דילוג לתוכן

המדריך ליצואן אנרגיה וקלינטק

חזרה

ברזיל | ה- Hub של אמריקה הלטינית

עם שפע משאבי טבע, לא פלא שברזיל היא השוק הגדול ביותר של אנרגיה מתחדשת באמריקה הלטינית. טלי סגל, הנציגה הכלכלית של משרד הכלכלה והתעשייה בריו דה ז'נרו, ממליצה לחברות ישראליות עם פתרונות טכנולוגיים לנצל את ההזדמנות

ברזיל היא מדינה עתירת משאבי טבע: יש בה מים, יש לה יערות גשם, רוח, המון שמש - ואפילו נפט. למעשה, לברזיל יש את היכולת לייצר אנרגיה לא רק לעצמה, אלא גם למדינות שסביבה. אבל ברזיל היא גם מדינה גדולה מאוד עם 207 מיליון תושבים המפוזרים על פני 8.3 מיליון קילומטרים רבועים, ואלה מחולקים לקטעים טופוגרפיים שונים מאוד אחד מהשני. ההבדלים האלה משפיעים על אורח החיים של התושבים, על פערי המעמדות ועל הפוליטיקה המקומית. 

הפוליטיקה של ברזיל עברה תהפוכות רבות ובשנים האחרונות הייתה לכך השפעה גדולה על הכלכלה השמינית בעולם. דווקא בעידן שצריך היה להיות תור הזהב שלה - במהלכו אירחה את האולימפיאדה ואת המונדיאל - ברזיל עברה משבר. בשלטון התגלו שחיתויות שהביאו למפלתן של חברות ציבוריות שהובילו את המשק, לחילופי שלטון ולחוסר יציבות כללית. המצב הזה הבריח משקיעים, הגדיל את האינפלציה ויצר אבטלה באחוזים דו-ספרתיים. 

אך נראה כי כל זה מאחורינו וכמו במשברים קודמים, גם הפעם הצליחה ברזיל להתאושש. 2017 הציגה עלייה יפה בנתוני היבוא והיצוא של המדינה, גילויי השחיתות הביאו רגולציות חדשות ומכך מגיעות ההזדמנויות, גם ואולי במיוחד לשוק ולטכנולוגיות הישראליות.

כלכלה שמעודדת אנרגיה נקייה

ברזיל היא השוק הגדול ביותר באמריקה הלטינית לאנרגיה מתחדשת. למרות כל התהפוכות בשנים האחרונות, שמרה ברזיל על מיקומה כ-Hub לנושא האנרגיה, המשיכה לפתח את שוק על היבטיו השונים ולהוות תחרות ומקור למשיכת משקיעים בתחום.

כבר בשנת 2009 ראתה ממשלת ברזיל את הפוטנציאל הלא-מנוצל של משאבי האנרגיה השונים במדינה. התלות המרכזית הייתה באנרגיות ההידרואלקטריות - כ-70% מהפקת החשמל, נפט ודלק אורגני (BioFuels). על מנת ליצור גיוון ולמגר מעט את התלות העבירה ממשלת ברזיל חוק הנותן תמריצים בצורה של הקלות מס לייצור ופיתוח של אנרגיות חלופיות (REINFA). התוכנית הזו הביאה לפיתוח של חלופות שונות של אנרגיה נקייה במדינה והכניסה שחקנים נוספים לתחרות ייצור האנרגיה. 

התלות של ברזיל באנרגיות הידרואלקטריות באה לידי ביטוי באופן חד וברור בשנת 2015 עם בצורת קשה שפגעה באחד ממקורות האנרגיה החשובים שלה: מים. גם זה הביא את הממשלה יחד עם המשרד לאנרגיה ומכרות לעודד פיתוח של טכנולוגיות באמצעות תוכניות שבהן משקיעה המדינה מאות מיליארדי דולרים. בנוסף, פתחה המדינה מכרזים שונים לאספקת אנרגיה ויצרה תחרות אשר השפיעה בעיקר על הצרכן הסופי בברזיל.

במקביל המשיכו השינויים גם בתחום הרגולציה, כל זאת בעידוד הממשל, ויחד הם הביאו לשינוי ניכר במפה האנרגטית של ברזיל בעשור האחרון. ברזיל עדיין ידועה כמובילה עולמית בייצור של דלק אורגני (BioFuels), שלישית בעולם בייצור ביו-דיזל (Biodiesel) ויצרנית גדולה של אנרגיה הידרואלקטרית. כיום היא ידועה גם כמדינה עם שוק לאנרגיה סולארית שמתפתח במהירות מרשימה ומושך אליו משקיעים בינלאומיים מהעולם כולו, בנקים בינלאומיים, חברות אנרגיה, ספקים ויצרנים שונים. גודל השוק בברזיל ממצב אותה לא רק כמובילה באמריקה הלטינית אלא כמי שיש לה את הפוטנציאל להיות נקודת המוקד בתחום האנרגיה המתחדשת והמפיקה המרכזית למדינות השכנות. 

איך ישראלים משתלבים בתמונה?

ברזיל אומנם משקיעה ומתפתחת מאוד בתחום, אך עדיין הטכנולוגיות שיש לישראל להציע רלוונטיות מאוד לשוק. יותר מכך, הן מתאימות לתחרות על החדשנות שיש בין הספקים השונים. 

השוק הישראלי מציע טכנולוגיות שיכולות להיות חלק מכל שרשרת האספקה ויכולות להתאים לכמה תחומים גם יחד. העובדה שהשוק הברזילאי מגוון מבחינת סוגי האנרגיה שהוא מפיק פותחת דלתות לחברות ממגוון תחומים כמו מים, סולר, אחסון אנרגיה, התייעלות אנרגטית ואחרים.

טכנולוגיות ישראליות שמגיעות לברזיל יכולות גם ליהנות מהיתרון של הסכם המרקוסור. ישראל היא המדינה היחידה מחוץ לאמריקה הלטינית שמחזיקה בהסכם סחר חופשי עם מדינות המרקוסור (ברזיל, ארגנטינה, אורוגוואי ופרגוואי). המשמעות היא שמוצרים או טכנולוגיות ישראליים שהם חלק בהסכם נהנים מתעריף מופחת של מיסי ייבוא עד ל-0%, כך שבתחרות מול מוצרים אחרים המגיעים מחוץ ליבשת יש לישראל יתרון משמעותי במחיר. חברות ישראליות שמעוניינות מוזמנות לפנות לנציגות הכלכלית בריו דה ז'נרו על מנת לדעת אם המוצר שלהן נהנה מההטבה. 

שמה של ישראל הולך לפניה. אנו ידועים כמדינה טכנולוגית שמובילה בתחום המים ובהפקת אנרגיה סולארית. אנו בנציגות בריו מקבלים לעתים פניות מחברות או ארגונים ששואלים לגבי פתרונות טכנולוגיים כאלה ואחרים - ובהתאם לצורך אנחנו מאתרים את החברות עם הפתרונות הרלוונטיים ועורכים היכרות.

הנציגות מחפשת שידוכים

צוות הנציגות הכלכלית בריו דה ז׳נרו

הנציגות מפתחת קשרים עם חברות מקומיות, גופים ממשלתיים ומוסדות אחרים בתחום האנרגיה שיכולים להיות פוטנציאל לשיתוף פעולה טכנולוגי, מחקרי או עסקי. יצירת הקשרים ופיתוחם על ידי צוות הנציגות נועדו לאתר צרכים מקומיים שיקדמו טכנולוגיות ישראליות ויסייע ביצירת הקשר הראשוני כשחברה ישראלית זקוקה לו.

הנציגות משתתפת באירועים המעדכנים על שינויים רגולטורים, פרויקטים מוסדיים ואחרים על מנת לאתר הזדמנויות שונות לשיתופי פעולה בין במדינות. בנוסף אנו עובדים באופן קבוע עם תוכנת ERM – מערכת ניהול ובקרה של פניות יצואנים ישראלים לנציגות הכלכלית בריו. המערכת מאפשרת לכל חברה המעוניינת ללמוד על הפוטנציאל שלה בשוק או להכיר שותפים/מפיצים לפנות לנציגות באופן ישיר ולקבל את השירות בהתאם לצרכיה. 

בחודש מאי 2018 ארגנה הנציגות ביקור בישראל של מנהל החדשנות של ארגון EMBRAPII הברזילאי, האחראי לתחום האנרגיה. בביקור נפגש המנהל עם חברות ישראליות בתחום הסולר, המים והחקלאות על מנת לבחון טכנולוגיות שניתן להטמיע בברזיל.

הנציגות מתאמת משלחת לתערוכת InterSolar שתתקיים במינכן בחודש יוני 2018.במהלך התערוכה ייערכו פגישות בין גופים ברזילאים המגיעים לתערוכה לבין החברות הישראליות המשתתפות בביתן הלאומי. 

בחודש אוקטובר 2018 תתארגן משלחת יוצאת לישראל לכנס Fuel Choices and Smart Mobility Summit ותתאם פגישות בין הגופים הברזילאים לחברות ישראליות על פי הצורך והפתרונות הנדרשים על ידי הגופים המבקרים.

בואואבל עם סבלנות

ברזיל מדינה מגוונת, מעניינת ומלאה הזדמנויות עסקיות. צריך להגיע אליה עם המון סבלנות וידיעה שהדברים יכולים לקחת זמן, שהשפה יכולה להקשות על תהליכים ושיש חשיבות לשותפות מקומית. צוות הנציגות הכלכלית בריו ישמח לסייע לכל חברה ישראלית שמעוניינת בברזיל. 

דברים שכדאי לדעת: 

  • השפה הרשמית בברזיל היא פורטוגזית. לא כל הברזילאים מדברים אנגלית או ירגישו בנוח לנהל שיחה עסקית בשפה זו, רצוי לצרף לפגישה גורם ברזילאי או מתרגם שיוכל להעביר את המסרים בצורה הטובה ביותר ולגרום לשני הצדדים להרגיש יותר בנוח.
  • רצוי שחומרים ומידע כתוב על המוצר או הטכנולוגיה יהיו בפורטוגזית. אם אין אפשרות, העדיפות היא לאנגלית ואילו ספרדית פחות רצויה.
  • כאשר רוצים לפנות למישהו בברזיל רצוי לקיים שיחת טלפון ורק לאחר מכן לשלוח מייל. ייתכן כי הנמענים שלכם לא יתנו מענה למייל ממישהו שלא הכירו קודם.
  • משא ומתן יעשה דרך קשר אישי ויצירת אמון ועל כן יהיה איטי יחסית ולא ייצר תוצאות מיידיות. התכתבות דרך מיילים ויצירת קשר טלפוני הן הדרך הטובה לעשות זאת - אך נדיר כי עסקה תיסגר באופן זה. אם יש התקדמות במשא ומתן רצוי יהיה להגיע לברזיל על מנת לסגור או לקדם את העסקה.
  • מימד הזמן בברזיל הוא גמיש יותר מבישראל. פגישות שנקבעו סביר כי יתחילו מאוחר ממה שנקבע או יתארכו מעבר למה שתואם. חשוב להגיע בזמן לפגישה - אך להגיע עם סבלנות, לשמור על איפוק ולא להיראות מתוסכלים מהקצב של הדברים.
  • הקשר האישי חשוב מאוד בברזיל ולכן יש צורך בנציגות מקומית. חברה, נציג, אינטגרטור או מפיץ מקומי יכולים להיות פקטור חשוב להצלחת המוצר במדינה. גם נוכחות באירועים בתחום כמו תערוכות יכולה לסייע על מנת ליצור את הקשרים הנדרשים ולפתוח דלתות.
  • לברזילאים קצב משלהם וסדר עדיפויות מסוים, הם יענו למייל בזמן שלהם ועיכוב הוא לא בהכרח התעלמות. לא כדאי ללחוץ עליהם במטרה לקבל תשובה.
  • הברזילאים ישאלו על מחירים ולכן רצוי מאוד להיות מוכנים לתת הערכה כלשהי של העלויות הצפויות.

סימנייה