למציאות. (פרנץ ורפל).
        אלמלא כח הדמיון אין העולם מתקיים. (ש"י עגנון).

  • האם אתם מזדהים עם דבריהם?
  • כיצד תורם הדמיון למציאות?
  • איזה תפקיד יש לדמיון בחיים שלכם?
  • האם תמיד קל לך להפריד בין דמיון למציאות?
  • האם חוויתם רגעים בהם הדמיון הפך למציאות?
  • ספרו על חוויה אישית הקשורה בדמיון ומציאות.

3.השראה: "באישוניו יש אור, זה אור ירושלים, אשר דבק בכל הבא בשערה".
ר' שלום שבזי קיבל את השראתו מירושלים.

  • מה בירושלים נתן לשלום שבזי את ההשראה?
  • כיצד באה לידי ביטוי השראה זו במשך ימות השבוע?
  • האם גם אתם חשים תחושה מיוחדת בביקורכם בירושלים? תארו את החוויה, ספרו על המקומות בהם אתם חשים השראה מיוחדת, והדגישו את הצבעים, הריחות והקולות הנלווים לה.
  • מהם מקורות ההשראה שלכם?
  • האם לעתים אתם חשים שיש חסמים להשראה?
  • כיצד אתם מעודדים את ההשראה שלך? או – האם אתם זקוקים למקורות לעידוד ההשראה?
  • תארו את ההשראה שלכם בצורה מטאפורית:
    - ההשראה שלי היא כמו...
    - כשאני זוכה להשראה אני מרגיש כמו...

 

הפעלות

1. על כנפי הדמיון
חומרים דרושים:
בועות סבון לכל ילדי הכתה.

  • הנחו את התלמידים, כל תלמיד בתורו, להפריח בועות סבון ובתוך כך לספר על דמיון אותו הוא בוחר לשתף, (המורה ישים לב לתלמידים אשר אינם מסוגלים לדמיין ויקיים איתם עבודה אישית על הדמיון).
  • בקשו מהחברים לכתה לשבח את התלמיד על השיתוף ולהציג לו שאלות הנוגעות לדמיון שהציג. לדוגמא: ספר לנו יותר... איך זה נראה... מה בדיוק אתה רואה? האם זה משתנה מפעם לפעם? איך זה מרגיש?
  • שאלו את התלמידים מהו היתרון של הדמיון? במה סייעו לדמיון בועות הסבון? האם הדמיון שינה את המציאות? כיצד הרגשתם כאשר חזרתם למציאות?
  • קיימו דיון מסכם במליאה על תפקידו של הדמיון בחיינו.

2. ר' שלום שבזי כמקור להשראה:
חומרים דרושים:
חומרי יצירה, דבק, מספריים.

  • השיר בנוי מתמונות המתארות את חייו ומעשיו של ר' שלום שבזי. הנחו את התלמידים. לבחור תמונה אחת מהשיר, אליה הם מתחברים ומהם הם שואבים השראה.
  • בקשו מכל תלמיד ליצור ולעצב את התמונה שבחר באמצעות ציור ובהדבקה.
  • בקשו מהתלמידים להניח את יצירותיהם במרכז הכתה על הרצפה.
  • חלקו עם התלמידים את היצירות לפי התמונות השונות.
  • בקשו מהתלמידים לשבת בקבוצות סביב ריכוזי היצירות וקיימו שיתוף ודיון בשאלות כגון: מדוע בחרנו דווקא תכונה/מעשה זה של ר' שלום שבזי? מה מצא חן בעיננו במיוחד? באיזה אופן מהווה המעשה/התכונה השראה עבורנו? מה אנו יכולים לקחת לעצמנו?

3. כתיבה יוצרת
בקשו מהתלמידים לכתוב קטע קצר שכותרתו-

  • דיאלוג/מפגש בין מציאות לדמיון.
  • ההשראה שלי ואני.
  • בדמיוני...
  • דמיון בורא מציאות.
  • מכתב לדמות/מקום וכד' המהווה עבורי מקור השראה.

זרקור על תרבות יהודית ישראלית

חלופות לפעילויות על פי קבוצות ושיח כיתתי

 

רבי שלום בן יוסף שבזי נחשב לגדול משוררי יהדות תימן, חי במאה ה-17 ונודע בכינוי הכבוד "אבא מורי שלם שבזי". השיר שלפנינו מבוסס על אגדה פלאית לפיה, רבי שלום שבזי עובד במהלך השבוע בעירו, ובכל ערב שבת הוא, "טָס עַל כְּנַף הָרוּחַ", ובא לארץ ישראל לערוך בה את השבת, ואחרי מוצאי השבת שב אל ארצו.

הפתגם המלווה שיר זה הוא, "אֱהֹב אֶת הַמְּלָאכָה, וּשְֹנָא אֶת הָרַבָּנוּת." (משנה, מסכת אבות, א, י). הפתגם מבטא הערכה רבה לעיסוק במלאכת כפיים, לעבודה ורתיעה מתפקידי כבוד ושררה של מנהיגים או בעלי תפקידים. בשיר מתוארים פועלו ועשייתו של רבי שלום שבזי ,"אוֹרֵג הוּא וְטוֹוֶה, גּוֹזֵר בְּמִסְפָּרַיִם", ומצוטט פתגם החכמים המעיד עליו שהוא, " אוֹהֵב אֶת הַמְּלָאכָה – וְשׂוֹנֵא רַבָּנוּת".

 

מגוון פעילות לפי קבוצות גיל

כיתות א-ב
נקרא עם התלמידים את הבית הראשון

  • התלמידים יציינו מה הם עושים במהלך השבוע.
  • התלמידים יכתבו בית נוסף לשיר, בו הם מציינים מה הם עושים במהלך השבוע.
  • התלמידים יכתבו בית לשיר, בו הם מציינים מה הם עושים במהלך השבת.

יצירה
נחלק לתלמידים עיגול ונקרא לו "עוגה" ובו חלוקה ל- 7 ימי השבוע.
התלמידים יכתבו את שם היום על פרוסת העוגה ויאיירו את אשר הם עושים במהלך יום זה.

במליאה- התלמידים יציגו את עבודותיהם ויסבירו מה המשמעות של ימי השבוע ומה משמעותה של השבת מבחינתם.
לאחר הדיון, נחזור למילות השיר ונחדד כיצד השבוע והשבת עוברים על רבי שלום שבאזי.
נשאל ונברר מי היה בירושלים? מה הוא יכול לספר לנו על עיר זאת, ומהי העיר ירושלים לעם היהודי ( בירת ישראל, עיר אליה שנים התגעגענו).

כיתות ג-ד
1. רשמו את המילים: "מנהיג", "מנהיגה", על הלוח.

  • מה פירוש המילה "מנהיגות" ומה משמעותה, (יכולת של אדם להוביל אנשים אחריו אל עבר מטרה משותפת)?
  • איזה מנהיגים התלמידים מכירים? מה מאפיין כל דמות?

2. "אֱהֹב אֶת הַמְּלָאכָה, וּשְֹנָא אֶת הָרַבָּנוּת", (שנא את הרבנות- שנא את האדנות והשררה , וכמנהיג התרחק ככל שתוכל מלנהוג שררה בציבור)

  • מה המשמעות של הפתגם המלווה את השיר ומופיע בו?

3. מהו מנהיג? איזה סוגים של מנהיגות התלמידים מכירים? (מנהיג הוא אדם שנבחר או התמנה להוביל קבוצה מסוימת למטרה מסוימת לטובת הציבור או הקבוצה, מורים מנהיגים את תלמידי כיתתם, מנהלת בית ספר מנהיגה את מורי בית הספר ותלמידיו. מפקד בצבא מנהיג את חייליו, ראש עיר מנהיג את תושבי עירו, ראש ממשלה מנהיג את תושבי המדינה וכ"ו.)

  • למידה בחברותא:
    • התלמידים יצרו  שמש אסוציאציות למושג "מנהיגות" ויציינו לפחות עשרה מושגים הקשורים למושג מנהיגות.
    • התלמידים יציינו בעזרת קוים את ההקשרים שבין המושגים ויכתבו לצידם את ההקשר.
  • הצגת התוצרים במליאה
    • אילו תכונות ומושגים נכתבו בהקשר של מנהיגות ומדוע?
    • האם יש מנהיגות חיובית ומנהיגות שלילית? וניתן דוגמאות

4. האזינו לשיר המתאר את אותה אגדה בה רבי שלום שבזי ," טָס עַל כְּנַף הָרוּחַ "  לירושלים

  • התלמידים יבררו היכן מופיע המשפט,  "אוֹהֵב אֶת הַמְּלָאכָה – וְשׂוֹנֵא רַבָּנוּת" ובאיזה הקשר?
  • מה אומר משפט זה על רבי שלום שבזי?

כיתות ה-ו

1. ע"פ מילות השיר

  • מיהו רבי שלום שבזי? (במה הוא עוסק מהו סדר יומו ואורחות חייו, מה הם חלומותיו ועוד).
  • כיצד מובחנת השבת משאר ימי השבוע בשיר (בשבת כביכול מתנתק רבי שלום מהיום יום ומעמל השבוע, ואז בדמיונו, הוא מגיע לירושלים)?

2. בררו עם התלמידים

  • מה היא השבת לגביהם, (מנוחה, זמן רגוע, זמן של מחשבות, טיולים, תפילות אחר)?
  • האם גם להם מאפשרת השבת מחשבות חלומות או שאיפות שבמהלך השבוע הם לא מתפנים אליהם. (התלמידים שיתנדבו יציגו דבריהם במליאה)

3. ספרו לתלמידים על דמותו של רבי שלום שבזי

  • מהי ירושלים בשבילו? (מקום של געגועים, מקום של מקומות קדושים, מקום של השראה וחיזוק).

4. מהי ירושלים עבור התלמידים? האם היו בירושלים? האם ביקרו במקום או אתר משמעותי מבחינתם בירושלים וכו'?

למידה בחברותא
חלקו את הבית הראשון של השיר לתלמידים:

  • כל זוג תלמידים ישאל שתי שאלות אותן הוא מבקש לברר מהטקסט.
  • התלמידים יחליפו השאלות בניהם וינסו לענות על שאלות חבריהם.

במליאה נבחן אלו שאלות עלו, ונדגיש את היותו של רבי שלום שבזי אדם השונא את הכבוד והשררה.

 


לסיכום

  • בחנו את המושג מנהיגות.
  • הבחנו בין מנהיגות חיובית למנהיגות שלילית.
  • הכרנו את דמותו של  רבי שלום שבזי, גדול משוררי יהדות תימן ומנהיג הקהילה. 

  

סימנייה