דילוג לתוכן

אוטומוטיב 2018

חזרה

גרמניה I שותפה אטרקטיבית בדרך לניידות חכמה

מערכות תחבורה ואנרגיה, טכנולוגיות טעינה, סוגי דלק חלופי ושילוב רשתות חשמל – אלה הם תחומי מו"פ הרכב שגרמניה בחרה להתמקד בפיתוחם בשנים הקרובות. מהם התנאים וההזדמנויות שמציעה גרמניה לחברות הזנק בתחום הרכב?

יפעת ענבר, הנציגה הכלכלית של משרד הכלכלה והתעשייה במינכן, גרמניה

גרמניה מוכרת ברחבי העולם בזכות תעשיית הרכב רבת המוניטין והמצוינות ההנדסית שלה. ספקים ויצרני ציוד מקורי בגרמניה עומדים בחזית התמורות המתחוללות בשוק הטכנולוגיה. מהנדסי רכב עובדים על שיפור היעילות האנרגטית של מנוע השריפה הפנימי, פיתוח טכנולוגיות חלופיות להנעת הרכב (לרבות מכוניות חשמליות, היברידיות ותאי דלק), התאמת חומרים קלי משקל וציוד אלקטרוני. הריכוז הגבוה של מרכזי מו"פ, עיצוב, אספקה, ייצור והרכבה במדינה הופך את החברות הגרמניות לשותפות אטרקטיביות לחברות הזנק, מיזמים משותפים ומשקיעים. 

החוזקות הישראליות במתן פתרונות טכנולוגיים בתחום הרכב אינן נעלמות מעיני חברות הרכב הגרמניות, ובשנים האחרונות יש התעניינות רבה של יצרניות הרכב והספקיות המובילות ביכולות הפיתוח הישראליות. התעניינות זו מביאה להגברת הנוכחות של החברות הגרמניות בישראל, בין אם באמצעות הקמת מרכזים קבועים בארץ ובין אם בעריכת ביקורים מקצועיים רבים. 


מיליון כלי רכב חשמליים והיברידיים ייסעו בכבישי גרמניה עד שנת 2020 – זו אחת השאיפות של גרמניה בתחום מו"פ הרכב.


תמונת מצב

גרמניה היא השוק הגדול ביותר באירופה, והיא מציעה תנאים מדיניים ומשפטיים טובים לעסקים. יצרנים גרמנים בענף הרכב מייצרים מעל 16.4 מיליון כלי רכב בשנה. מתוכם, כמעט 6 מיליון כלי רכב מיוצרים בגרמניה ומעל ל-10 מיליון כלי רכב מיוצרים בארצות חוץ. כ-38% מכל מכוניות הפרימיום וכ-45% מכלי הרכב הקלים שיוצרו בעולם בשנת 2017 הם תוצרת גרמניה.

על מנת להתמודד עם אתגרי ההווה והעתיד, ענף זה משקיע סכומים אדירים במחקר ובפיתוח. לראיה, בשנת 2017 בלבד השקיעו חברות רכב גרמניות כ-22 מיליארד יורו במו"פ וטכנולוגיות חדישות. 

 

השקעות ממשלתיות ושינוי חקיקה

בשל השינויים הרבים החלים בשוק הרכב העולמי, הממשל וחברות הרכב הגרמניות הבינו שכדי להתחרות בזירה הגלובלית ולא להישאר מאחור, עליהן לאמץ טכנולוגיות חדשות ברכביהן, לשפר את הטכנולוגיות הקיימות ולמקד את פעילויות המו"פ שלהן בכמה תחומים. פתרונות ניידות חכמים, חשמול וסוגי דלק חלופיים - כולם חלק מאסטרטגיה זו. הממשלה הפדרלית של גרמניה תומכת מאוד במגמה זו ומנהלת מספר תוכניות לקידום ניידות חדשה ולפיתוח התשתיות הנחוצות.

גרמניה הציבה לעצמה יעדים שאפתניים למימוש עד לשנת 2020:

  • בתוכנית פיתוח כלי הרכב החשמליים הלאומית שלה מציינת גרמניה כי מטרתה היא הפעלת מיליון כלי רכב חשמליים בכבישי המדינה עד שנת 2020. עד סוף 2016 המספר הכולל של כלי רכב חשמליים והיברידיים בגרמניה עמד על 200,000 מכוניות בלבד.
  • הפחתה של 40% מרמות פליטת הפחמן הדו-חמצני, כפי שנמדדו בשנת 1990. המומחים בענף מסכימים כי מכוניות חשמליות לבדן לא יספיקו להשגת יעד זה ויעדים אחרים של הגנת אקלים כדור הארץ. בין היתר, נבדקים גם סוגי דלק מבוססי-חשמל (E-fuels) אשר יכולים להוות פתרון חלופי. 

 

סוגי דלק חלופיים

למרות השינוי במדיניות לקידום השימוש בסוגי דלק חדשים וחלופיים, גרמניה עדיין תלויה במידה רבה ביבוא סוגי דלק מאובנים. בשל מחסור במקורות אנרגיה, נאלצה גרמניה לייבא 63.5% מהאנרגיה שצרכה בשנת 2016. נפט הוא עדיין מקור האנרגיה החשוב ביותר של גרמניה. ממשלת גרמניה מתכננת "לסלק את הפחמן" מכל הענפים עד שנת 2050 כדי לצמצם ככל האפשר את השימוש בנפט בצריכת האנרגיה בגרמניה. אחד הכלים המובילים להפחתה זו הוא מניעת פליטות של גזי חממה בתחומי התחבורה והתעבורה. סוגי דלק ביולוגיים צפויים למלא תפקיד חשוב בהשגת יעדים אלה. 

נכון להיום, סוגי דלק מבוססי-חשמל לא נמצאים בראש סדר העדיפויות בגרמניה, שכן רוב הפוליטיקאים והשחקנים בענף הרכב בגרמניה שמים מבטחם במכוניות חשמליות, שמספרן הולך וגובר. עם זאת, מספר המכוניות החשמליות עדיין רחוק ממספר כלי הרכב הפועלים על דלק קונבנציונלי (דלק ודיזל), המהווים מעל 95% מהכלי הרכב החדשים בכביש.

 

מו"פ בענף הרכב בגרמניה

כדי להפוך את השימוש בכלי רכב חשמליים לבר-קיימא יש לשפר את צפיפות הסוללה ולהקטין את עלויות השימוש הכוללות. בנוסף דרושה לשם כך תשתית מתאימה. הממשלה הפדרלית הגרמנית תומכת בתוכניות ובניסויים רבים בתחום. 

באמצעות פרויקטים רבים של מו"פ בתחומי טכנולוגיות מידע ותקשורת, גרמניה מעוניינת להאיץ את הפיתוח של טכנולוגיות טעינה וקישור כלי רכב לרשת החשמל (V2G - vehicle-to-grid) ולקדם תהליכים הקשורים לתקשורת זו. 

פעילויות לפיתוח טכנולוגיות מידע ותקשורת ומו"פ של תשתיות נערכות כיום בארבעה תחומי מחקר מרכזיים במספר תאגידים רחבי היקף: 

  1. טכנולוגיות טעינה (רגילה, מהירה ואינדוקטיבית)
  2. שילוב רשת החשמל
  3. ממשקי טכנולוגיית מידע ותקשורת - מערכות אנרגיה
  4. ממשקי טכנולוגיית מידע ותקשורת - מערכות תחבורה

בתמונה: משלחת של חברות המציעות פתרונות לרכב בעת ביקור במטה פולקסוואגן בוולפסבורג, גרמניה, דצמבר 2017

בתמונה: משלחת של חברות המציעות פתרונות לרכב בעת ביקור במטה פולקסוואגן בוולפסבורג, גרמניה, דצמבר 2017

רשויות ממשלתיות וארגונים מקצועיים מובילים

NPE: הפלטפורמה הפדרלית הגרמנית לתחום החשמלי – זהו ארגון המרכז 150 נציגים של התעשייה, גופי מחקר, נציגי ממשל וארגונים, המייצרים ניירות עמדה והמלצות עבור הממשלה הפדרלית הגרמנית בכל הקשור להטמעת פתרונות בתחום בגרמניה. 

NOW GmbH: הארגון הלאומי לטכנולוגיית מימון ותאי דלק אחראי לשיתוף הפעולה ולניהול של תוכניות חדשנות ברמה הלאומית בתחומי המימון וטכנולוגיית תאי הדלק ותוכנית Electromobility Model Regions  של משרד התחבורה והתשתיות הדיגיטליות הפדרלי. משנת 2017 הורחבו תחומי הפעילות העסקית של NOW, וכיום הם כוללים גם אחריות ליישום תוכניות של תשתיות לניידות חשמלית ופיתוח מתמשך של אסטרטגיית ניידות ודלק. 

מכון פראונהופר למערכות ו-Innovation Research ISI: מכון פראונהופר חוקר גורמים שונים של ניידות חשמלית בפרויקטים רבים , ומספק מידע ומודלים רבים, בין היתר, גם להטמעת כלי רכב חשמליים.

נהיגה אוטומטית ואוטונומית – ערי ניסוי

נהיגה אוטומטית, המובילה בסופו של דבר לנהיגה אוטונומית, היא תחום שיצרני הרכב העולמיים מגלים בו עניין רב. מדינות וערים חייבות להתאים את התשתיות שלהן, וערים הפכו לשדה הניסויים המועדף. ענקי טכנולוגיה, חברות הזנק ויצרני רכב כאחד מתמקדים בערים כי שם חיים ועובדים הלקוחות העתידיים. 

מספר ערים בגרמניה התחייבו לפעול כ"עיר לניסוי חלוץ" וכשדה ניסויים עירוני לנהיגה אוטומטית ומקושרת, ופנו לקבלת מימון לפרויקטים אלה מקרנות פדרליות ואירופאיות. ערים אלו משתתפות בתוכנית הורייזן 2020 המקציבה מיליארדי יורו לתמיכה ביוזמות אלה.
דוגמאות לפרויקטים אלה:

  • בברלין מקודם פרויקט מחקר ליצירת תשתית עירונית מקושרת לאורך חלק ממרכז העיר. זהו פרויקט החלוץ הראשון של גרמניה לבניית שדה ניסויים דיגיטלי לנהיגה אוטומטית בתנאי תחבורה מורכבים מאוד. 
  • באד בירנבאך - עיר המרחצאות הבווארית הקטנה נבחרה על ידי Deutsche Bahn, חברת הרכבות הלאומית של גרמניה, לניסויים הראשונים ברכבי הסעות ללא נהג. מטרת הפרויקט היא ליצור נתיב תחבורה באורך 700 מטרים, המיועד לכלי רכב אוטומטיים ומקשר בין הכיכר המרכזית לבין המרחצאות. 
  • Hafencity בנמל המבורג לשעבר הוא פרויקט ההתחדשות העירונית הגדול ביותר באירופה. במשך ארבע שנים, החל מסתיו 2018, מארח האזור ניסוי רחב היקף של רכבי הסעות ללא נהג כחלק מפרויקט התחבורה האוטונומית החשמלית של המבורג (HEAT - Electric Autonomous Transportation). בנוסף ובמקביל, יפותחו רכבי ההסעות האוטונומיים עם אפס פליטות במיוחד למען העיר. 

 

הזדמנויות לשיתוף פעולה עם גרמניה 

יוזמות הניידות החשמלית של הממשלה והיעדים השאפתניים להפחתת פליטות פחמן מהווים גורמים מרכזיים לחדשנות ולצמיחה עתידית. בנוסף, העניין הגובר (ובהתאם לכך גם ההתקדמות המחקרית) בתחום המכוניות המקושרות, המצוידות במערכות עזר לנהג ורכיבי מידע, צפוי להמשיך ולגדול - בעיקר במגזר הפרימיום. 

כיום ברור לכל כי טכנולוגיות חכמות ימשיכו ויחוללו מהפכה בחוויית הנהיגה. היכולות של החברות הישראליות במציאת פתרונות חדשניים לתחבורה חכמה לא נעלמו מעיני התעשייה הגרמנית. לאחר שנים מהוססות בכל הנוגע לישראל, אפשר לראות בשנתיים האחרונות פריחה של הנוכחות הגרמנית בישראל. שינוי זה מתבטא בפתיחת המרכזים של דיימלר וסימנס, בהעמקת הנוכחות של בוש, בהשקעות בחברות על ידי קונטיננטל, פולקסוואגן, BMW, ובהשקת מרכז החדשנות של פולקסוואגן בישראל שהתקיים לאחרונה. 

בשנתיים האחרונות, הנציגות של משרד הכלכלה והתעשייה במינכן ארגנה ותמכה במגוון רחב של פעילויות שנועדו להעמיק את ההיכרות של חברות גרמניות עם היכולות הישראליות ולפתוח דלתות עבור החברות הישראליות בגרמניה.

בין היתר, הנציגות הכלכלית אמונה על:

  • ביקורי "רוד שואו" של חברות ישראליות בגרמניה. במסגרת זו, החברות ביקרו והציגו בפני בכירים ואנשי מקצוע במטות החברות של בוש, BMW, פולקסוואגן ועוד, וכן קיימו סמינרים במינכן, בשטוטגארט ובברלין, בכל ביקור השתתפו 30-50 נציגי חברות גרמניות, הקשיבו ליכולות הישראליות וקיימו פגישות אישיות עם החברות. 
  • שולחנות עגולים ודיונים ממוקדים (של 20-30 משתתפים גרמנים), כמו גם כנס השקעות בתחום הרכב והאנרגיה בהשתתפות 150 מבקרים גרמנים בכירים.
  • ביקורי סקאוטינג אישיים למבקרים מקצועיים בכירים מגרמניה. ביקורים אלה נעשו באופן עצמאי או כחלק מתערוכות וכנסים שאורגנו בארץ. בין היתר, הנציגות סייעה בתיאום ביקורים ופגישות של נציגי BMW, אאודי, פורשה, סימנס, דיימלר, קונטיננטל, ZF ואוזרם, כמו גם של נציגי חברות טיר 2 בינוניות. 
  • השתתפות גרמנית באירועים מובילים בתחום בישראל, כמו הכנס המרכזי של אקומושן, כנס תחבורה חכמה ותחליפי דלקים. באירועים אלה הנוכחות הגרמנית בולטת לעיני כל, עם עשרות רבות של מבקרים בכל כנס. 
  • תמיכה בהשתתפות של חברות ישראליות באירועי תחבורה חכמה מובילים בגרמניה וסיוע בגישה לשחקנים גרמנים ואזוריים בתחום. 

בנוסף, הנספחות תומכת כמובן באופן פרטני בעשרות חברות מתחום זה ומסייעת להם במתן גישה למידע, לאנשי קשר ולפתיחת דלתות אצל שחקנים גדולים וקטנים. גם בשנה הקרובה תמשיך הנציגות הכלכלית לעבוד מול חברות הרכב המייצרות מכוניות ואופנועים, תוך העמקת הפעילות מול חברות טיר 1-2, במטרה להביא אותן לביקורים בישראל וליצור שיתופי פעולה עסקיים מניבים במטות החברות הגרמניות. 

אנחנו מזמינים חברות ישראליות ממגוון תחומי הפתרונות לתחבורה לפנות אלינו, להשתתף בפעילויות שלנו בגרמניה ובישראל ולהיעזר בנוכחות שלנו בגרמניה. 

כנסים ואירועים:

Hannover Messe  - ב-1-5 באפריל 2019, האנובר - תחומי התמקדות: אוטומציה משולבת, תנועה והינע, מפעל דיגיטלי, אנרגיה, אספקה תעשייתית, מחקר וטכנולוגיה, מערכות תחבורה חשמליות, לוגיסטיקה 4.0.

Transport logistic - ב-4-7 ביוני 2019, מינכן. כנס ותערוכה (עם מעל 2,000 מציגים) לתחום הלוגיסטיקה, מוביליטי, תוכנה ועוד. 

התערוכה המוטורית של פרנקפורט - ב-12-22 בספטמבר 2019, ובמסגרתה New Mobility World המתמקד בפתרונות מובילי לכלי רכב בפרנקפורט. 

emove360 - ב-16-18 באוקטובר 2019, מינכן. תערוכה שבצידה כנס לתחום הרכב החשמלי ונהיגה אוטונומית. האירוע דן בפתרונות מגוונים לתחום המנועים והבטריות, כמו גם פתרונות עיבוד, חומרים חדשים, אלקטרוניקה ו- infotainment, נהיגה אוטונומית ומחוברת ועוד.

 

למידע נוסף על שירותי המינהל וליצירת קשר
הנציגות הכלכלית של משרד הכלכלה והתעשייה במינכן, גרמניה - 
munich@israeltrade.gov.il 

סימנייה