דילוג לתוכן

אוטומוטיב 2018

חזרה

הולנד I על המסלול המהיר לניידות חכמה

נהוג לתאר את ההולנדים כרוכבים על אופניים, אך בהולנד נוסעות גם כשמונה מיליון מכוניות הגורמות לפקקים ומקשות על הניידות במדינה. על פתרונות הניידות החכמה הקיימים בהולנד, על התמיכה הממשלתית הרחבה ועל ההזדמנויות לשיתופי פעולה מתקדמים 


איתן קופרשטוך, הנציג הכלכלי של משרד הכלכלה והתעשייה בהולנד 
מאריט שארפנורט, עובדת בכירה בנציגות הכלכלית של משרד הכלכלה והתעשייה בהולנד


להולנד מסורת רבת שנים של פתרונות חכמים לאתגרים גדולים: סכרים, ביצורי דלתא ושטחים שיובשו והוכשרו לחקלאות חוללו תמורות מרחיקות לכת בארץ זו. הולנד ידועה גם בזכות אמצעי התחבורה המועדף על תושביה - האופניים (19 מיליון זוגות אופניים). אך שמונה מיליון כלי הרכב הנוסעים על כבישי הולנד ופקקי התנועה ההולכים וגוברים מקשים על הניידות בארץ צפופת אוכלוסין זו (505 איש לקמ"ר). לכן, היה חשוב לרשויות בהולנד לחפש פתרונות לשיפור זרימת התנועה והבטיחות בדרכים ולהפחתת פליטות הפחמן הדו-חמצני. 

 

תמונת מצב

ניידות חכמה היא הפתרון הנפוץ ביותר לשיפור יעילות התנועה, איכות החיים והבטיחות בדרכים. הולנד מעודדת באופן פעיל יוזמות וניסויי שטח הבוחנים פתרונות אלה. מגמה זו מקבלת ביטוי בצעדים חשובים שהולנד כבר נקטה בתחום זה, ובכללם יוזמות תעבורה כמו Amsterdam Practical Trial והתוכנית הלאומית המוצלחת Better utilization, כאמצעי להפחתת העומס בכבישים ולשיפור הנגישות. 

בנוסף לניצול מיטבי של התשתית הקיימת, ממשלת הולנד תומכת באופן פעיל במעסיקים המאפשרים שעות עבודה גמישות, עבודה מהבית, ועידות וידיאו ועבודה מרחוק. תמיכה זו מסייעת לצמצם את הפקקים בשעות העומס בבוקר ובערב. תכניות פעולה כמו Work Smart, Travel Smart, רכיבה על אופניים ונסיעות מחוץ לשעות העומס, מאפשרות לעסקים לתמוך בעובדיהם על ידי יצירת תנאי תעסוקה מיטיבים המקדמים תחבורה חכמה שגם מונעת עומס בכבישים. 

יתרה מזאת, הולנד מתקדמת מאוד ביישום התחבורה הציבורית החשמלית ותשתית הטעינה. הרכבות התחתיות והחשמליות (Tram) בהולנד הן 100% חשמליות, ונקודות הטעינה הציבוריות בהולנד מופעלות במקרים לא מעטים על ידי אנרגיית רוח. באמצעות תכניות Green Deals, ממשלת הולנד פועלת בשיתוף עם גורמים שונים כדי ליצור רשת כלל-ארצית של נקודות טעינה ציבוריות ומהירות לכלי רכב חשמליים. אוטובוסים ציבוריים חשמליים, המיוצרים על ידי VDL ו-Ebusco, ניתן למצוא באוטרכט ואיינדהובן ומוניות חשמליות נוסעות בכל רחבי נמל התעופה סכיפהול באמסטרדם. 

קרן E-laad - מיזם של מספר מפעילי רשתות חשמל: Alliander, Cogas, Enexis, Stedin ו-Westland Infra - קידמה מאוד את פריסת תשתיות הטעינה ונחשבת כיום למרכז הידע והחדשנות בתחום תשתית הטעינה החכמה. החברות המציעות פתרונות טעינה הןa.o. Heliox  - טעינה חכמה לאוטובוסים חשמליים; EVBox - שנרכשה במרץ 2017 על ידי חברת שירותי האנרגיה הצרפתית NewMotion ;ENGIE - שנרכשה באוקטובר 2017 על ידי Royal Fastned ;Dutch Shell - תחנות טעינה לאורך כבישים מהירים; Allego  - חברה מסונפת של תשתית טעינה של Alliander; וקבוצת מערכות אחסון האנרגיה ההולנדית Alfen שגם מספקת תחנות טעינה.

 

השקעות ממשלתיות ושינוי חקיקה 

מאז 2010 ביצעה ממשלת הולנד השקעות גדולות בכלי רכב חשמליים באמצעות תכנית הפעולה הלאומית שלה. במסגרת זו, ערכה הממשלה ניסויי שטח בכלי רכב חשמליים ובתשתית הטעינה הנחוצה להם כדי לאתר את הגורמים שיבטיחו את המשך התפתחותם של כלי רכב אלה. תכנית זו העניקה לממשלת הולנד את האמצעים לתמוך בשימוש בסוגי דלק ידידותיים לסביבה באמצעות סובסידיות ותמריצי מס, ההסכם על אנרגיה לצמיחה בת-קיימא (לרבות הסכמים על חיסכון באנרגיה) ושימוש רב יותר באנרגיה בת-קיימא. הסכמים אלו נכתבו בשיתוף עם העובדים, האיגודים המקצועיים וארגוני איכות הסביבה. 

בדומה למדינות אחרות, מטרתה של ממשלת הולנד בקידום השימוש בכלי רכב חשמליים היא להפחית את פליטות הפחמן הדו-חמצני, לשפר את היעילות האנרגטית ולהפחית את התלות בדלקים מאובנים. היעדים ההולנדיים הם מסה קריטית של 200,000 כלי רכב חשמליים על הכבישים עד שנת 2020. 100% אפס פליטות בתחבורה הציבורית עד שנת 2025. כל המכוניות החדשות יהיו עם אפס פליטות עד שנת 2030. בתחילת 2017, היו 109,000 כלי רכב היברידיים והיברידיים נטענים וכלי רכב חשמליים לחלוטין (FEVs). 

כדי שניתן יהיה לנסות טכנולוגיות וכלי רכב חדשים על כבישים ציבוריים, שונתה החקיקה ביולי 2015 למתן פטורים ממס לאמצעי תחבורה בלתי קונבנציונליים. מאז נערכו 27 ניסויים על כבישים ציבוריים באזורים שונים ברחבי הולנד. דוגמה טובה היא פרויקט WEpod2, יוזמה של מחוז גלדרלנד, שכללה מכונית אוטונומית ללא הגה ודוושות הילוכים. כדי לקדם את השימוש במכוניות אוטונומיות באירופה, יזמה הולנד בשנת 2016 את הצהרת אמסטרדם על נהיגה מקושרת ואוטומטית. בשנת 2019, יהיו המדינות החברות באיחוד האירופי מוכנות לפריסה נוספת של מכוניות אוטונומיות שיכולות לתקשר ביניהן ועם התשתית. לקידום שיתוף פעולה חוצה גבולות, נקטה הולנד ביוזמה של עריכת הניסוי הראשון בעולם של נחילי משאיות החוצים גבולות בין מדינות על כבישים ציבוריים. שישה יצרני משאיות אירופיים נסעו, בנתיבים שונים, דרך שש מדינות החברות באיחוד האירופי אל נמל רוטרדם שבהולנד. 

הניידות החכמה משפיעה גם על התשתית הדיגיטלית, קרי ניהול התעבורה, ולכן מגזרים שונים פועלים יחד כדי לספק גישה לנתונים הציבוריים הרלוונטיים לניידות חכמה. במסגרת התוכנית הלאומית פועלת הולנד גם למיטוב השימוש בתשתיות הלאומיות. פעילות זו נעשית ביחד עם רשויות אזוריות ורשויות התחבורה והכבישים במטרה לספק גישה לנתונים הציבוריים החיוניים ביותר, למידע על תחבורה ולשירותי ניהול תחבורה.

פרויקטים מתמשכים בתחומי הניידות החכמה

SmartwayZ.NL: באמצעות הניידות החכמה, חברה זו מעוניינת להשיג נגישות מיטבית לחלקים הדרומיים של הולנד במטרה ליצור את רשת הכבישים החכמה ביותר באירופה. 

Cooperation ITS Corridor: השגת זרימת תנועה ובטיחותית יותר על ידי הפעלת מערכות תחבורה חכמות (ITS) ושימוש יעיל יותר בתשתיות קיימות. 

הניסוי המעשי באמסטרדם: ניסוי בקנה מידה גדול להפחתת פקקי התנועה באזור אמסטרדם. בניסוי נעשה שימוש בטכנולוגיות החדשניות ביותר בכלי הרכב ובכבישים. 

מרכז החדשנות: מרכז החדשנות ממוקם במרכז התנועה בהלמונד, והוא מציע לחברות מקום להתנסות בכלי רכב חכמים. רשות התשתיות הלאומיות של הולנד, אחראית לתכנון, בנייה, ניהול ותחזוקה של התשתיות העיקריות במדינה ומפעילה את הכבישים והמצלמות. 

 

סוגי דלק חלופיים

מאז שנות החמישים צברה הולנד ניסיון רב בשימוש בדלק גז לכלי הרכב, בעיקר בהתקנת מערכות דלק גזי במקום מנועים רגילים. ההתפתחויות האחרונות הן מנועים ייעודיים לדלק גזי המתאימים לאוטובוסים עירוניים וציבוריים, דוגמת אלה שבהאג המופעלים על ידי גז טבעי דחוס. מערכות הזרקה ומערכות תואמות לניהול מנוע נמצאות כעת בתהליכי פיתוח. 

בנוסף, ממשלת הולנד עורכת ניסויים בשימוש בסוגי הדלק החלופיים הבאים: דלק ביולוגי, גז ירוק, רכב חשמלי, דלק לא מאובן לתעופה ומימן. סוגי דלק חלופים אחרים, כמו חשמל, גז טבעי וגז ירוק, זמינים למדי בהולנד, אך מחקרים שנערכו לאחרונה הראו כי העניין במכוניות הפועלות על דלק חלופי הולך ופוחת: בעוד במדינות אחרות של האיחוד האירופי הביקוש עלה ב-7% בממוצע ברבעון השלישי של 2017, הביקוש בהולנד ירד במעל 33%. 

מלבד המדיניות בנוגע לסוגי דלק חלופיים, ננקטו גם אמצעים אחרים לקידום תחבורה ידידותית לסביבה: טכנולוגיות חדשות לתחבורה שקטה יותר; הממשלה מציבה דרישות הולכות ומחמירות לשמירת איכות הסביבה למשאיות ורכבי מטענים; הממשלה פועלת ביחד עם מגזר הספנות כדי להפוך את התחבורה הימית לידידותית לסביבה. משנת 2015, על כל הספינות החדשות לנצל אנרגיה ביעילות, לפלוט פחות פחמן דו-חמצני ולהשתמש בפחות דלק; מאז 2011, כלי שיט בימים ובנהרות כאחד משתמשים בגז טבעי נטול גופרית; תווית צמיג - על כל צמיגי המכוניות החדשים לשאת תווית צמיג המספקת מידע על נצילות אנרגיה ורעש. 

 

מו"פ בענף הרכב בהולנד

אף על פי שהולנד אינה ידועה כמעצמת רכב, היא מצטיינת ברמה גבוהה של חדשנות וארגון טוב של יוזמות מו"פ בתחום הרכב. מעל 95% מהחברות הפועלות בענף הרכב בהולנד הן ספקיות של יצרני ציוד מקורי ברמה הארצית והבינלאומית. בנוסף למשאיות DAF ואוטובוסים של VDL, ייצור כלי הרכב בהולנד כולל בעיקר ייצור על פי חוזה למען BMW ו-Mini על ידי VDL Nedcar, ועוד שתי חברות מכוניות ספורט קטנות: Spyker Cars ו-Donkervoort. 

ענף הרכב של הולנד כולל כ-300 חברות, מכוני מחקר ומוסדות חינוך. יצרני ציוד מקורי הולנדיים רוכשים את רוב המוצרים והשירותים שלהם בהולנד. כמעט 50% מכל ספקי DAF הם מהולנד. כפי שצוין לעיל, ענף הרכב מספק רכיבים וחומרים בעיקר ליצרני ציוד זרים וספקי Tier 1, ובכללם חברות בינלאומיות גדולות, כמו Bosch Transmission Technology, Sabic (לוחות שילדה, תאורה, זגוגיות) ו-DSM (ציפויים), אך גם חברות מובילות קטנות יותר כגון Inalfa ו-Nedschoef . לקטגוריה האחרונה שייכות חברות הפעילות בתחומי רכיבי האלקטרוניקה והתוכנה, שנעשה בהם שימוש לעתים קרובות בממשק בין הרכב לסביבה. חברות אלו כוללות את TomTom ו-NXP, אך גם Peek Traffic ו-Vialis, השייכות לשחקנים המובילים בתחום תשתיות הטכנולוגיה העילית וניהול התחבורה. 

 

חברות הזנק ומחקר 

מן הראוי לציין גם חברות הזנק ושחקני נישה הנכנסים לשווקים החדשניים, לרבות ניידות חשמלית, קיימות ופתרונות ניהול תחבורה, לדוגמה: Epyon המציעה פתרונות טעינה מהירה למכוניות חשמליות, Fileradar.nl החוזה עומס תנועה בכבישים ו-Gomecsys המפתחת טכנולוגיית לחיסכון בדלק. בשנים האחרונות חלה צמיחה ניכרת בעיקר בתחומי הניווט וניהול התנועה וטכנולוגיית תמסורת יעילה. פעילויות הקשורות לענף הרכב ניתן למצוא בכל רחבי הולנד, אך הן מצויות בריכוז גבוה יחסית בחלק הדרום מזרחי של המדינה. מעל 50% מהפעילות בענף הרכב מצויה בדרום-מזרח הולנד, בעיקר בשל נוכחותם של שחקנים חשובים כגון משאיות DAF ו-NedCar (לשעבר וולוו). 

יתרה מזאת, ענף הרכב מפיק תועלת רבה מפעילויות המחקר בשלוש האוניברסיטאות ההולנדיות הבאות:

האוניברסיטה הטכנולוגית של אינהובן (TU/e)  - המחקר והלמידה נערכים, בין היתר, בפקולטה להנדסת מכונות. גם המחלקות להנדסת חשמל, עיצוב תעשייתי, ניהול טכנולוגי, הנדסה ביו-רפואית והנדסה כימית עוסקות בפעילויות מו"פ הקשורות לרכב. 

האוניברסיטה הטכנולוגית של דלפט (TUD) - פעילות מחקרית הקשורה לענף הרכב מתבצעת בפקולטות להנדסת מכונות, הנדסה ימית והנדסת חומרים (3mE), הנדסת תעופה וחלל, עיצוב תעשייתי והפקולטה לטכנולוגיה, מדיניות וניהול. 

קמפוסים למחקר והשכלה הם מאפיין נוסף של ענף הרכב בהולנד - המרכז הטכנולוגי Brainport שליד איינדהובן מילא תפקיד חשוב בהקמת קמפוס הטכנולוגיה העילית לרכב (HTAC) בהלמונד, כאשר TNO, הארגון למחקר מדעי יישומי של הולנד, ריכז את פעילויותיו בתחום הרכב באזור דלפט והאג. כך הפכה האוניברסיטה הטכנולוגית של איינדהובן לאוניברסיטה המובילה בהולנד בתחום הרכב. קמפוס הטכנולוגיה העילית בתחום הרכב מהווה נקודת מפגש חשובה לחוקרים מרקע שונה ומגוון העובדים על פתרונות רכב יצירתיים וחדשניים. האסטרטגיה שלהם מתמקדת בשני תחומי חדשנות טכנולוגית: ניידות חכמה – כלי רכב חכמים על כבישים חכמים, ותמסורת עתידנית – כלי רכב יעילים. 

הארגונים התעשייתיים החשובים ביותר בהולנד בכל הנוגע לרכב ותחבורה הם פדרציית הרכב של הולנד (FHA) והמרכז לטכנולוגיית רכב (ATC), שהוא ארגון גג לקידום חדשנות טכנולוגית ושיתוף פעולה. הענף נתמך גם על ידי תכנית החדשנות High-tech Automotive Systems) HTAS). בנוסף לכך, קיים ייצוג של הענף בארגונים כגון BOVAG - ארגון מקצועי של מעל 11,000 יזמים העוסקים בניידות ו-RAI - ארגון ענפי הרכב והאופניים של הולנד. 

 

הזדמנויות לשיתוף פעולה עם הולנד

כלי רכב אוטונומיים: הולנד מדורגת בין שלוש המדינות המובילות בעולם. זו הסיבה שהיא "מושכת" אליה ניסויים בכלי רכב אוטונומיים. פיתוח טכנולוגיות לכלי רכב אוטונומיים נחשב להזדמנות אדירה לשיפור הבטיחות בכבישים ולהפחתת מספר תאונות הדרכים והנפגעים. לכן משרד התשתיות וניהול המים של הולנד מקדם ומעודד באופן פעיל את פיתוחן והכנסתן לשימוש של טכנולוגיות אלו על כבישי הולנד. במסגרת התוכנית הלאומית, כוח המשימה לכבישים בהולנד תומך ברשויות הכבישים בהולנד על ידי פיתוח ידע ושיתוף בניסיון שנצבר מניסויים בכלי רכב אוטונומיים.

סוגי דלק חלופי: מכיוון שהשימוש בסוגי דלק חלופיים בענף הובלת המטענים בקושי עומד בקצב, משרד התשתיות וניהול המים של הולנד שואף לקדם מהפכה ירוקה גם בתחום זה. המשרד הקצה 30 מיליון יורו לחברות המפתחות חידושים כמו משאיות אשפה הפועלות על מימן או מסירת משלוחים באמצעות כלי רכב מסחריים חשמליים ושימוש בדלק ביולוגי עם אצות. 

צמיחה ירוקה: שווקי נישה מבטיחים לשחקנים קיימים בשוק ולשחקנים חדשים וחברות הזנק כאחד בתחום הצמיחה הירוקה כוללים:

  • תחבורה חשמלית: פיתוח ויישום מוצרים ושירותים של תשתיות טעינה - רשתות חכמות, אחסון אנרגיה ורכיבים מיוחדים. 
  • מימן: מחקרי חלוץ ומחקרי השקה בשוק על מכוניות וכלי רכב אחרים (אוטובוסים, משאיות וכדומה) הפועלים על תאי דלק.
  • גז מתחדש: מחקרי מו"פ חלוציים העוסקים בהפצה ובייצור של גזים מתחדשים לכלי רכב קלים וגז טבעי נוזלי או גז טבעי נוזלי ביולוגי לכלי רכב כבדים, לציוד לספנות ולפלחים מסוימים של ענף הרכבות. 
  • דלק ביולוגי: פיתוח והפצה של סוגי דלק ביולוגי ברי-קיימא.

הנציגות הכלכלית בהאג מקדמת שיתופי פעולה בתחום התחבורה החכמה והאוטומוטיב, הכוללים היבטים של מערכות תחבורה, ענף הרכב כולו, אנרגיה מתחדשת וכיו"ב. אנחנו מזמינים חברות ישראליות ממגוון תחומי הפתרונות בתחום התחבורה לפנות אלינו ונשמח לסייע להן.

> למידע נוסף על שירותי המינהל וליצירת קשר: 

הנציגות הכלכלית של משרד הכלכלה והתעשייה בהולנד - hague@israeltrade.gov.il

 

סימנייה