דילוג לתוכן

אוטומוטיב 2018

חזרה

סין ן המירוץ לרכב חשמלי

תעשיית הרכב הגדולה בעולם ניצבת בפתחו של שינוי חסר תקדים – ייצור מואץ של כלי רכב חשמליים לחלוטין. סקירת התמריצים והסבסוד הממשלתי לעידוד המכירות, חברות ההזנק הסיניות החדשות, הטכנולוגיות המתקדמות וההזדמנויות העסקיות שהמירוץ השאפתני של סין טומן בחובו 


עינת לב, הנציגה הכלכלית של משרד הכלכלה והתעשייה בשנגחאי, סין

סין היא שוק כלי הרכב הגדול ביותר בעולם. בשנת 2017 נמכרו בסין 28.9 מיליון כלי רכב, צמיחה שנתית של מעל ל-3%. לצורך ההשוואה - באותה שנה נמכרו בארצות הברית 17.24 מיליון כלי רכב. 
סין היא גם יצרנית כלי הרכב הגדולה ביותר. בשנת 2017 יוצרו בה 29.1 מיליון כלי רכב, מתוכם 24.8 מיליון מכוניות נוסעים - 11.9 מיליון כלי רכב עם מרכב Sedan, ו-10.3 מיליון רכבי SUV. מבחינת כלי רכב מסחריים – בשנת 2017 חלה עלייה של 13.8% בהשוואה לשנה הקודמת, ויוצרו בה 4.2 מיליון רכבים מסחריים. 
ב-2017 סך יבוא כלי הרכב הממונעים לסין הגיע ל-51 מיליארד דולר, ואילו סך היצוא היה 38 מיליארד דולר.
ועדיין, כלי הרכב הסינים נהנים ממוניטין חלש יותר מזה של כלי הרכב האירופאים, האמריקאים, היפנים והדרום קוריאנים. 

תמונת מצב

בשנת 2017 ארבע יצרניות הרכב הגדולות בסין - SAIC Motor, Dongfeng, FAW ו-Chang'an - שלטו ב-62% משוק כלי הרכב במדינה. יצרניות רכב מובילות נוספות הן: BAIC, Geely, Chery, Great Wall, Guangzhou Auto Industry ו-Brilliance Automotive Group.

בעבר יצרניות הרכב הסיניות היו פחות פעילות בתהליך פיתוח ועיצוב כלי הרכב עצמם, אלא התמחו בהרכבה של חלקים מיובאים ובייצור כלי רכב לפי תבנית או פטנט שרכשו מחברות זרות. כיום, מגמת שינוי מאפיינת את הענף - יותר ויותר יצרניות רכב סיניות מבקשות לעצב את מודל המכונית בעצמן ומחפשות טכנולוגיות מתקדמות לשלב בתוכניות שלהן.

ניתוח תעשיית הרכב העולמית והמקומית מעלה כי ענף הרכב בסין יחווה שינוי חסר תקדים בשנים הקרובות. הממשל בסין נתן עדיפות לאומית למה שהוא מגדיר כ-(NEV (New energy vehicle - כלי רכב חשמליים או היברידיים. סדרת מהלכים אלה קיבלה תוקף רשמי בתוכנית החומש ה-13 של הממשל הסיני (2016-2021). לצד הפיתוחים המהירים בתחום הרכב החשמלי, בסין מנסים להדביק את הקצב גם בכל הקשור לטכנולוגיות תקשורת Connected Vehicle. 

נוכח ההתפתחויות בענף הרכב, גם ענקיות האינטרנט ושחקנים מתפתחים אחרים נכנסים באופן פעיל לשוק, והם מפעילים לחץ רב על יצרניות הרכב וספקי המשנה המסורתיים. 

 

השקעות ממשלתיות ושינוי חקיקה

סין היא המדינה המזהמת ביותר בעולם. לכן, לצד הפיתוח הכלכלי, תחום ההגנה על הסביבה הוא אחד הדגשים המרכזיים בתוכנית החומש הממשלתית הנוכחית. בהתאם לכך, פיתוח תעשיית רכב חדשנית והדגש על כלי רכב חשמליים הפכו לאסטרטגיה לאומית, שמטרתה היא גם להפחית את התלות ביבוא נפט ושמן, ןלהפחית את זיהום האוויר.

ואכן סין מובילה עולמית בתחום זה. 43% מכלי הרכב החשמליים בעולם שיוצרו בשנת 2016 היו מתוצרת סינית. היצרניות המובילות במכירות כלי רכב חשמליים ב-2017 הן: BYD, BJEV, SAIC, Zhidou, Zotye, Chery, JMC, Changan, JAC, ו-Geely. אך סין לא עוצרת בכך, אלא רואה עצמה כמובילת המהפכה בתחום הרכב החשמלי. היעד שסין הציבה לעצמה הוא של חמישה מיליון כלי רכב חשמליים על הכבישים עד סוף שנת 2020. מדובר ביעד שאפתני במיוחד, כאשר נכון לסוף 2017 מספר כלי רכב אלה עמד על מיליון בסך הכל.

התמיכה ביצרניות ה-NEV המקומיות החלה עוד בשנת 2012, כאשר ממשלת סין הזרימה מיליארדי יואנים במטרה לסייע לחברות הסיניות להיות השחקניות המובילות בעולם. בשנת 2018 הממשלה צמצמה את תמיכתה ביצור מכוניות מזהמות והציבה תנאים חדשים ואטרקטיביים לתמיכה ביצרניות סיניות לכלי הרכב החשמליים. מטרת הממשל במהלך הזה היא לעודד את יצרניות כלי הרכב החשמליים לייצר מכוניות עם טווח נסיעה ארוך יותר, הצורכות פחות אנרגיה על ידי שימוש בבטרייה קלה ובעלת קיבולת גדולה יותר.

במסגרת אותם תנאים מחודשים, חברה סינית המייצרת רכב שהוא חשמלי לחלוטין (ולא היברידי) תקבל סבסוד על כל רכב שנמכר לצרכנים עד שנת 2020. כלומר, כל רכב חשמלי יימכר לצרכנים במחיר מוזל, ואת ההפרש היצרנית תקבל מהממשל המרכזי. הסבסוד יינתן בהתאם לטווח היכולת של הסוללה של הרכב, כאשר גובה המענק לרכב נע בין 20 אלף ל-44 אלף יואן (3,000-7,000 דולר). סכומים אלה יועברו ישירות ליצרניות הרכב, ובעזרתם הן יוכלו להציע את כלי הרכב במחיר אטרקטיבי יותר ללקוחות ולייצר לעצמן יתרון משמעותי. ללא סבסוד זה יהיה קשה ליצרניות כלי הרכב החשמליים לשרוד ולבסס את מעמדן בשוק הרכב התחרותי .

בנוסף, ב-2017 הכריז משרד התעשייה וטכנולוגיות המידע הסיני (MIIT) על תקנות חדשות להאצת הייצור של כלי רכב חשמליים. התקנות החדשות אוסרות על הקמת חברות רכב חדשות שמייצרות כלי רכב מבוססי דלקים. התקנות גם דורשות מכל יצרני המכוניות, המוכרים בסין מעל 30,000 מכוניות בשנה, שמכירות כלי הרכב החשמליים שלהם יגיעו למעל 10% מסך המכירות ב-2019 ומעל ל-12% ב-2020.

המדיניות האקטיבית הממשלתית מעודדת תחרות גדולה בשוק. יצרניות כלי רכב חשמליים עושות מאמצים רבים לייצר ולהשיק את דגם הרכב הראשון בהקדם האפשרי, כדי למקסם את המכירות עד שנת 2020 - השנה שבה הסבסוד עבור כל רכב עתיד להיפסק והתמריצים האחרים יופחתו משמעותית.

 

קפיצה במספר יצרניות כלי הרכב

בנוסף לתחרות בין השחקנים הוותיקים, התמריצים הממשלתיים הגבוהים גרמו ליזמים רבים להקים חברות חדשות המתכננות להשיק רכב חשמלי לפני שנת 2020. בעקבות זאת, מספר יצרניות כלי הרכב החשמליים בסין קפץ מ-8 חברות ב-2012 ל-144 חברות בשנת 2015. בשנת 2017 הגיע מספר יצרניות רכב החשמלי הסיניות ל-522 חברות. רבות מהשחקניות החדשות נחשבות בסין כחברות הזנק. הן עוד לא השיקו את הדגמים שלהן ומדורגות כעת על פי הגיוסים שלהן. חלקן מקבלות תמיכה מענקיות האינטרנט כגוןAlibaba , Baidu ו-Tencent, וחלקן נהנות מתמיכת הממשלות המקומיות. חברות ההזנק עובדות במרץ לפתח את הדגמים שלהן. הן צומחות במהירות ומחפשות טכנולוגיות שיוכלו לשמש אותן כדי להשיק את הדגם הראשון שלהן בשנה הנוכחית או ב-2019.
יצרניות חדשות מבטיחות ומובילות כוללות את: AIways, Singulato, Byton, Leap Motor, Youxia Motor, NIO, WM Motor, Chehejia, Xpeng ו-LeSee.

לא מדובר רק בתעשיית הרכב. גם השוק הסיני והצרכנים הסינים עוקבים אחר מדיניות הממשל, מבינים את המגמות ובסקר שנערך באוגוסט 2018, מעל ל-73% מהנשאלים השיבו כי הם מעוניינים לרכוש רכב חשמלי.

נוכח לוחות הזמנים שקבעה ממשלת סין במתן התמריצים, 2018 מסתמנת כשנה קריטית עבור חברות המציעות טכנולוגיות בתחום הרכב. זו השנה שבה יצרניות כלי הרכב החשמליים יחליטו עם מי לעבוד על הדגמים שעתידים לצאת לשוק. יצרניות הרכב מחפשות גם טכנולוגיות ייחודיות אחרות כדי לבדל את הרכב וחווית המשתמש.

 

הזדמנויות לשיתוף פעולה עם סין

רוד שואו: בשנים 2017 ו-2018 הנציגות הכלכלית בשנגחאי הובילה שני אירועי רוד שואו בשיתוף עם הנציגות הכלכלית בבייג'ינג ועם מכון היצוא הישראלי. בשניהם, פגשו נציגי החברות הישראליות את מקבלי ההחלטות בקרב היצרניות הוותיקות והחדשות בסין, את חברות ה-TIER1 , חברות טכנולוגיה ומשקיעים בתחום הרכב. 

סמינרים וביקורים: הנציגות הכלכלית קיימה סמינרים עסקיים עם למעלה מ-1,000 מפגשים ויזמה ביקורים בחברות מובילות בתחום ביניהן -Tencent , BAIC, Geely, Baidu ו-Volvo.

סקאוטינג: הנציגות הכלכלית מחפשת טכנולוגיות עבור היצרניות, הנמצאות במירוץ אחר מוצרים טכנולוגיים מובילים לכלי הרכב שלהן, וניכר כי התחומים החמים ביותר הנדרשים הם מערכותADAS , טכנולוגיות תקשורת -Connected Car , סייבר, זיהוי פנים וזיהוי תנועה.

בשלות: רוב החברות הסיניות מעוניינות לרכוש מוצרים בשלבים מתקדמים המוכנים למסחור, ופחות מעוניינות בחברות צעירות עם טכנולוגיות או מוצרים בשלב הפיתוח. אך ישנן יצרניות המעוניינות לעבוד יחד עם החברות הזרות לפיתוח טכנולוגיה משותפת.

 

> למידע נוסף על שירותי המינהל וליצירת קשר: 

הנציגויות הכלכלות של משרד הכלכלה והתעשייה cxhi:

בשנגחאי –  shanghai@israeltrade.gov.il

בבייג'ינג – beijing@israeltrade.gov.il

בגואנגז'ו –  guangzhou@israeltrade.gov.il

בצ'נגדו -   chengdu@Israeltrade.gov.il 

https://israel-trade.net/china/

סימנייה