דילוג לתוכן

תוכנית אסטרטגית לשנים 2019-2021

חזרה

5. עמידה ביעדי התוכנית הקודמת

יעדי התוכנית הקודמת וההתקדמות שהושגה בשנים 2018-2016

עמידה ביעדי התוכנית בשנים 1997-2015

5.1 דיגיטלי תחילה 

במהלך השנים 2018-2016 פותחו עשרות רבות של שירותים דיגיטליים לטובת שימושם של אזרחי ישראל. כיום, פועלים כ-520 שירותים דיגיטליים מלאים (שבהם ניתן להתחיל ולסיים את הפעולה באופן מקוון).

אתר gov.il – אתר ממשלתי המרכז את כלל השירותים והמידע של משרדי הממשלה, בממשק חדשני ונגיש המותאם לכלל המכשירים הניידים.

מערכת הזדהות מממשלתית – מערכת המאפשרת לכל אזרח להירשם פעם אחת בצורה דיגיטלית ולקבל שירותים ממשלתיים אשר דורשים הזדהות, באופן דיגיטלי, בכל מקום ובכל זמן, בלי להגיע פיזית ללשכות השירות של משרדי הממשלה.

רשות התקשוב הממשלתי, בשיתוף משרדי הממשלה ויחידות הסמך, ממשיכה כל העת לפתח שירותים דיגיטליים בשאיפה למצות את האפשרויות הטמונות במעבר לתהליכים הדיגיטליים, לצמצם את הנטל הביורוקרטי על אזרחי ישראל ולשפר את השירות לאזרחים ולעסקים.

5.2 שירות איכותי לאזרחים

רשות התקשוב הממשלתי רואה בשירות איכותי לאזרחים ערך מהותי. על כן, היחידה לשיפור השירות ברשות התקשוב חותרת לשיפור האיכות של השירות הממשלתי לציבור במספר תחומי ליבה, דרך מדידה שוטפת של איכות השירות הניתן בלמעלה מ 20 משרדי ממשלה ויחידות סמך בפרישה ארצית ובמגוון ערוצים; פרסום דוח שנתי לציבור; תוכניות הכשרה למנהלי שירות, למנהלי מוקדי שירות ולמנהלי פניות ציבור; וכן ריכוז קהילות ידע של סמנכ"לי שירות, מנהלי שירות, מנהלי פניות ציבור ומנהלי מוקדים. נוסף לכך, הקימה היחידה לשיפור השירות את מוקד המענה הממשלתי המרכזי בבאר שבע, שתפקידו מתן מידע כללי והכוונה ראשונית לאזרחים המתקשים למצוא את דרכם בנבכי השירות הממשלתי וכן מתן תמיכה טכנית וסיוע לאזרחים להשלים פעולות דיגיטליות באתר gov.il.  

5.3 ממשל פתוח

רשות התקשוב הממשלתי פועלת לקידום ולהטמעה של ערכי "ממשל פתוח", ובהם שקיפות המידע הממשלתי והנגשתו לציבור; קוד פתוח, שיתוף הציבור בעבודת הממשלה; וקידום אחריותיות (Accountability), בין היתר באמצעות מדידה והצגת מידע על רמת הביצועים הממשלתיים – כל אלו אגב שימוש בכלים דיגיטליים. 

בשנים אלו נמשכה המעורבות הפעילה של ממשלת ישראל בשותפות הבינלאומית לממשל פתוח (OGP – Open Government Partnership) והוגשו שתי תוכניות פעולה רב-שנתיות לשותפות הבינלאומית (בשנים 2017-2015 ובשנים 2019-2017). נוסף לכך, רשות התקשוב הממשלתי יחד עם שותפיה בממשלה המשיכו להוביל שיח שוטף לקידום מדיניות "ממשל פתוח" מול נציגים של ארגוני חברה אזרחית, נציגי אקדמיה, נציגי גופים עסקיים ורשויות מקומיות וכן מול מנגנון הביקורת הבינלאומית מטעם ה-OGP.  

במסגרת תוכנית הפעולה הנוכחית מול ה-OGP, פועלת רשות התקשוב הממשלתי לגבש שיטה למדידה תוצאתית של פעילות הממשלה בתחום "ממשל פתוח" ולמדידת השפעתה של פעילות זו על יעדים ארוכי טווח ובהם: אמון הציבור במערכות הממשל, השפעת הציבור על מערכות הממשל, שיפור הביצועים של גופי הממשל וקידום גישת "ממשלה אחת"6. פעילות זו מתבצעת בשיתוף ובתיאום עם גופים בינלאומיים ובהם ה-OECD והבנק העולמי, וכן בשיתוף עם ממשלות (קנדה וסרביה) וארגוני מחקר בינלאומיים (Results for development). 

נוסף לכך, רשות התקשוב הממשלתי פועלת להגברת המודעות הציבורית לנושא "ממשל פתוח" ויזמה בין היתר תחרויות (האקתון) בנושא תיירות בשיתוף משרד התיירות, בתחום ה-GIS בשיתוף מפ"י (מרכז מיפוי ישראל) ולאחרונה בתחום מידע ואמנות. זאת במטרה לחשוף קהלים רחבים לחשיבות החברתית, הכלכלית והתרבותית הגלומה במידע. במסגרת התחרויות הוצעו פרסים ליישומים או ליצירות האמנות שהמחישו ערכים אלו. 

5.4 המידע כנכס

באוגוסט 2016 התקבלה החלטת הממשלה מס' ‏71933 בנושא "שיפור העברת המידע הממשלתי והנגשת מאגרי מידע ממשלתיים לציבור", הקובעת, בין היתר, כי רשות התקשוב הממשלתי תהיה אחראית למימוש מדיניות "Ask Once" במשרדי הממשלה וביחידות הסמך. מדיניות זו מבקשת לפטור את האזרחים מהעברת מידע בין הגופים הממשלתיים לצורך קבלת שירות ממשלתי ומגדירה כי העברות מידע אלו ייעשו לאחר קבלת הסכמת האזרח או העסק, באמצעים מקוונים בין הגופים ובין עצמם, אגב שמירה קפדנית על פרטיות ואבטחת מידע. בהחלטה נקבע כי משרדי הממשלה אחראים בפני רשות התקשוב הממשלתי ליישום המדיניות והוגדרו נציגים בכירים מכל משרד הנושאים באחריות זו. 

רשות התקשוב הממשלתי פועלת בשיתוף עם מערך הסייבר הלאומי להעמדת "שדרת מידע מאובטחת" שתהווה תשתית מאובטחת להעברות מידע בין המשרדים. כמו כן, הוקמה מערכת לניהול הודעות להעברת מידע הפועלות מתוקף חוק הגנת הפרטיות ומאפשרת ניהול יעיל ומהיר של בקשות להעברת מידע בין המשרדים וכן עבור גופים חיצוניים.

נוסף לכך, במסגרת ההחלטה נקבע גם כי יש להנגיש את מאגרי המידע הממשלתיים לטובת הציבור וכי על המשרדים מוטלת האחריות ליישום המדיניות אל מול הרשות. גם לשם כך נקבעו נציגים בכירים מכל משרד האמונים על יישום מדיניות זו. רשות התקשוב הממשלתי פעלה רבות אל מול משרדי הממשלה על מנת להנגיש מאגרים באתר Data.gov. כיום יש יותר מאלף קובצי מאגרים המפורסמים באתר לשימוש הציבור. במסגרת החלטת הממשלה הוקצה תקציב לתמרוץ המשרדים למימוש ההחלטה; התקציב מוקצה לאחר בחינת בקשות המשרדים בשיתוף עם אגף התקציבים במשרד האוצר ועל פי התחייבויותיהם לתוצרים מדידים.

​​​​​​​5.5 משילות

בשנים אלו המשיכה רשות התקשוב הממשלתי בפרסום הנחיות בתחומי תוכן שונים, ויותר מ-50 הנחיות של ראש רשות התקשוב הממשלתי פורסמו במגוון תחומי העיסוק של הרשות.

רשות התקשוב הממשלתי מיסדה מערך בקרה לפיקוח אחר ביצוע ההנחיות. בקרות על קיום הנחיות למחזור חיי פרויקט ומערכת הושלמו ב-19 משרדים (בתהליך מול משרדים נוספים). בשבעה מתוך אותם 19 משרדים הושלמו כבר בקרות חוזרות, כדי לוודא מימוש תיקונים שעלה הצורך בהם בבקרות הראשונות. 

כמו כן, בהתבסס על מתודולוגיה שהוטמעה על ידה, מיסדה הרשות תהליך סדור של תכנון באגפי מערכות מידע. בשלוש השנים האחרונות בוצע הליך זה של ריכוז תוכניות עבודה משרדיות עבור כל משרדי הממשלה ויחידות הסמך הנמצאות תחת הנחיית הרשות ונשלחו חוות דעת למנכ"לים על תוכניות העבודה המשרדיות בתחומי התקשוב.

כנגזרת של פעילות זו, הוקמו קטלוגים מרכזיים של מערכות וספקים היכולים לשמש את משרדי הממשלה, ופורסמו מסמכים מרכזים (מבט-על)‏3 על פעילות הממשלה בתחום התקשוב.

רשות התקשוב הממשלתי הקימה מערך ניהול סיכונים ומיסדה תהליך של ביצוע סקרי סיכונים תקופתיים במשרדי הממשלה וביחידות הסמך. הרשות מינתה מנהל סיכוני תקשוב ממשלתי ראשי ואחראי ניהול סיכוני תקשוב במשרדי הממשלה. תחומי אחריותם הוגדרו והוסדרו, ובוצעו תהליכי ניהול סיכוני תקשוב (לא כולל אבטחת מידע וסייבר) בשמונה משרדים.

רשות התקשוב הממשלתי מבצעת תהליך של ליווי פרויקטים שהוגדרו משמעותיים ובקרה עליהם. לאורך כל השנה התבצעה פעילות רוחבית ענפה של פורומים ניהוליים ומקצועיים, קהילות ידע וסדנאות מקצועיות.

​​​​​​​​​​​​​​5.6 הגנה בסייבר

לנוכח איומי הסייבר ובהתאם לתוכנית האסטרטגית של רשות התקשוב הממשלתי, פעלה יחידת יה"ב (היחידה להגנת הסייבר בממשלה) בשנים האחרונות להקמת מרכז שליטה ובקרה ממשלתי.
המרכז עוסק בין היתר בגיבוש תמונת מצב ממשלתית שוטפת של היבטי הגנת הסייבר ובמתן מענה לאירועי סייבר.
במסגרת ה-CERT הלאומי, הקימה יחידת יה"ב בשיתוף עם מערך הסייבר הלאומי את ה-SOC הממשלתי, אגב בניית יכולות ייעודיות ומתאימות לממשלה ולאיומים שמולם היא ניצבת.
משרדי הממשלה ויחידות הסמך ובכללם "ממשל זמין" מעבירים ל-SOC הממשלתי דיווחים הקשורים בהגנת הסייבר, לרבות אירועים, איומים, חולשות, פוגענים ונוזקות.
יה"ב מרכזת ועדה מייעצת למשרדי הממשלה בנושא מעבר מערכות ממשלתיות לתשתיות ענן ציבורי – עשרות מערכות הוצגו בשנים האחרונות בפני הוועדה, שנתנה את המלצותיה בנושא.
​​​​​​​יה"ב אחראית לפרסום הנחיות מקצועיות בתחומי אבטחת מידע וסייבר לממשלה ופרסמה עשרות הנחיות בתחומים אלו.

​​​​​​​​​​​​​​5.7 מנהיגות ומצוינות דיגיטלית

רשות התקשוב הממשלתי פועלת כל העת על מנת לייעץ לנציבות שירות המדינה בנושאים השונים הקשורים בתפקיד מנהל מערכות המידע, בתפקידי הליבה ובנושאים נוספים הקשורים באגפי מערכות המידע במשרדי הממשלה וביחידות הסמך.

רשות התקשוב הממשלתי מיסדה תהליך חניכה של מנהלי מערכות מידע חדשים על ידי מנהלי מערכות מידע ותיקים. ליווי וחניכה אלו נועדו לחשוף בפני מנהל מערכות המידע החדש את המערכת הממשלתית ואת הכלים העומדים לרשותו ולאפשר לו לבצע את תפקידו על הצד הטוב ביותר. עשרות מנהלי מערכות מידע חדשים כבר קיבלו חונך בתהליך זה.

רשות התקשוב הממשלתי קיימה בשיתוף עם המדרשה הלאומית בנציבות שירות המדינה את מחזור א' של התוכנית לפיתוח מנהלי מערכות מידע. התוכנית, שהתקיימה בין 2017 ל-2018, כללה תשע יחידות לימוד אשר כללו מגוון נושאים מנהיגותיים, ניהוליים ומקצועיים והותאמו במיוחד למנהלי מערכות מידע. בתוכנית השתתפו 21 עמיתים אשר עמדו בתהליך מיון מקדים.

סימנייה