דילוג לתוכן

אוטומוטיב 2018

חזרה

ברזיל I תמריצים ליצרני כלי רכב וחלפים למכוניות

על אף היקפו של ענף הרכב בברזיל ותרומתו המשמעותית לכלכלת המדינה, ניצבים בפני ברזיל אתגרים רבים בתחומי כלי הרכב החשמליים והניידות החכמה. מהן תוכניות התמריצים והטבות המס המוצעות לחברות הזנק המעוניינות בשיתוף פעולה?


צחי רייך, הנציג הכלכלי של משרד הכלכלה והתעשייה בסאו-פאולו, ברזיל
ביאנקה חן, מנהלת פיתוח עסקי בנציגות הכלכלית בסאו פאולו

תעשיית המכוניות היא הענף הכלכלי העיקרי בברזיל. ענף זה מהווה 22% מהתל"ג התעשייתי, והוא מקביל ל-4% מהתל"ג הכללי. בברזיל פועל שוק המכוניות השביעי בגודלו בעולם, ובייצור מכוניות ברזיל נמצאת במקום התשיעי בעולם. למעשה, תעשיית המכוניות הברזילאית מייצרת כ-2.1 מיליון כלי רכב בשנה, ובשנת 2016 היא מכרה לשוק המקומי בלבד 1.8 מיליון כלי רכב.

ברזיל מהווה שחקנית משמעותית גם בכל הקשור ליצוא ויבוא של מכוניות וחלפים לרכב. נתוני ההכנסות העדכניים לשנת 2016 מציגים את התמונה הבאה: 17.9 מיליארד דולר ביצוא (הענף בכללותו, 488 אלף מכוניות) ו-17.8 מיליארד דולר ליבוא מכוניות וחלפים לרכב. ברזיל מייבאת חלקים למכוניות בעיקר מארצות הברית (11.8%), גרמניה (11.6%), סין (9.4%), יפן (8.9%) ודרום קוריאה (8.7%). שוק הרכב הברזילאי מייצא כלי רכב ליותר מ-30 מדינות בעולם, ביניהן ארגנטינה, פרגואי, אורוגואי, פרו ומקסיקו, בעוד שמרבית חלקי החילוף מיוצאים לשווקים בארגנטינה, מקסיקו, ארצות הברית, גרמניה והולנד.

תמונת מצב 

שוק הרכב המפותח בברזיל כולל 31 יצרנים, ביניהם היצרנים הגדולים בעולם, העוסקים בקטגוריות מגוונות בשוק - כלי רכב מסחריים קלים, אוטובוסים, משאיות ומיכון חקלאי. נוסף על כך, יש בברזיל 616 חברות לחלפים למכוניות, 5,592 סוכני רכב, 109 אלף מפעלים לייצור מיכון חקלאי ומיכון לבניית כבישים ו-67 מפעלי ייצור תעשייתיים ב-11 מדינות-מחוז וב-54 ערים. מפעלים אלה הם בעלי כושר ייצור של 5.05 מיליון כלי רכב. ברזיל מהווה גם במה עולמית לפיתוח ולייצור של כלי רכב קומפקטיים רגילים ושל מותגי יוקרה. 

תתי-הענפים העיקריים בשוק הרכב הברזילאי הם חלפים לכלי רכב ומפעלים לייצור מכוניות. יצרני ציוד מקורי (OEM) וחלקי החילוף לכלי הרכב הם השווקים העיקריים בתעשיית כלי הרכב בברזיל. בתחומים אלה מתקיימת פעילות משמעותית הכוללת גם הקמת מפעלים מקומיים של הספקים הגדולים בעולם. מבחינת ייצור המכוניות, מהפך ה-Industry 4.0, שעניינו החדרת טכנולוגיות המייעלות את תהליכי הייצור, מכניסות אוטומציה ובקרה ומשפרות את הייצור המסורתי, יגרום לשינוי דרמטי בתעשיית כלי הרכב, יתעל את התפעול ויציע הזדמנויות עסקיות חדשות.

התעשייה הברזילאית לחלפים לרכב מחולקת לשלוש קבוצות עיקריות: הראשונה - יצרני כלי רכב לאומיים וגלובליים. השנייה - חברות לאומיות ובינלאומיות גדולות המספקות מוצרים בעלי מורכבות טכנולוגית גבוהה ישירות ליצרני כלי הרכב. הקבוצה השלישית כוללת יצרנים מקומיים קטנים ובינוניים לחלפים למכוניות. יצרנים אלה מייצרים עבור השוק המשני פריטים בעלי מורכבות נמוכה ומספקים מוצרים בקנה מידה קטן יותר ליצרני כלי רכב מקומיים.

החברות הגדולות הפועלות בשוק הרכב הברזילאי הן פיאט, פורד, ג'נרל מוטורס (GM) ופולקסוואגן, שתרמו רבות לצמיחת השוק המקומי. תרומתן של חברות נוספות כדוגמת טויוטה, בוש וניסן אף הובילה לפיתוח פטנטים לכלי רכב חשמליים. החברות המובילות מבין היצרנים הקטנים הן: Marcopolo,  Caio (יצרני אוטובוסים) ו- Agrale(יצרנית כלי רכב חקלאיים). בין הספקים העיקריים, בנוסף ל-Continental Automotive, Bridgestone ו-Mahle, חשוב להזכיר גם את פנסוניק, שאמנם אינה עוסקת בענף כלי הרכב, אך ניסתה להפוך לשחקן חשוב בייצור סוללות ורכיבים למכוניות חשמליות.

בשנים האחרונות, חברות שונות בענף החלפים התרחבו והקימו מפעלים לייצור דגמי רכב חדשים. במרבית המקרים, פעילות זו התבצעה באמצעות שותפויות או רכישת חברות מקומיות. החברות שהתרחבו הגדילו את כוחן בשרשרת האספקה והפכו את יחסי ספק-לקוח המסורתיים לשותפויות אסטרטגיות לטווח הארוך. 

 

השקעות ממשלתיות ושינוי חקיקה

ההשקעה הממשלתית המשמעותית בתחום ענף הרכב מפורטת ב-"Rota 2030" - תוכנית תמריצים שתיושם בהדרגה ב-14 השנים הקרובות. תוכנית זו מציעה עד למיליארד וחצי ריאל ברזילאי (כ-360 מיליון דולר אמריקאי, נכון לסוף ספטמבר 2018) באשראי מס שנתי עבור יצרני כלי רכב וחלפים למכוניות הבוחרים לעשות עסקים בברזיל. אשראי זה מוצע לחברות המגיעות ליעד ההשקעה במו"פ ואף מובטחות להן הפחתות מס נוספות על עמידה ביעדי יעילות דלק עד 2020. Rota 2030 נועדה להחליף את תוכנית ההטבות Inovar-Auto, שפעלה בין השנים 2012 ל-2017, אך ספגה ביקורת בשל העדפה לא הוגנת של מוצרים מקומיים על פני מוצרי יבוא.

בשנת 2015 הממשלה הקטינה את מס היבוא על מכוניות חשמליות והיברידיות מ-35% לשיעור מירבי של 7%. מדינות-מחוז אחדות, כולל ריו דה-ז'נרו, סיארה, סאו פאולו וריו גראנדה דו סול, העניקו מס נמוך או פטור ממיסוי בגין יבוא כלי רכב ממונעים. בעקבות זאת, מכירות מכוניות חשמליות והיברידיות בברזיל גדלו ב-58.9% בשנת 2018.  

לברזיל יש מדיניות ארצית לניידות עירונית, הדורשת מכל הערים שבהן יותר מ-20,000 תושבים, לאמץ תכנון ניידות עירונית בתוכניות הפיתוח הגדולות שלהן, על מנת לקבל מימון. מדיניות זו מתייחסת ל-3,056 ערים בברזיל, והיא אף קובעת תמריצים לשימוש בסוגי דלק חלופיים.

המדיניות בנוגע לסוגי דלק אורגני - RenovaBio - מכוונת להגדיל את השימוש בברזיל בכל סוגי הדלק האורגניים, כולל אתנול, דיזל אורגני ומתאן אורגני, במטרה להבטיח את הגידול באנרגיה, לצמצם את פליטת הגזים בכלי הרכב, ובכך להעניק דחיפה לכל שרשרת ייצור הדלק מבלי להטיל מיסי פחמן על התושבים.

גופים ממשלתיים המקדמים את ענף הרכב בברזיל

APEX: הסוכנות הברזילאית למסחר ולקידום השקעות (Apex-Brasil) היא סוכנות ממשלתית האחראית לקידום הייצוא ולמשיכת משקיעים. APEX עובדת בשיתוף פעולה הדוק עם חברות בענף כלי הרכב המעוניינות לבסס את עסקיהן עם חברות זרות.

ABDI: הסוכנות הברזילאית לפיתוח התעשייה היא ארגון ללא מטרות רווח, המקבל משאבים מהממשלה לפעולות בעלות עניין ציבורי.

 

סוגי דלק חלופיים 

ברזיל מהווה גם פלטפורמה גלובלית לפיתוח כלי רכב עם דלק דואלי (flexible-fuel vehicle) ויצרה טכנולוגיות מסוג התנעה אלקטרונית קרה. המדינה היא היצרן השני הגדול ביותר בעולם של דלק אתנול. ברזיל וארצות הברית הובילו בייצור התעשייתי של דלק אתנול ב-2014, וביחד הן מהוות 83.4% מהייצור העולמי. ב-2014 ברזיל ייצרה 23.4 מיליארד ליטר של דלק אתנול, המהווה 25.2% מכלל האתנול המשמש כדלק בעולם. בשנת 2015 יותר ממחצית מצי הרכב בברזיל פעל על סוגי דלק אורגניים (Biofuels).

 

מו"פ בענף הרכב בברזיל

בשנים האחרונות הוקמו בברזיל כמה מרכזי מחקר ופיתוח בינלאומיים בענף הרכב: ל-GM יש צוות הנדסי ותכנון ייעודי בסאו קאוטנו דל סול במדינת סאו פאולו, כחלק מרשת תכנון גלובלית הכוללת את משרדיה בדרום קוריאה, בסין ובארצות הברית. לקבוצת FCA (Fiat Chrysler Automotive) יש רק שני מרכזי תכנון בעולם עבור המותג פיאט, הנמצאים באיטליה ובברזיל. במדינת מינאס ז'ראיס, יש ל-FCA מרכז הנדסי עם יותר מ-1,500 מהנדסים. FCA גם פתחה ב-2015 מפעל ייצור ל-JEEP ומרכז מו"פ במדינת פרנמבוקו. בנוסף, פורד ופולקסוואגן הן חברות בינלאומיות נוספות בעלות צוותים הנדסיים ותכנוניים מקומיים העוסקות בפיתוח כלי רכב לשווקים מתפתחים. פולקסוואגן מתכננת להשקיע 7 מיליארד $R  עד 2020 בהגדלת הייצור ובמודרניזציה, בבדיקות הסמכה ובתיקוף ייצור ופיתוח חלקים לכלי רכב. בנוסף, מרצדס-בנץ השקיעה 500 מיליון $R ביישום גישות ה-Industry 4.0 במפעל ייצור המשאיות שלה, שהושק לאחרונה בסאו ברנרדו דו קמפו. מאז היא חוותה גידול של 15% ביעילות הייצור. הטכנולוגיה שבשימוש תיושם בתהליכים אחרים וגם במפעל Juiz de Fora.

חברות יפניות החלו אף הן במו"פ בברזיל בשנים האחרונות. חברת ניסן הקימה ב-2015 בריו דה-ז'נרו את "Nissan Design America Rio". מרכז זה עוסק במחקר חומרים ובעיצוב לכלי רכב מתוך נקודת מבט של השוק המקומי. טויוטה בחרה להקים בסאו ברנרדו דו קמפו במדינת סאו פאולו את המרכז היישומי החמישי שלה בעולם, אחרי יפן, ארצות הברית, אירופה ותאילנד.

 

חדשנות - מגמות שוק  

בטווח הקצר, מתכננת ברזיל להתמקד בייצור ופיתוח כלי רכב היברידיים, מכוניות חשמליות ובסוגי דלק חלופיים, אך גם בתפיסת המכונית כשירות (Car-as-a-Service - CaaS) בכל הנוגע לתקשורת, אלקטרוניקה וחוויית המשתמש. לעומת זאת, מגמות החדשות בברזיל לטווח הארוך יתמקדו במערכות מתקדמות לתמיכה בנהג (Advanced Driver Assistance Systems-  ADAS) ובמערכות ראייה.

הזדמנויות לשיתוף פעולה עם ברזיל

תוכנית התמריצים Rota 2030 והמדיניות הממשלתית בברזיל מציעות הזדמנויות שונות לשיתוף פעולה עסקי עם חברות הזנק חדשניות בתחומי הניידות החכמה, ייצור החלפים למכוניות וכלי הרכב החשמליים. האתגרים העומדים בפני ברזיל מתמקדים בשיפור התשתית (עבור תחנות טעינה למכוניות חשמליות, למשל), ביורוקרטיה וחסמים תרבותיים ומענה להיעדר אוטונומיה אסטרטגית אצל אחדים מהיצרנים הגלובליים בברזיל.

שוק הרכב הברזילאי הוא יהלום שהתעשייה הישראלית עדיין לא גילתה. זהו יהלום הדורש ליטוש, אבל הפוטנציאל קיים. מספר חברות ישראליות, בעיקר מעולמות הבטיחות והאבטחה לרכב, כבר פועלות בהצלחה רבה בברזיל. הנציגות הכלכלית בסאו פאולו היא זרוע של משרד הכלכלה והתעשייה והיא מספקת תמיכה שוטפת עבור חברות ישראליות המעוניינות לחדור ולפעול בשוק הברזילאי. השירותים ניתנים ללא עלות, והם כוללים בין היתר זיהוי וחיבור לשותפים, למשקיעים וללקוחות פוטנציאלים. הנציגות הכלכלית יכולה לעזור בפתיחת דלתות, זיהוי הזדמנויות, תמיכה בתיאום פגישות ובבניית רוד-שואו, וכמובן עזרה צמודה בהתמודדות עם האתגרים הקשורים בהתמודדות עם הבירוקרטיה ובחדירה לשוק הברזילאי.     

 

> למידע נוסף על שירותי המינהל וליצירת קשר:

הנציגות הכלכלית של משרד הכלכלה והתעשייה בסאו-פאולו, ברזיל - saopaulo@israeltrade.gov.il

סימנייה