דילוג לתוכן

אוטומוטיב 2018

חזרה

דרום קוריאה I תנופה ידידותית לסביבה בתעשיית הרכב

יונדאי, קיה ותאגידי הענק בתעשיית הרכב בדרום קוריאה פועלים במרץ כדי להפוך את כלי הרכב לידידותיים לסביבה. בתוכנית: בטריות חשמליות והנעה חלופית, נסיעות שיתופיות ואופניים חשמליים. גם חברות טכנולוגיה ישראליות יכולות להציע פתרונות 


יניב גולדברג, הנציג הכלכלי של משרד הכלכלה והתעשייה בדרום קוריאה
ג'יהון סונג, מנהל תחום הרכב והתחבורה החכמה בנציגות הכלכלית בדרום קוריאה


הציבור הישראלי מכיר היטב את תעשיית הרכב הדרום קוריאנית. שמות כמו יונדאי וקיה שגורים בפי ישראלים רבים. אך לא כולם יודעים כי בדרום קוריאה פועלים גם עשרות ומאות ספקים "קטנים" של החברות הגדולות, המעוניינים בטכנולוגיות הישראליות לעולם הרכב, התחבורה החכמה ותחליפי הדלק. גם תאגידי הענק, בנוסף ליונדאי וקיה, כמו LG, SK וסמסונג, תרים אחר הטכנולוגיות הישראליות שהתפתחו דרמטית בשנים האחרונות וזוכות לתשומת לב בינלאומית, למשל בתחום הרכב האוטונומי והגנת הסייבר לרכב המקושר. במאמר שלפניכם סקרנו את אחת המגמות הבולטות כיום בשוק הרכב בדרום קוריאה, הנעה חשמלית וידידותית לסביבה. צוות הנציגות הכלכלית ישמח לסייע לכל חברה ישראלית המעוניינת בהזדמנויות עסקיות והשקעות מדרום קוריאה. 

 

תמונת מצב

דרום קוריאה היא יצרנית הרכב השישית בגודלה בעולם. בחזית מגזר הרכב צועדות יונדאי וקיה השולטות ביותר משני שלישים מהשוק, בעוד יצרני משנה בינוניים וקטנים מספקים שירותים וחלקים לתאגידי הענק הללו. יצרני הרכב הדרום קוריאנים ותאגידי הענק האחרים פועלים במרץ כדי לקדם מעבר לכלי רכב ידידותיים לסביבה, בהתאם למדיניות ותמריצי הממשלה הדרום קוריאנית ולהלך הרוח הציבורי ההולך וגובר. תאגידים אלה תרים אחר טכנולוגיות רלוונטיות במיוחד בתחום הבטריות החשמליות וההנעה החלופית. בנוסף, שוק הנסיעות השיתופיות בדרום קוריאה צמח דרמטית בשנים האחרונות, וצפוי אף לגדול עוד יותר בשנים הקרובות. גם הפתרונות לניידות אישית – כגון אופניים חשמליים - החלו לצבור פופולריות בדרום קוריאה. 

תעשיית הרכב תרמה באופן משמעותי ועקבי לכלכלה הדרום קוריאנית במשך עשורים ארוכים. נתון שמעיד על כך יותר מכל הוא המאזן המסחרי של תעשיית הרכב בשנת 2017 – ייצוא פחות ייבוא, שעמד בשנה זו על 48.3 מיליארד דולר, המהווים כשליש מהמאזן המסחרי הכולל של דרום קוריאה. המספר הכולל של מכוניות שיוצרו בדרום קוריאה בשנת 2017 הוא כ-4.1 מיליון יחידות, שהן קרוב לארבעה אחוזים מסך המכוניות שיוצרו בעולם בשנה זו. לפי דוח שפורסם ב-2015 על ידי Statistics Korea, לתעשיית כלי הרכב וחלקי הרכב בדרום קוריאה יש השפעה עצומה לא רק על תעשיות המשנה (Before and After Industries), אלא שתעשייה זו גם מהווה 13.6% מהייצור הדרום קוריאני כולו ו-11.8% מהתעסוקה במדינה. 

קבוצת Hyundai Motors, הבעלים של שני המותגים יונדאי וקיה, הגיעה למעמד חסר תקדים בשוק הרכב של דרום קוריאה. נתח השוק של שילוב שני המותגים בחמש השנים האחרונות הגיע לשיא של קרוב ל-70% בממוצע (יונדאי 40% וקיה 30%). ברם, גם הנתח של מותגי רכב זרים בדרום קוריאה גדל מאז שנת 2015.

המדינות המובילות בייצור כלי רכב בשנת 2017

 

סין

ארה"ב

יפן

גרמניה

הודו

דרום קוריאה

מקסיקו

סך הכל

ייצור
(יחידה: אלפים)

29,015

11,182

9,684

6,051

4,780

4,115

4,068

98,909

 

רגולציות ממשלתיות ושינוי חקיקה

על אף החשיבות הגדולה של תעשיית כלי הרכב לכלכלה הדרום קוריאנית, נושא זיהום הסביבה הנובע משימוש בכלי רכב עולה באופן עקבי ומקבל משנה חשיבות בחברה הדרום קוריאנית. הבעיה העיקרית היא זיהום האוויר הנגרם על ידי מכוניות. חשיפת פרשת הדיזל ('Diesel Gate'), שבמסגרתה הודתה יצרנית המכוניות הגרמנית פולקסוואגן כי זייפה תוצאות בדיקות זיהום אוויר של רכבי הדיזל שמכרה, חיזקה את החששות בדרום קוריאה מהשימוש בדיזל, שהוא אחד המקורות המרכזיים לזיהום אוויר. מנהל המרכז הדרום קוריאני למדעי הסביבה נאם במרץ 2018 בוועידה שנערכה בנושא והביע את חששו מהמשך השימוש בדיזל שהוא מקור אנרגיה מזוהם. 

בשל המודעות הגוברת בדרום קוריאה לסכנות זיהום האוויר, ובפרט מכלי רכב המונעים בדיזל, החליטה הממשלה לנקוט במדיניות שתביא להחלפת רכבי הדיזל בכלי רכב המונעים בסוגי דלק חלופיים עד לשנת 2030. כמו כן, כלי רכב ישנים ובמצב רעוע לא יורשו להיכנס לסיאול ולאזור הפרברים. הממשלה המקומית במטרופולין סיאול גם יצרה שיטת דירוג לפיה למכוניות מזהמות שיוצרו לפני 2000 ולמכוניות דיזל שיוצרו לפני 2009 אסור יהיה להיכנס למרכז סיאול. שיטה זו נוגעת ישירות לכ-411 אלף כלי רכב, המהווים 13.3% מסך כל המכוניות הרשומות בסיאול. נתון זה מעיד על היקף ההשפעה העתידית של רמת זיהום האוויר בעיר. בנוסף, סיאול גם בוחנת את מדיניותה ושוקלת לצמצם את רוחב הכבישים במטרופולין על מנת לעודד אנשים ללכת ברגל או להשתמש יותר בתחבורה ציבורית ובאופניים. כבר כיום כלי הרכב הידידותיים לסביבה - רכב היברידי, חשמלי או המונע במימן - זוכים לשורה של הטבות בדמות צמצום דמי החניה ופטור מחיוב בגין תרומה לצפיפות בכבישים. במקביל, סיאול משתמשת בשטח הכבישים שהתפנה לטובת בניית מסלולי אוטובוסים ושבילים לאופניים.

 

סוגי דלק חלופיים

כלי רכב בעל מנוע היברידי הוא הפופולרי מבין כלי הרכב המונעים בעזרת תחליפי דלק. רכב היברידי הוא כלי רכב המשלב בנזין והנעה חשמלית להתנעה או בנסיעה במהירות נמוכה. המאפיין הייחודי של הרכב ההיברידי הוא אופן טעינת הסוללה על ידי שימוש במערכת Regenerative Braking System, שבה הסוללה החשמלית נטענת בעוד המנוע הופך לגנרטור. בזכות המערכת, יעילות הדלק של מכונית היברידית גבוהה יותר ב-40% מזו של מנוע הבעירה הפנימי המסורתי, ופליטות צינור המפלט גם פוחתות. אך הביקורת כנגד המכונית ההיברידית גורסת שהיא אינה מערכת מנוע ידידותית לגמרי לסביבה משום שהיא עדיין משתמשת בדלק כדי לייצר חשמל. כדי להתגבר על הבעיה, הוצע "כלי רכב חשמלי היברידי נטען" (PHEV) כחלופה למנוע היברידי, שלו מנגנון טעינה דומה אך במקום מנוע הדלק נעשה שימוש במקור חשמלי חיצוני. 

חלופה שלישית היא המכונית החשמלית או בקיצור EV, שהפכה לפופולרית בזכות המכירות המוצלחות של טסלה (Tesla). המכונית החשמלית מייצרת כוח מהמנוע החשמלי על ידי שימוש באנרגיה חשמלית הנטענת בסוללה עם וולטאג' גבוה. המכונית החשמלית נתפסת ככלי רכב שאינו מזהם מכיוון שהמנוע לא משתמש בדלק מאובן. אפשרות נוספת היא כלי רכב מימני המשתמש במימן כתחליף לבנזין או לדיזל. כלי הרכב המימני נחשב כמערכת כוח יעילה מאוד הודות להמרת האנרגיה הכימית של המימן ישירות לאנרגיה חשמלית, רכב זה נחשב גם כידידותי במיוחד לסביבה מכיוון שמצינור המפלט שלו נפלטים רק אדי מים.

יצרני המכוניות הדרום קוריאנים החלו לקדם במרץ מעבר לכלי רכב ידידותיים לסביבה. יונדאי הכריזה על תוכנית להשיק 31 דגמים ידידותיים לסביבה, כולל 10 דגמים של מכוניות היברידיות, 11 דגמים של PHEV, 8 דגמים של EV ושני דגמים של מכוניות חשמליות הפועלות על מימן. החברה כבר החלה במכירות של דגמים היברידיים לקהל הרחב כגון Sonata ו-Grandeur, כמו גם בדגמים חשמליים כמו Ionic ו-KIA SOUL EV. שברולט-קוריאה השיקה אתBolt EV  ו-Spark EV, ורנו-סמסונג את SM3 ZE.

הממשלה הדרום קוריאנית מנסה לקדם את חדירת כלי הרכב הידידותיים לסביבה על ידי מתן סבסוד והטבות מס בסך כולל של כ-30 אלף דולר ממחירה של מכונית בהנעת מימן, כ-18 אלף דולר במחיר של מכונית חשמלית, 3,200 דולר במחיר מכונית היברידית, וסבסוד של 5,000 דולר ממחירה של מכונית PHEV. הטבות נוספות כאמור שמעניקה המדינה הן בדמי חניה והפחתה בחיוב על עומס תנועה. הממשלה הגדירה כמטרה להגדיל פי שבעה את השימוש בכלי הרכב הידידותיים לסביבה עד 2022. במקרה של כלי רכב חשמליים למשל, בעוד שבשנת 2017 נמכרו קצת מעל 100 אלף רכבי EV, ולמרות שיעור הצמיחה שגדל בכל שנה, ספק אם השוק הדרום קוריאני יצליח להגיע ליעד המטרה שהוצב - 350 אלף יחידות (שנתי) עד 2022. בנוסף, גובה הסבסוד לכלי הרכב הידידותיים לסביבה צפוי לרדת בהתחשב במצבה הפיננסי של הממשלה, שמצידה מתכננת לחוקק רגולציה מתאימה שתאיץ את קצב המכירות של כלי רכב אלה כדי להשיג את המטרה. 

הגדלת מספר כלי הרכב הידידותיים לסביבה בעייתית גם מבחינת טכנולוגיות ותשתיות נלוות. יש צורך ביותר מתקני טעינה חשמליים כדי להגביר את היעילות של EV ו-PHEV. לא ניתן עדיין לטעון במהירות כמו זו של תדלוק הבנזין, למרות טכנולוגיית הטעינה המהירה הקיימת. בנוסף, מחיר הסוללה החשמלית, נתון מהותי למחיר הרכב החשמלי, צפוי לרדת רק בעוד חמש שנים. מר ונג-בם לי, מנכ"ל LG Chemicals, אמר בוועידת Inter Battery 2017 שמחיר הסוללה החשמלית צפוי לרדת ב-30% עד 50% עד לשנת 2022. במקרה של מכונית מימן, טכנולוגיית הסוללה עדיין אינה בשלה להפיכה למסחרית. תאי דלק מימן הם יקרים יחסית לייצור, מכיוון שהעיצוב שלהם דורש חומרים נדירים כגון פלטיניום כזרז לתהליך הכימי. בנוסף, הטכנולוגיה של הכלה ואגירה בטוחה של כמות מספקת של מימן אינה מפותחת דיה כדי להיות מותקנת בכלי רכב.

 

ניידות אישית ותחבורה חכמה

החלופה האחרת לשימוש בדלקים מזהמים היא הרחבת הניידות האישית להפחתת הצפיפות וזיהום האוויר באזורים העירוניים. על פי ה-"Korea Traffic Database Newsletter" בשנת 2011 כמות פליטת גזי החממה באזורים עירוניים, שבהם יש צפיפות רבה יותר של תנועת כלי רכב, הייתה גבוהה יותר מאשר באזורים אחרים. בסיאול תועדו 12% ובמחוז Gyunggi 24.2% - בהשוואה לממוצע של האזורים האחרים העומד על 4.3%. על פי ה-"Korea Traffic Research Centre", הצפיפות באזורים העירוניים מהווה נטל כלכלי משמעותי ולכן מוצע לחזק את הניידות האישית והתוכניות לשיתוף בכלי רכב.

בשל הפוטנציאל הגבוה של שוק הניידות האישית, העשוי להחליף את כלי הרכב המסורתיים, יצרני המכוניות בדרום קוריאה החלו לפתח מכונית מיני-חשמלית ואופניים חשמליים. Kia ו-Mando הן השחקניות העיקריות המפתחות אופניים חשמליים. בנוסף, גובר העניין במכשירים לניידות אישית כמו קטנוע, קורקינט וחד אופן חשמליים. הציפייה היא שכלים אלה יפתרו את מגבלות אזורי החניה לתנועה במרחקים הקצרים ויתרמו להפחתת הפגיעה בסביבה.

אולם גודל השוק של הניידות האישית עדיין אינו משמעותי. רנו עשתה הכנות לנהיגת מבחן של Twizy - מכונית מיני-חשמלית בת שני מושבים בסיאול בשנת 2014, אך מוצר זה בוטל משום שהמכונית לא מסווגת ככלי רכב בתקנות הרלוונטיות. יצרני האופניים כמו Samchully, Alton Sports ויצרנית חלקי החילוף Mando השיקו אופניים חשמליים, אך הם מהווים רק 0.5% משוק האופניים. כלי הניידות האישית עדיין נתפסים כפתרון ניידות זול ולא כסוג של רכב, כך שהטכנולוגיה והאיכות שהם עדיין מפגרות מאחור.

 

נסיעות שיתופיות

מושג הכלכלה השיתופית מושך כיום תשומת לב בקרב סקטורים שונים, כמו גם תוכניות לנסיעות שיתופיות באזורים ייעודיים. התוכנית לנסיעות שיתופיות היא שירות או מערכת שבה כמה חברים חולקים בכלי רכב. החיוב נעשה על פי תעריף לדקה או לשעה, והחניה נמצאת ליד אזורי המגורים (בניגוד לשכירת רכב). הציפייה היא ששיתוף במכונית אחת יחליף 13 מכוניות בבעלות אישית, יביא להפחתה של 60% מעלות התחזוקה, בהשוואה לבעלות על מכונית המסתכמת ב 8,740 דולר בשנה, ולהפחתה של 54% מפליטות CO2.

גודל שוק הנסיעות השיתופיות בדרום קוריאה גדל בהתמדה מ-600 אלף דולר בשנת 2011 ל-100 מיליון דולר בשנת 2016, והתחזית היא שיגיע ל-500 מיליון דולר ב-2020. המספר הכולל של כלי רכב שיתופיים גדל אף הוא מ-400 יחידות ב-2012 ל-13,000 יחידות ב-2016. גם מספר המשתמשים גדל מ-70 אלף ל-4.7 מיליון איש באותה תקופה (ר' תרשים להלן). אפשר למנות כמה סיבות עיקריות לצמיחה המהירה של שוק הנסיעות השיתופיות: ראשית, החברות הגדולות כמו Hyundai ו-SK, משתתפות באופן פעיל בשוק. שנית, שיפור הנגישות שנעשה הודות לשימוש התכוף של הטלפונים הסלולריים והאפליקציות הייעודיות המהוות מערכת הזמנות קלה ופשוטה, ושלישית, שינוי התפיסה של בעלות על רכב. מושג הכלכלה השיתופית התקבל באופן נרחב אצל רבים.

מגמת הנסיעות השיתופיות בדרום קוריאה בשנים האחרונות

2012

2013

2014

2015

2016

CAGR (%)

Cars 

400

1,400

4,000

7,000

13,000

138.7

משתמשים (אלפים)

70

200

1,100

2,700

4,700

186.2

החברות הגדולות החלו לפעול בעסקי השיתוף ברכב באופן אגרסיבי. SK Holdings תפסה 20% מהנתח של SOCAR ב-2015 עם השקעה בתעשיית הרכב העתידית המתמקדת בשירותי שיתוף בכלי רכב ומכוניות אוטונומיות, לרבות התרחבות לשוק המלזי. SK השקיעה גם ב-TURO, שהיא חברת שיתוף כלי הרכב P2P המובילה בארצות הברית.
Lotte Holdings רכשה 100% מ-Green Car בשנת 2015, ולאחרונה השיקה שירותי רכב בשיתוף פעולה עם Naver, ענק החיפוש ברשת הדרום קוריאנית (הגוגל של דרום קוריאה).

Hyundai Motor Group פוזלת גם היא לעסקי השיתוף בכלי רכב. יש לכך משמעות רבה בהתחשב בעובדה שצמיחת עסקי השיתוף בכלי רכב משפיעה באופן שלילי על מכירת מכוניות. החברה חתמה על MOU עם הממשלה המקומית של מחוז Gwangju כדי לספק מכוניות מימן ומכוניות חשמליות לשירותי השיתוף בכלי רכב. החברה גם השיקה כמה שירותי שיתוף בכלי רכב על ידי שימוש במכוניות חשמליות, והפעילה את השירות באירופה. קיה השיקה את המותג Weble, המיועד לאזורי מגורים.

גם הממשלות המקומיות ברחבי דרום קוריאה מנסות להרחיב את שירותי השיתוף בכלי רכב כדי להפחית את הצפיפות, את אזורי החניה ואת זיהום האוויר. עיריית סיאול למשל הקימה את מותג המכוניות Na-num, ועיריותSuwon, Busan  ו-Incheon השיקו תוכנית שירותים דומה כבר בשנת 2013. התוכניות לשיתוף בכלי רכב תורמות לשיפור הסביבה בעזרת הפחתת הצפיפות והפליטה באזורים עירוניים, והן הפכו למעין תחבורה ציבורית על תשתית חברתית. בנוסף, הרחבת שירותי השיתוף בכלי רכב עשויה להיות שינוי מהפכני של שוק המכוניות המסורתי בעתיד.

 

הזדמנויות לשיתוף פעולה עם דרום קוריאה

הנציגות הכלכלית בדרום קוריאה מסייעת לחברות ישראליות לייצא מוצרים ושירותים לדרום קוריאה על ידי מציאת שותפים, מפיצים, קניינים ואיתור הזדמנויות עסקיות עבורן. כמו כן, עוסקת הנציגות הכלכלית במשיכת השקעות דרום קוריאניות לישראל וביצירת שיתופי פעולה, במחקר ופיתוח ובקידום יחסי הסחר בין המדינות.

כפי שראינו לעיל, הממשלות המקומית והמרכזית של דרום קוריאה פועלות להפחתת זיהום האוויר באמצעות הכנת רגולציה ושימוש בכלי רכב בעלי מנוע הפועל על חלופה לדלק. מכוניות היברידיות, חשמליות ומימן מוצעות כחלופה למכונית המסורתית, אשר משתמשת בדלק או בדיזל. אפשרות נוספת היא שימוש ב"ניידות אישית" באזורים עירוניים במטרה להפחית את העלות שנגרמת על ידי צפיפות התנועה וזיהום האוויר. בנוסף, הדרישה לעסקים לשיתוף בכלי רכב גדלה עם העניין הגובר במושג הכלכלה השיתופית.

הניידות החכמה היא שוק פוטנציאלי גדול בדרום קוריאה בהתחשב במגמות העתידיות של העיור, הדמוגרפיה, השיתוף בכלכלה והסביבה. הציפייה היא שהניידות תיצור שוק חדש שיקל על האבטלה, יפחית את תאונות הדרכים על ידי פיתוח טכנולוגיית ניידות-בטוחה ותשפר את היעילות של מערכת התנועה. אך, יש צורך להכין את שיתוף הפעולה בין הממשלה, התאגידים, הקהילה החברתית והמשתמשים, עם סטנדרטיזציה של טכנולוגיה ורגולציה.

דרום קוריאה, כיצרנית כלי הרכב מהמובילות בעולם, נערכת כמו יתר מדינות העולם לטלטלות הצפויות בתעשיית הרכב בשנים הקרובות ומאמצת טכנולוגיות ודיסצפלינות מתקדמות, ועל כן הביקוש ההולך וגובר גם כאן לטכנולוגיות ישראליות בתחומים אלה של תעשיית הרכב.

 

> למידע נוסף על שירותי המינהל וליצירת קשר:

הנציגות הכלכלית של משרד הכלכלה והתעשייה בדרום קוריאה - Korea@israeltrade.gov.il

סימנייה