דילוג לתוכן

אוטומוטיב 2018

חזרה

סינגפור I שדה ניסויים לתחבורה חכמה

כלי רכב אוטונומיים וחשמליים הם אחד התחומים המרכזיים בחזון החדשני של סינגפור להיות "אומה חכמה". רוב ההזדמנויות העסקיות הן בעבודה עם הגופים הממשלתיים ובשיתופי פעולה עם המגזר הפרטי, אך חשוב לזכור כי סינגפור גם משמשת כמרכז אזורי אסטרטגי לפעילות באינדונזיה, בפיליפינים, במלזיה ובשווקים נוספים בדרום מזרח אסיה


יואב סיידל, הנציג הכלכלי של משרד הכלכלה והתעשייה בסינגפור
דאלאס וונג, מנהל מסחר בכיר בנציגות הכלכלית בסינגפור


סינגפור שואפת להיות שדה ניסויים (“Test bed”) לתחבורה חכמה וכבר רשמה כמה הישגים בולטים בתחום זה. לאחרונה סינגפור ביצעה והשלימה כמה ניסויים ופרויקטים הקשורים לכלי רכב אוטונומיים (AV), ביניהם בפארק הגנים ליד המפרץ (Gardens by the Bay) ובאי הנופש סנטוזה. מיזמים אלה בוצעו גם בשדה הניסויים JTC לכלי רכב אוטונומיים שהוקם ב- CETRAN) One North). 

בסקטור הפרטי, יצרני הציוד המקורי (OEM) הראשיים, כמו חברות Aptiv ו-Continental, המשיכו לחזק את נוכחותם בסינגפור. 

תמונת מצב

ההזדמנויות העיקריות בתחום התחבורה נמצאות בפרויקטים ממשלתיים, וכדי להצטרף אליהם יכולות חברות ישראליות לפנות באמצעות הנציגות הכלכלית, או בצורה ישירה למשרד התחבורה הסינגפורי או לאחת מסוכנות הביצוע שלו (Land Transport Authority - LTA - היא הסוכנות העיקרית בתחבורה יבשתית). דוגמה מוצלחת לכך היא חברת Via, שזכתה בשלב השני במכרז לניסוי באוטובוסים ציבוריים, זאת על פי דרישה מטעם ה-LTA. 

מלבד מכרזים ממשלתיים, מתפתחים גם שיתופי פעולה עם הממשל והמגזר הפרטי בתחומי הרכב האוטונומי וכלי הרכב החשמליים. בתחום הרכב האוטונומי, חברת  ST Land Systems עובדת יחד עם רשות התחבורה היבשתית על פיתוח אוטובוסים אוטונומיים. עד שנת 2022 צפויים אוטובוסים אלה לשרת שלוש שכונות בסינגפור. 

בתחום הרכב החשמלי (EV) קיימים בשוק כמה שחקנים, ביניהם HDT, BlueSG ולאחרונה חברת Grab, שמגדילה את כמות כלי הרכב החשמליים בכבישי סינגפור באמצעות מוניות חשמליות, שיתוף מכוניות חשמליות ובניית נקודות טעינה נוספות. גם חברת וולוו צפויה להביא לסינגפור 50 אוטובוסים היברידיים הפועלים על חשמל-דיזל במחצית השנייה של 2018.

 

תחבורה יבשתית

תחבורה יבשתית היא עמוד תווך מרכזי בכלכלה של סינגפור, המספקת שירותים לכשמונה מיליון נוסעים בתחבורה הציבורית מדי יום - 3.9 מיליון באוטובוסים, 3 מיליון ב- MRT (הרכבת התחתית), 1 מיליון במוניות, 180,000 ברכבות LRT. התעשייה מעסיקה כיום כ-123,000 עובדים ומהווה 1.1% מהתמ"ג של סינגפור. הוצאות התחבורה של תושבי סינגפור לשנת 2018 צפויות להגיע לשיא של 13.7 מיליארד דולר.

היעדים של סינגפור עד 2030 

  • 75% מהנסיעות בשעות השיא יתבצעו באמצעות תחבורה הציבורית.
  • 85% מהנסיעות הקצרות (עד 20 ק"מ) בתחבורה הציבורית יתבצעו בתוך 60 דקות.
  • רשת הרכבות תוכפל מ-178 ק"מ ל-360 ק"מ עד 2030.
  • עד 8,000 משרות חדשות בתחום התחבורה.
  • הרשות לתחבורה יבשתית (LTA) תקצה 25 מיליון דולר במשך חמש שנים לקרן חידוש התחבורה היבשתית לצורך מחקר וניסויים בטכנולוגיות תחבורה.

מו"פ בענף הרכב בסינגפור

בשנים האחרונות פעלו בסינגפור מיזמים שונים בתחום כלי הרכב החשמליים והנהיגה האוטונומית. להלן פירוט של חלק ממיזמים אלה:

נתיב מונית חשמלית (E-Taxi): חברת HDT השיקה ברבעון השני של 2017 צי של 100 מוניות חשמליות הפרוסות ברחבי סינגפור. החברה הגישה בתחילת 2018 בקשה להוסיף עוד 800 מוניות חשמליות.

תוכנית לשיתוף בכלי רכב EV: הקונצרן הצרפתי Bollore החל בדצמבר 2017 את תוכניתו לכלי רכב שיתופיים בסינגפור. במסגרת זו 80 מכוניות חשמליות ו-30 תחנות טעינה נפרסו במדינה. BlueSG  - חברת בת של Bollore - חתמה על הסכם עם רשות התחבורה היבשתית של סינגפור ועם Economic Development Board) EDB) לפיתוח תוכנית לכלי רכב חשמליים שיתופיים אשר תביא לפריסה הדרגתית של 1,000 כלי רכב חשמליים. לפי תוכנית זו, ייפרסו 500 תחנות טעינה המצוידות ב-2,000 נקודות טעינה, ומתוכן 400 נקודות יהיו פתוחות לשימוש ציבורי. BlueSG עוסקת במגוון פעילויות - ניידות חשמלית, ניהול אנרגיה ושילוב מערכות (System Integrator) – והיא מתכננת גם להקים מרכז חדשני עולמי בסינגפור שיעסוק במחקר ופיתוח בתחום התחבורה חכמה ובאיתור פתרונות לניהול אנרגיה.

ניסוי באוטובוסים חשמליים: חברת BYD בשיתוף פעולה עם מפעילת האוטובוסים Go-Ahead בסינגפור החלו בניסוי באוטובוסים חשמליים. מדובר באוטובוס מדגם K9 שיכול להכיל 80 נוסעים. בשנים 2016-2017 נערכו הניסויים בשלושה קווי אוטובוס שונים. בנוסף, רשות התחבורה היבשתית של סינגפור הוציאה מכרזים לרכישת 50 אוטובוסים היברידיים ו-60 אוטובוסים חשמליים. האתגרים: תשתית לטעינה, אחסון סוללה ואופטימיזציה של צי חשמלי.

נהיגה אוטונומית - ניידות על פי דרישה מנקודה לנקודה עם כלי רכב לנהיגה עצמית (SDVs): בתחום זה הרשות לתחבורה יבשתית של סינגפור (LTA) חתמה על הסכם עם חברות Delphi (ספקית צמיגים מובילה שמשרדיה הראשיים בבריטניה) ו-nuTomy (חברת בת של MIT העורכת בדיקות נהיגה). שיתוף פעולה זה נכלל ביוזמת כלי הרכב האוטונומיים של סינגפור (SAVI), המנהלת מחקרי AV, מקימה מתקני בדיקה, ותומכת בפיתוח אפליקציות ובמציאת פתרונות מצד שותפים ובעלי עניין בתעשייה. כלי רכב אלה נבדקו גם בארצות הברית כאשר Audi SQ5 השלימה נהיגה מחוף לחוף מסאן פרנסיסקו לניו יורק בהיקף של 99% מהדרך.

העברה בתוך הטרמינל (מטען ולוגיסטיקה): בינואר 2017 חברות Scania ו-Toyota Tsusho זכו בחוזה לפיתוח ולבדיקה של מערכת למשאית סמי-אוטונומית - משאית שאדם נוהג בה, המובילה שיירה של משאיות ללא נהג. הניסויים מתקיימים בשתי פעימות במשך שלוש שנים וצפויים להסתיים בדצמבר 2019. הפעימה הראשונה מתבצעת במרכזי המחקר של החברות הנמצאים בשוודיה וביפן והיא מתמקדת בתכנון, בבדיקה ובשיפור טכנולוגיית הפיקוד של המשאית כדי להתאימה לסינגפור. הפעימה השנייה תכלול ניסויים מקומיים בסינגפור ופיתוח.
במסגרת המו"פ בענף הרכב בסינגפור, ניתן לראות גם השקעות אחרות ומתקני ניסוי למחקר ולפיתוח. לדוגמה, כלי רכב ללא נהג לנסיעה עצמית הושקו בינואר 2018, והם מספקים שירותי הסעה לאורך מסלול מוגדר מראש – בפארק הגנים שליד המפרץ בסינגפור. גם ה"מעבדות החיות" (Living Labs) המפורטת מטה הן דוגמה מצוינת לכך.

המעבדה החיה בנמל התעופה של צ'אנגי (Changi): המעבדה הושקה בעלות של 50 מיליון דולר בשותפות עם EDB, והיא יוצרת שיתופי פעולה כדי לפתח ולהמחיש פתרונות טכנולוגיה חדשים, כגון טכנולוגיות אוטונומיות להסעת בני אדם או להעברת נוסעים בין טרמינלים בנמלי תעופה. שדה התעופה צ'אנגי ידוע כאחד משדות התעופה המתקדמים והטובים בעולם, והוא מעוניין מאוד בטכנולוגיות מתקדמות שיסייעו לו לייעל את שירותיו.

המעבדה החיה של תאגיד PSA: מעבדה זו הושקה בעלות של 100 מיליון דולר בשיתוף פעולה עם EDB ורשות הים ונמלי התעופה של סינגפור. חברות יכולות לשתף פעולה עם PSA כדי לפתח רעיונות ולבדוק מערכות משולבות בסביבת "נמל חי". PSA הוא הנמל עם נפח הפעילות השני הכי גדול בעולם, וגם הוא מעוניין מאוד בטכנולוגיות מתקדמות, בפרט בתחום האוטומציה, שיסייעו לו לייעל את שירותיו.

 

יוזמות ופרויקטים בעתיד הקרוב

מתקן הניסוי לניידות חכמה NTU-NXP: הטכנולוגיות והאפליקציות בדקו תקשורת Vehicle to Everything) V2X) עם כ-50 כלי רכב ו-35 יחידות לצדי הדרך. מהלך זה הושק בינואר 2017 במסגרת מאגד ניידות חכמה, הכולל 10 חברות וארגונים ביניהם Denso, Shaeffler ו-Panasonic.

מכרז ERP 2.0: במכרז זה זכה מאגד של NCS ו-MHI Engine Systems Asia ויישומו צפוי להסתיים בשנת 2020. מטרת המכרז היא לפתח את הדור הבא של On-Board Unit) OBU), המאפשר מידע בזמן אמת על תנועה וחניה, תשלומים עבור חניה ואפליקציות רלוונטיות נוספות.

נהיגה עצמית: ביוני 2017 הכריזה הרשות לתחבורה יבשתית של סינגפור על הרחבה של 55 ק"מ למסלול הניסויים לכלי רכב אוטונומיים (AV) הקיים, שאורכו הנוכחי 12 ק"מ. המסלול הארוך יכלול גם את האזורים הסמוכים לכביש הצפוני, כמו האוניברסיטה הלאומית של סינגפור (NUS), פארקי המדע של סינגפור ומוקדי עניין נוספים.

הדירוג העירוני: עד 2020 צפויה להסתיים פריסת פרויקט Tengah New Town שיהפוך את השכונה לחופשיה מכלי רכב (כלי הרכב ייסעו מתחת לפני השכונה). מחוז החדשנות יכלול את NTU, Cleantech Park ו-Tengah. 

 

לוגיסטיקה עירונית

תוכנית Infocomm Media 2025 לבנייה חכמה של סינגפור נועדה לחזק את תחום הלוגיסטיקה ולאפשר למסחר לשגשג. באוקטובר 2015 סגן ראש הממשלה בסינגפור הכריז כי הממשלה תקציב 20 מיליון דולר כדי למנף טכנולוגיות ליישום פתרונות לוגיסטיקה עירוניים בסקטור הקמעונאי. יוזמה זו צפויה להפחית ב-25% את מספר המשאיות על הכביש, לחסוך את כוח האדם בתחום המשלוחים בהיקף של 40%, ולצמצם ב-65% את זמן ההמתנה והתורים למשלוחים. 

מרכזי מיזוג מחוץ לאתר (Offsite Consolidation Centres – OCCs) – קמעונאות ונמל התעופה: לפני העברת המשלוחים לקניונים, משאיות עם תא מטען שאינו מלא לחלוטין יכולות למזג ולסווג את הטובין שלהן במרכזי המיזוג OCC. המשאיות יוכלו להעמיס מחדש את הטובין ולשלוח אותם ליעדיהם במשאית אחת באותו יום. יוזמה זו תפחית את מספר המשאיות הנוסעות לאותו כיוון ותקטין את עומס המשאיות בכבישים. טכנולוגיות דרושות בתחום זה הן: פתרונות לוחות זמנים המבוססים על מחשוב ענן, מערכות לניהול תורים, רובוטיקה מתקדמת לסיווג טובין, אופטימיזציית ציי רכב ועוד.

הפצה ולוגיסטיקה לקניונים (in-mall): בשנת 2016 משרד התקשורת של סינגפור (IMDA) חתם על הצהרת כוונות עם חברת Capitaland במטרה להשיק את IMD) In-Mall Distribution) בקניון Tampines ובקניון Bedok. מערכת זו מופעלת בעזרת טכנולוגיות לתיאום לוחות זמני המשלוחים ולניהול תורים. מודל הפצה זה הורחב לעוד ארבעה קניונים של Capitaland ב-2017.

 

נמלים ימיים ונמלי תעופה

מעבר לתחבורה היבשתית, סינגפור היא ביתם של מפעילי נמלי תעופה ונמלים ימיים: קבוצת נמל תעופה צ'אנגי (CAG) וחברת הניהול של הנמל הימי של סינגפור PSA, שאף הוזכרו לעיל. בנמל התעופה צ'אנגי עוברים 65 מיליון נוסעים בשנה והקיבולת שלו צפויה לעלות עד שנת 2030, עם השלמת טרמינל 5, ל-150 מיליון נוסעים בשנה. 

חברת הנמל הימי של סינגפור הוכיחה גם היא יכולת מרשימה בטיפול ב-75 מיליון מכולות ב-2017, מספר שצפוי לגדול עם הקמתו של נמל חדש. שתי החברות שמו דגש על יוזמה והשיקו את תוכנית המעבדה החיה – שיתוף פעולה עם חברות ומיזמים ממוקדי יוזמה, לפיתוח ובדיקת פתרונות טכנולוגיה חדשים בסביבה חיה.

 

הזדמנויות לשיתוף פעולה עם סינגפור

הנציגות הכלכלית של ישראל בסינגפור שמחה לסייע לחברות ישראליות במגוון דרכים: 

  • מתן מידע על שווקים. 
  • תיאום פגישות B2B עם שותפים מקומיים לחברות שמזהות את סינגפור כשוק פוטנציאלי.
  • קידום והגדלת החשיפה של אותן חברות באמצעות מאמצי שיווק אסטרטגיים. 
  • גם אינדונזיה נמצאת תחת טיפולה של הנציגות הכלכלית, ובמסגרת פעילותה היא אף מסייעת לחברות ישראליות גם בשוק גדול זה. 

> למידע נוסף על שירותי המינהל וליצירת קשר:

הנציגות הכלכלית של משרד הכלכלה והתעשייה בסינגפור - Singapore@israeltrade.gov.il

סימנייה