דילוג לתוכן

אוטומוטיב 2018

חזרה

צ'ילה I כלי רכב חשמליים עולים על הכביש

שוק התחבורה הציבורית של סנטיאגו עובר בהדרגה לכלי רכב חשמליים. המכרז הממשלתי המחודש לשדרוג האוטובוסים וקווי השירות, שייצא לדרך בסוף 2018, מהווה הזדמנות פז לשיתופי פעולה עסקיים עם חברות טכנולוגיה ישראליות 


הדר שור, הנציג הכלכלי של משרד הכלכלה והתעשייה בצ'ילה
חררדו גלץ, נציג המשלחת הכלכלית בצ׳ילה

 

השינויים הרבים בשוק התחבורה והאנרגיות החלופיות בצ'ילה מציעים הזדמנויות רבות לחברות ישראליות להשתלב בתחום כספקיות משנה של מכרזים גדולים או כספקיות של פתרונות ממוקדים לחברות השונות הפועלות בשוק והמעוניינות להיכנס אליו. 

היתרון הטכנולוגי של חברות מקומיות רבות מאפשר להן להתמודד במכרזי הממשלה ולכן הן מחפשות חברות חדשניות מישראל שיכולות להשתלב בפתרון הכולל שהן מציעות. הנציגות הכלכלית בסנטיאגו הכשירה עובד ייעודי לתחום התחבורה החכמה, שתפקידו לסייע לחברות ישראליות המעוניינות ליצור קשר ושיתופי פעולה עם ספקי השירותים ורשויות הממשלה. לכנסים בנושאי תחבורה חכמה ותחליפי דלק מגיעות משלחות של גורמים משמעותיים משוק התחבורה המקומי בצ'ילה. 

 

תמונת מצב

Transantiago היא מערכת תחבורה ציבורית המשרתת את תושבי סנטיאגו בצ'ילה, אך התלונות העיקריות של הציבור הן על היעדר אוטובוסים, על התדירות הלא קבועה שלהם ועל תשתיות גרועות או חסרות. נכון להיום יש מעל 7,000 אוטובוסים ישנים במערכת הציבורית, והם מתוכננים לצאת בהדרגה מהשירות במהלך שנת 2019 לאחר מכרז ממשלתי.

שירות האוטובוסים מחולק לשתי מערכות-משנה: הראשונה היא של קווי האוטובוס הראשיים, המשלימים את רשת המטרו ומציעים קווי נסיעה ארוכים בין אזורי העיר השונים. המערכת השנייה היא של קווי האוטובוס המקומיים, המאפשרים נסיעות קצרות ומזינים את המטרו ואת קווי האוטובוס הראשיים. 

בנוסף לכך, חברות רבות בתחום יבוא הרכב נכנסות לתחומי התחבורה החכמה וניהול ציי הרכב ובעקבות זאת מטמיעות פתרונות תחבורה ודלק חדשניים בציי הרכב שלהן ובמכוניות הנמכרות. הן עושות זאת במטרה להשתלב במערכת התחבורה הציבורית המתחדשת על ידי הצעת כלי רכב פרטיים שישמשו את הציבור לנסיעות משותפות. הסכמי הסחר של צ'ילה עם מדינות רבות בעולם גורמים למחירי רכב נמוכים משמעותית מהמדינות השכנות, ולכן נוסעים על כבישי צ'ילה כלי רכב רבים. רמת התשתיות גבוהה ביותר מכיוון שהדרכים בחלקן הגדול מופרטות.

מכרזים ממשלתיים בתחבורה הציבורית 

בעבר נרכשו על ידי המפעילים השונים של חברת Transantiago אוטובוסים מסורתיים רבים המונעים בדיזל ונחשבים למזהמים יחסית. לאחר מכרז ממשלתי שנערך בשנת 2017, עלו על הכביש שני האוטובוסים החשמליים הראשונים בתולדות התחבורה הציבורית של סנטיאגו. אחד מהם של חברת BYD והשני של חברת Yutong. מסתמן כי זוהי תחילתה של מגמה בשוק התחבורה הציבורית של סנטיאגו, העובר בהדרגה לכלי רכב חשמליים. נכון להיום – עלה מספר האוטובוסים לכמה מאות. 

המכרז להתחדשות Transantiago: לקראת סוף ינואר 2018 משרד התחבורה והתקשורת של צ'ילה נאלץ להשעות את הליך המכרז הזה, וב-20 במרץ 2018 שרת התחבורה של צ'ילה החליטה סופית לנטוש את המכרז. הערכאה המשפטית הצהירה כי הליך המכרז לא התמקד במשתמשים ובאיכות השירות. במקביל להודעה זו, הוחלט על מכרז חדש ומשופר שמתוכנן לצאת לדרך בסוף 2018. הליך זה יצא לפועל תחת הממשלה החדשה בהנהגתו של סבסטיאן פיניירה – נשיא צ'ילה הנוכחי. הדגש הממשלתי בצ'ילה מושם לרוב על נוחות השימוש ועל הערך לתושבים, ולא תמיד על מחירים זולים. העדפה זו מאפשרת כניסה לחברות עם ערך מוסף משמעותי או טכנולוגי.

לפי תחזיות חברות החשמל של צ'ילה המעבר לאוטובוסים חשמליים יושלם בהדרגה במהלך שלוש השנים הבאות, עד שנת 2021. המכרז העתידי לתפעול Transantiago יתמקד בשיפוץ האוטובוסים הקיימים, כאשר מתוכם 500-1,500 אוטובוסים יופעלו כאוטובוסים חשמליים במהלך שלוש השנים הבאות.

מפעילי התחבורה הציבורית: מאז יוני 2012 החברות בעלות הזיכיון לתחבורה ציבורית עירונית בסנטיאגו עומדות בפני תסריט הפעלה חדש. יעד התפעול העיקרי הוא צמצום הגירעון הכלכלי של המערכת כדי להתאים עצמה לצמצום ההדרגתי של הסובסידיה הממשלתית. המפעילים השונים מחולקים ליחידות לפי מיקום גיאוגרפי, כך שיש חפיפה וחלקם מתחרים זה בזה. כלל קווי האוטובוס מתואמים עם קווי המטרו, הפועל במקביל אך בעיקר במרכז העיר. הרעיון הוא ליצור תחרות בין המפעילים כדי לשפר את השירות למשתמשים ולתגבר את החברות המתואמות עם המטרו, שמתנהל עצמאית. החברות יכולות לפתח קווי נסיעה על פי הדרישה מהשטח ובכך לשפר את השירות והפריסה. המפעילים יורכבו באופן הבא:

 

מפעיל

שירות

מספר האוטובוסים

מספר הקווים

תקופה

יחידה 1

Inversiones
Alsacia
S.A.    

100 -  4081e - 4101e

741

33

2012-2018

יחידה 2

Subus Chile S.A.    

200 - G

1,279

56

2012-2020

יחידה 3

Buses Yule S.A.    

300 - 013 - E - H - I

1,252

88

2012-2021

יחידה 4

Express de Santiago
Uno S.A.    

400 - 0

1,240

55

2012-2019

יחידה 5

Metbus S.A.    

424 - 500 - J

989

51 2012-2020
יחידה 6

Redbus Urbano S.A.    

B - C

667

65

2012-2018

יחידה 7

STP Santiago S.A.    

213e - 712 - F

512

33

2012-2018

Metrde Santiago*

Metro S.A.    

1 - 2 - 4 - 4a - 5 - 6    

203

 6 2012-2019

MetrotreNos*

Tren Central S.A.    

 

12

1 2012-2020

מינהל התחבורה הציבורית המטרופוליטנית

בשנת 2012, לאחר תכנון מחודש של מערכת התחבורה הציבורית של צ'ילה וחידוש חוזים עם נותני שירותים שונים, השתנה תפקיד היחידה לתיאום תחבורה של סנטיאגו במטרה לשפר את איכות השירות. היחידה לתיאום התחבורה אחראית כעת גם על תחומי האסדרה, הבקרה והפיקוח על המערכת הציבורית.

כדי לעמוד באתגרים וביעדים המוצהרים הללו, הוקמה גם המועצה העירונית לתחבורה ציבורית שמחליפה את ועדת השרים לתחבורה עירונית של סנטיאגו. המטרות העיקריות של גוף זה, בנוסף לאלו הקיימות בהוראות החוק המקוריות, הן ניתוח מקיף של מערכת התחבורה הציבורית של עיר הבירה ותיאום קפדני בין הגופים האמונים על התחבורה הציבורית של סנטיאגו. ועדה זו פתוחה יחסית לרעיונות חדשניים ומוכנה לשלב פתרונות טכנולוגיים המשפרים את הפעילות של המערכות והשחקנים השונים. 

> למידע נוסף על שירותי המינהל וליצירת קשר:

הנציגות הכלכלית של משרד הכלכלה והתעשייה בצ'ילה - santiago@israeltrade.gov.il

 

סימנייה