דילוג לתוכן

אוטומוטיב 2018

חזרה

הונג קונג I ניידות חכמה כחלק מעיר חכמה

כדי להתמודד עם התחרות מהשוק האסיאתי ולשמור על מעמדה כעיר מתקדמת, הכריזה ממשלת הונג קונג על "תוכנית אב לעיר חכמה". בשלב זה של התוכנית, הממשלה מחפשת טכנולוגיות מתקדמות לתחומי הסביבה החכמה והניידות החכמה 


אסתי פרץ-בורק, הנציגה הכלכלית של משרד הכלכלה והתעשייה בהונג קונג

הונג קונג דורגה 68 (מתוך 500) במדד הערים החכמות בעולם בשנת 2017, כשהיא מפגרת מאחורי ערים מרכזיות באסיה כמו סינגפור וטוקיו. כדי לשמור על מעמדה של הונג קונג בשוק התחרותי, הכריזה ממשלת הונג קונג בדצמבר 2017 על "תוכנית האב לעיר החכמה" (Smart City Blueprint) כדי לבנות את הונג קונג כעיר חכמה בקנה מידה עולמי. על פי תוכנית האב, פיתוח הונג קונג מתחלק לשש קטגוריות: כלכלה חכמה, ניידות חכמה, חיים חכמים, אנשים חכמים, ממשלה חכמה וסביבה חכמה. חלק מהצעדים המעשיים בתוכניות זו כבר בתהליכי ביצוע: זהות אלקטרונית (eID) עד 2020, 400 עמודי תאורה חכמים יוצבו ברחבי הונג קונג החל מ-2019 (עתידים להיות 140,000), פיתוח פלטפורמה אנליטית לביג דאטה עבור הממשלה החל מ-2020 והלאה, פיתוח והטמעת אפליקציות תחבורה במהלך 2018. בשל חולשתה היחסית של הונג קונג בבקרה על צריכת אנרגיה ופליטת פחם ובשל היעדר טכנולוגיות מקומיות - הממשלה מעודדת שותפות ציבורית-פרטית בפיתוח העיר החכמה.

תוכניות הפיתוח השונות בהונג קונג - הסכם פריז, התוכנית לחיסכון באנרגיה +2025-2015, תוכנית הפעולה האקלימית של הונג קונג 2030+ ותקנת יעילות האנרגיה בבניינים – ממחישות את הצורך העצום ואת מחויבותה של הממשלה בהגדלת החיסכון באנרגיה בעשר השנים הבאות. בהתחשב במדיניות החיובית של הממשלה ובחסרון הטכנולוגיות המקומיות, יש פוטנציאל גדול לטכנולוגיות ישראליות להיכנס לתחומי "הניידות החכמה" ו"הסביבה החכמה". 

 

תמונת מצב 

במדד העולמי של הערים החכמות לשנת 2017, הונג קונג דורגה במקום 68, בעוד שסינגפור, מטרופולין דומה מאוד, דורגה כשנייה ברשימה. הערים האסיאתיות - טוקיו, סיאול, אוסאקה, טייפה ודאג'און - דורגו לפני הונג קונג.

אוכלוסיית הונג קונג מונה 7.4 מיליון (נכון ל-2017). יש בה כ-263 קמ"ר למחיה ולעבודה ו-1,104 קמ"ר שהם שטח הררי. בהונג קונג צפיפות אוכלוסין גבוהה - ממוצע של 6,540 בני אדם לכל קמ"ר (המיקום הצפוף ביותר 55,200 לכל קמ"ר).

פלחי שוק נבחרים: התעשייה וסקטורים משניים עיקריים 

כלכלה

ניידות

  • GDP
  • 2016: 2,491 מיליארד דולר הונג קונגי (320 מיליארד דולר אמריקאי).
  • לנפש 2016: 339,530 דולר הונג קונגי (43,530 דולר אמריקאי).
  • תעשיות תורמות עיקריות: מסחר ולוגיסטיקה (22.3%), שירותים פיננסיים (17.6%), שירותים מקצועיים ושירותי יצרנים אחרים (12.3%), תיירות (5%).
  • מעל 12.6 מיליון נוסעים בתחבורה ציבורית מדי יום, כאשר הרכבת היא עמוד השדרה.
  • ליותר מ-99% מהאנשים יש לפחות כרטיס Octopus אחד לתשלומים דיגיטליים בתחבורה ציבורית וקמעונאות.
  • 728,000 כלי רכב על 2,101 ק"מ של כבישים.
  • הכבישים עמוסים ב-354 כלי רכב מורשים על כל קילומטר אחד של כביש.
  • נמל תעופה עם עמדות צ'ק אין ניידות, משלוח מזוודות עצמי, התמצאות בתוך הנמל, מעקב אחר כלי הרכב בטרמינל, תיוג מזוודות חכם.

חיים

אנשים

  • יותר מ-20,000 נקודות wi fi חינם. 242.5% שיעור חדירת מנויים לטלפונים סלולריים.
  • 92.5% שיעור החדירה של הפס הרחב למשקי הבית.
  • 2.23 מיליון קריאות לשירותי חירום לתאונות.
  • 7.6 מיליון קריאות של שירותי מומחים לחולים לא מאושפזים.
  • 6.42 מיליון קריאות לשירות עזרה ראשונה.
  • אוכלוסייה מזדקנת (65 ומעלה) 2016 1.16 מיליון (16.6%); תחזית ל-2036 2.37 מיליון (31.1%).
  • מערכת לשיתוף תיעוד בריאות אלקטרונית הושקה במרץ 2016.
  • 15 שנות למידה - גני ילדים, בתי ספר יסודיים ותיכון חינם.
  • 60% מהסטודנטים בשנה האחרונה בתיכון למדו מקצוע אחד או יותר שקשור ל-STEM כמקצוע בחירה ב-2016/17.
  • 8 אוניברסיטאות ציבוריות מומנו על ידי הממשלה (UGC).
  • 99,817 סטודנטים לומדים בתוכניות הממומנות על ידי UGC.
  • 46,737 סטודנטים למדו בתוכניות הקשורות ל-STEM ב-2016/17.

הממשלה

הסביבה

  • הוצאות הממשלה על ICT (טכנולוגיות מידע ותקשורת) כ-8.9 מיליארד דולר הונג קונג (1.1 מיליארד דולר אמריקאי) בשנים 2017-18.
  • פורטל המידע של הסקטור הציבורי 3100< בסיסי נתונים ייחודיים, 1000 ממשקי תכנות לאפליקציות (APIs).

נתונים סטטיסטיים 2015:

  • 67% מפליטת הפחם הם מייצור חשמל. 16%< הם מתחבורה.
  • 2.03 מיליון טון שפכים מוצקים עירוניים מוחזרו.

הזדמנויות לשיתופי פעולה עם הונג קונג

האתגרים:

  • המודעות הגבוהה והדאגה לפרטיות אישית תחת המצלמות וטביעות הרגל על הסביבה.
  • הממשלה מאמצת טכנולוגיה בדרך כלל רק במקרים של הצלחה מוכחת.
  • רוב הפרויקטים כרוכים ביותר ממחלקה ממשלתית אחת, והתהליך ארוך עד שמתגבשת תוכנית ליישום ולביצוע.
  • הפרויקטים של הממשלה מופעלים באמצעות מכרזים וקשה להציע לה טכנולוגיות בצורה ישירה. חלק מהמחלקות לא מוכנות להיפגש עם ישויות עסקיות.

ההזדמנויות:

  • מדיניות ממשלתית חיובית: 
  • תוכנית לחיסכון באנרגיה 2025-2015 והלאה.
  • תוכנית פעולה אקלימית 2030 (אספקט של פליטת פחמן, אנרגיה מתחדשת, שינוי מנפט לגז טבעי ולדלק שאינו דלק מאובנים), מבנים ירוקים חכמים וחיסכון באנרגיה.
  • הממשלה שוקלת מודלים מתאימים ליישום, כולל שותפויות ציבוריות – פרטיות (PPP) לפרויקטים של עיר חכמה עם פתיחות לטכנולוגיות מרחבי העולם.
  • תשתית תומכת.
  • "האזור החכם", המנוהל על ידי פארק הטכנולוגיה והמדע של הונג קונג ועל ידי האוניברסיטה הסינית של הונג קונג, משמש כמתקן ניסוי ומעבדה חיה ליישום של טכנולוגיות חדשות.

 

רפורמות ומדיניות ממשלתית

נוסף על תוכנית האב לעיר חכמה, שהשיקה ממשלת הונג קונג בדצמבר 2017 במטרה לספק כיוון ומפת דרכים לפיתוח העיר החכמה של הונג קונג, הוחלו כמה רפורמות ממשלתיות אחרות:

הסכם פריז והונג קונג (נובמבר 2016): הסכם זה נוצר בעקבות פרוטוקול קיוטו, והוא קורא לצדדים לשתף פעולה עם הסקטור הפרטי, החברה האזרחית, מוסדות פיננסיים, הערים והאזורים על מנת להניע פעולות אקלים חזקות ושאפתניות יותר בעולם.

תוכנית לחיסכון באנרגיה 2015-2025: התוכנית מיועדת להשיג הפחתה של 40% ב-Energy intensity עד 2025 (ביחס למצב בשנת 2005), באמצעות חינוך, חברה, כלכלה ורגולציה, בעיקר לבניינים ותושבים תחת אסטרטגיית שיתוף פעולה ציבורי-פרטי.

יעד הפחתת Energy intensity בסקטור החשמל: מיועד לצמצם פליטות ב-26% מתחת לרמה שהייתה 2005 עד 2030, על ידי שימוש מופחת בפחם והגברת השימוש בגז טבעי והוצאת השימוש ביחידות המונעות על ידי פחם ועידוד חיסכון באנרגיה. כמו גם קידום מכוניות חשמליות ודלק נקי יותר (מרץ 2017).

תוכנית פעולה לגבי האקלים של הונג קונג 2030+ (ינואר 2017): היעד השאפתני של תוכנית זו מתמקד בהפחתת 65-70% מהשימוש בפחמן עד 2030.

הטבות מס ברכישת כלי רכב חשמליים: ויתור על מס רישום רכב ראשוני מ-97,500 דולר הונג קונג ל- 250,000 דולר הונג קונג (12,500 דולר אמריקאי ל- 32,050 דולר אמריקאי) בעת רכישת כלי רכב חשמליים (EV).

הסכמי שיתוף פעולה: הסכם שיתוף הפעולה למחקר ופיתוח בין הונג קונג וישראל הושק כדי לספק מימון לחברות ישראליות והונג קונגיות לפרויקטים של מחקר ופיתוח עד 10 מיליון דולר הונג קונג (1.3 מיליון דולר אמריקאי)

תרשים 1. הפחתת פחם בתערובת דלק ליצירת חשמל 2030-2015

תרשים 1. הפחתת פחם בתערובת דלק ליצירת חשמל 2030-2015
 

תוכנית האב לעיר חכמה

סביבה חכמה

ניידות חכמה

  1. הפחתת ייצור חשמל שנוצר על ידי פחם בהדרגה והחלפתו בגז טבעי ובמקורות דלק שאינם דלק מאובנים.
  2. שימוש באנרגיה מתחדשת בקנה מידה גדול ורחב יותר על טכנולוגיות בשלות ונגישות מבחינה מסחרית בסקטור הציבורי שיוביל מהלך זה.
  3. התקנת נורות דיודות מפיצת אור (LED) במערכות תאורה ציבוריות בהדרגה החל מ-2017/18 ושיפור תאורת LED במבני ממשלה קיימים.
  4. קידום הכנסת ובניית טכנולוגיות חכמות/IT.
  5. שימוש בחיישנים כדי לווסת את איכות האוויר, ניקיון הרחובות והמקומות הציבוריים. שימוש בפחי אשפה למחזור.
  6. הצבת דרישות במכירת חלקות חדשות ב-Kowloon East, כולל תכנון בניינים ירוקים, אספקת מערכות מדי מים חכמות, מתקני טעינה לכלי רכב חשמליים ומידע בזמן אמת על מקומות חניה פנויים.
  1. שילוב אפליקציות קיימות של תחבורה אלקטרונית (e-transport) לאפליקציה all-in-one בסלולרי עד 2018 לקידום תכנון נסיעות.
  2. פרסום מידע בזמן אמת על אוטובוסים בזיכיון באמצעות מכשירים ניידים עד 2018 והצבת לוחות תצוגת מידע בצמתי תחבורה ציבוריים של הממשלה ותחנות אוטובוס עד 2020.
  3. השלמת התקנת גלאי התנועה על כל הכבישים האסטרטגיים להעברת מידע בזמן אמת על התנועה עד 2020.
  4. התקנת מוני חניה חדשים ברחובות כדי לתמוך במערכות תשלום מרובות החל מ-2019/20 תוך כדי מתן מידע על חניה פנויה בזמן אמת.
  5. לאור תוצאות מחקר ההיתכנות, לערב את הציבור כדי לפתח תוכנית פיילוט מפורטת לתמחור כבישים אלקטרוניים באזור המרכזי ובאזורים הסמוכים ולהגדיר את אסטרטגיית היישום שלה ב-2019.
  6. קידום ניסויים בכלי רכב אוטונומיים ב-West Kowloon Cultural District ובאזורים אחרים.
  7. התנסות בשימוש בטכנולוגיה במטרה להרתיע מפני שימוש לא נאות במפרצי העמסה ופריקה בצדי הכבישים וחניה לא חוקית ב-Kowloon East החל מ-2018.
  8. בחינת חווית נסיעה נוחה וחלקה על ידי שימוש בטכנולוגיית פנים ביומטרית כולל בצ'ק אין, נקודת הבדיקה של הבורדינג פאס והבורדינג (נמל תעופה חכם).

 

אוטומוטיב וניידות חכמה

מבנה מקבלי ההחלטות (בעלי עניין) ורשויות הממשלה:

ממשלת הונג קונג תספק את הכיוון האסטרטגי בכל הקשור לניידות חכמה ובכפוף לתוכנית האב לעיר חכמה. 

לשכת המידע והטכנולוגיה (משרד עיר חכמה) עוסקת בתיאום אמצעי העיר החכמה בין המחלקות.

משרד הסביבה

הגנה על הסביבה

פיתוח אנרגיה בת-קיימא

משרד התחבורה והדיור

מחלקת התחבורה

ניהול התנועה בכבישים, רגולציית שירותי תחבורה ציבורית ותפעול תשתיות תחבורה עיקריות

מערכות תחבורה חכמות (ITS)

מחלקת שירותים חשמליים ומכניים

רגולציה: בטיחות מכנית, יעילות אנרגטית ופיקוח על השירות לציבור, בטיחות הרכבות, בטיחות החשמל, בטיחות הגז

שירותים מסחריים: חטיבת ההנדסה של נמל התעופה וכלי הרכב, חטיבת הבטיחות והשירותים המרכזיים, חטיבת סקטור הבריאות, חטיבת הסקטור העירוני, חטיבת הפרויקטים

מפעילי תחבורה
Ferry, Tram, Taxi, Minibus, Citybus, Bus – KMB, MTR

כלי רכב ציבוריים ופרטיים

 

בשנים 2018-19 חלק גבוה מתקציב ממשלת הונג קונג מוקצה לטובת יישום התוכניות לניידות חכמה. לצורכי פיתוח IT – ביו-טכנולוגיה, אינטליגנציה מלאכותית, עיר חכמה ופינטק התקציב עומד על 50 מיליארד דולר הונג קונג (6.4 מיליארד דולר אמריקאי); להקמת קרן שמטרתה לספק מימון לפרויקטים של עבודות ציבוריות ירוקות של הממשלה תחת תוכנית האב מוקצבים 100 מיליארד דולר הונג קונג (12.8 מיליארד דולר אמריקאי); 10 מיליארד דולר הונג קונג (1.3 מיליארד דולר אמריקאי) מוענקים למימון מחקר באוניברסיטאות הציבוריות המקומיות; ניכוי מס של 300% לחברות עבור שני מיליון הדולר ההונג קונגי הראשונים שהן מוציאות על מחקר ופיתוח, ו-200% נוספים על כל סכום נוסף (כיום, הניכוי עומד על 100% להוצאות על מחקר ופיתוח).

הנציגות הכלכלית בהונג קונג

במסגרת פעילות הנציגות הכלכלית בהונג קונג, נעשים הצעדים הבאים בתחום העיר החכמה והניידות החכמה הנכללת בתחום זה:

  • מיפוי השוק, הכרת השחקנים הממשלתיים, הציבוריים והפרטיים. 
  • הנגשת מידע רלוונטי על רגולציה, פרויקטים קיימים ועתידיים ואירועים בתחום לחברות הישראליות.
  • יצירת מאגר מידע של שותפים, לקוחות ומשקיעים פוטנציאליים.
  • חיבור בין חברות ישראליות ופנייה לגורמים מקומיים רלוונטיים.
  • סקאוטינג טכנולוגיות ישראליות עבור חברות מקומיות המנהלות פרויקטים מקומיים.
  • במחצית הראשונה של שנת 2019 תארח הנציגות הכלכלית משלחת חברות ישראליות בתחומי העיר החכמה לאירועים ומפגשים עסקיים עם גורמי המפתח המקומיים.

 

> למידע נוסף על שירותי המינהל וליצירת קשר:

הנציגות הכלכלית של משרד הכלכלה והתעשייה בהונג קונג - HongKong@israeltrade.gov.il

סימנייה