דילוג לתוכן
שיר של יום - ואהבת לרעך כמוך
זרקור מוזיקלי
- כיצד המוזיקה "מציירת" את המילה "נצור" – (המנגינה עולה במעין קריאה). מה המשמעות של העלייה?
- התלמידים ידונו בנאמר בשיר ובאווירה שהמוזיקה יוצרת.
- החלק הראשון בשיר משופע בסימני שאלה. כיצד באים לידי ביטוי סימני השאלה בלחן? האם מגיעים לטוניקה, ואם כן מתי?
- התלמידים ינסו לאפיין כל אחד מחלקי השיר (בית ופזמון). התייחסו למנעד, למוטיבים חוזרים, לארטיקולציה, למעקובות (סקוונצות) וכו'.
- התלמידים ידגישו את הצלילים הגבוהים יותר במוסיקה כשנאמר בציווי: "נצור לשונך מרע ושפתיך מדבר מרמה".
- התלמידים יתייחסו למוטיב "האנחה היהודית" - סקונדה קטנה בירידה החוזרת על עצמה פעמים אחדות בחלק השני של השיר.
- התלמידים יבדקו שירים נוספים שבהם מופיע מוטיב זה וייתנו דוגמאות.
- התלמידים יתנסו בקריאת השיר בקול, פעם אחת בהגייה רגילה ופעם אחת בהגייה אשכנזית.
- שיר זה נכתב בהגייה אשכנזית. האם הדבר ניכר במשקל שלו ובאופן שבו הוא הולחן?